donderdag 31 maart 2011

We zijn goed bezig! Toch?

1 reacties
Tja Marcel, ook ik vraag me wel eens af waar zijn we mee bezig?
Maken wij het verschil met wat wij binnen Zuyd doen? Zelf vinden we dat we goed bezig zijn, dat zeggen we ook regelmatig tegen elkaar, of schrijven het op ons white board. Maar zijn we goed bezig, als degene voor wie we bezig zijn dat niet zo ervaart? Daar hebben we het deze week ook even over gehad.
Waar kwamen jouw overwegingen zo laat op de avond vandaan? Zat je ook Pauw en Witteman te kijken en de discussie te volgen tussen de meneer die vond dat we ons niet zo druk moesten maken over de radioactieve straling (met 1 x-ray foto krijgen we toch veel meer sieverts binnen) en de mevrouw van Greenpeace die nu wordt beschuldigd deze ramp aan te wenden voor eigen doelen. Tsja ik weet het ook allemaal niet meer, net zoals Frans Bauer die erbij zat.

In mijn omgeving wordt ook steeds meewariger naar me gekeken. "Je bent alleen maar aan het spelen met de iPad en iPhone, wat heeft dit voor nut? Ga toch werken, ambtenaartje!"

  • Zo lang wij alleen maar zelf vinden dat we goed bezig zijn, en niet goed verkocht krijgen dat innoverend en explorerend vermogen nodig is om verder te komen, zijn we niet goed bezig.
  • De interessante ontwikkelingen op het gebied van social media, serious gaming, mobile learning niet geborgd krijgen in de organisatie, zijn we niet goed bezig. Zelfs basale ICT- en Informatievaardigheden ihkv docentprofessionalisering is nog niet overal verankerd.
  • Ons dierbare ZuydPLEIN opgaat in een nieuwe dienst, zijn we niet goed bezig. Tuurlijk, ik geef onze nieuwe Dienst weer een eerlijke kans, maar ZuydPLEIN heeft mij zoveel goeds gebracht, daarom gaat het me aan het hart. Zuyd wil die netwerkorganisatie worden die ZuydPLEIN altijd heeft nagestreefd maar daarin niet werd ondersteund. Liepen we te ver voor de troepen uit? Misschien is dat ons steeds terugkerend early adapter probleem?

Hoe gaat we verder? Gewoon doorgaan met kleine stapjes en succesjes vieren!

Je weet, je hebt in mij altijd een medestander in jouw strijd om het werk 'leukerder' te maken. Krijgt de movement ook nog een naam, een doel, budget en wordt er afgerekend op resultaten? :P

Heb gisteren gehoord dat verbeeldingskracht goed werkt. Als we nu visualiseren dat we goed bezig zijn, dan komt het vast goed. Dus ja, we zijn goed bezig, want we geloven in datgene dat we doen. We gaan vrolijk, spelend lerend verder. Ook ik ben een positivo!
Albert Einstein zei al: "Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal"
Misschien moet ik toch die cursus creatief handelen en denken maar eens gaan volgen, zoals onze Frans voorstelde.

 "Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrend!"

Zo, kan ik ook een van mijn favoriete nummers in ons blog ter gehore brengen.


Fijn weekend.
Ik ga een paar dagen revitaliseren!
Misschien ontmoet je maandag wel een heel andere jujuutje *hihi*

Judith

PS
Nou je hebt wel snel geleerd. In je blogtitel staan de termen sexy, ractioactief, naakt, die scoren hoog in Google, net zoals je populaireNostradamusblog.
Ik wilde je natuurlijk niet laten winnen in onze blogbattle van de maand maart, het is 8-8!

PPS
Ben ik een dag niet op Yammer gebeurt er daar van alles, super! Gaat het toch werken? Toch die kleine stapjes ...

De Naakte waarheid is niet Sexy: ICT in het onderwijs staat bloot aan radioactieve straling!

4 reacties
Grijns Judith!

Laten we eerlijk zijn: "Waar maken we ons druk om?" De Noordafrikaanse wereld staat in 'brand': revolutie, dictaturen vallen, mensen in opstand, mensen in oorlog, mensen 'vechtend' voor hun leven. In Japan zijn ze tijdens en na de verwoestende beving met de 1000den tegelijk 'weggespoeld' om nog maar te zwijgen van de schade op de wereld 'straalt' vanuit de kerncentrales. Dan vraag ik me echt af: "Waar maken we ons druk om?"

De naakte waarheid?

Helaas blijf ik me toch druk maken over het gebruik, de inzet en de deskundigheid van de betrokkenen bij de ICT in ons onderwijs. Raar he! Ik kan het niet laten! Ik blijf me zorgen maken over:
  • de gefakede aandacht voor,


  • het gebrek aan awareness bij beleidsmakers voor,


  • en het niet investeren van geld en de energie


  • in de ICT binnen ons onderwijs.

    Ook al heb ik een behoorlijk grote portie relativeringsvermogen, ook al heb ik positieve grondhouding en geloof ik in dat je er zelf het beste van moet maken, ook al zie ik dat de 'echte ellende' op de wereld van totaal andere aard is, toch maak ik me druk over de radioactieve straling waar ICT in het onderwijs aan wordt bloot gesteld. Een docent zal zeggen dat de straling eerder het onderwijs bedreigt, omdat te veel geld naar ondersteuning (bijvoorbeeld voor ICT of ICT advies) gaat.

    Maar ik denk dat je ICT en het onderwijs niet los van elkaar kunt zien. Niet in een land dat zich als kennisnatie wil neerzetten. Niet in een omgeving (onderwijs) die onze 'toekomst vorm geeft', met het doorgeven van kennis, met het (onder)zoeken naar nieuwe kennis en met het leven lang delen van kennis! Onderwijs maakt mensen! Onderwijs maakt de toekomst!


    Thanks Chris, maar eigenlijk Philip voor dit filmpje

    Geen enkel werkgebied kan zonder ICT, maar waarom lukt het dan niet om in ons eigen domein 'Onderwijs' genoeg te investeren op dit gebied? Een enkele beleidsmaker probeert, er is veel vrijwillige deelname van geinspireerde docenten, maar dat je nu zegt goed en gestructureerd geregeld? Nee! Sterker nog de radioactieve straling van budgettair denken bedreigd steeds meer en meer de vooruitgang van ICT in het onderwijs. Zowel ondersteuning als docenten moeten meer doen met minder geld en zodra je wil samenwerken of gebruik wil maken van de schaarse landelijke of europeese subsidies dan regelen de bureaucratische declaratiemethodieken in ieder geval wel dat je werk blijft houden...

    Maar ja we willen toch graag een beetje Sexy werk, niet waar?

    Werk waarin onze rol duidelijk is! Werk waarin we niet het gevoel hebben om soms in ons blootje te staan! Werk ver weg van de radioactieve straling! Werk wat niet voelt als 'gevecht'...

    En dat kan best, zodra beleidsmakers van onderwijsinstellingen, ministers, deputes, wethouders daadwerkelijk ook niet alleen maar ambities uitspreken over kenniseconomie en kennisnatie, maar hier ook (juist in economisch mindere tijd) in investeren. Want ICT is de katalysator in een open wereld waar kennis gemaakt, gedeeld en verspreid wordt. In de onderwijswereld waarin wij leven!

    Grijns! Maar goed waar maken we ons eigenlijk druk om?

    De naakte waarheid? En die is zeker niet Sexy! Net zoals de beleidsmakers maak ook ik me druk om datgene waar ikzelf het dichts bij zit. En dat is gelukkig geen Tsunami of aardbeving zoals in Japan, of een van de revoluties zoals in Noord Afrika. Dat is gewoon het proberen om mijn werk leukerder te maken! Maar ik blijf medestrijders nodig hebben! Dus sluit je aan bij onze movement! Of zie/hoor ik het toch verkeerd?!



    Groet Marcel

    woensdag 30 maart 2011

    Virtual Reality gebruikt bij Sociale Vaardigheden trainingen bij Autismen

    2 reacties
    He Judith!

    Weet je nog dat ik bezig was met de Stichting GIPS, Social Work, Goal043 en studenten I/TI voor het maken van een Serious Game waarbij het voor de 'speler' duidelijk wordt wat het is om een autisme te hebben?

    Ik denk dat we inmiddels een of twee jaren na het 'droppen' van het eerste idee zitten en dat het me helaas nog niet gelukt is om docenturen vrij te maken die zowel vanuit de opleiding Social Work en Informatica hier gezamenlijk aan werken. Gepraat is er veel, maar het 'Just Do IT' verhaal (courtesy of Jeroen Alessie ;)) is nog niet gelukt. Onder het motto: "You can reach, but you can't grab it". Het idee was dat studenten Informatica en studenten Social Work samen een spel zouden maken. Ik probeer dat nog steeds voor elkaar te krijgen, maar kijk ondertussen likkebaardend naar USC ICT en hun 'Virtual Reality Learning Social Skills for Autismn Project' Gaaf een dergelijke omgeving, ben ook erg benieuwd hoe ze dat hebben ingericht en of je makkelijk scenario's (als Social Worker of PABO docent kunt toevoegen.) Aangezien ik me niet kan klonen ben hoop ik dat ik een van mijn studenten zo 'gek' krijg om overzee bij USC ICT een stage te gaan lopen.

    Zo ziet hun omgeving voor de Social Skill voor Autismen eruit. Goed he!



    Zoiets moeten we toch hier ook kunnen realiseren. Nee, niet morgenavond, zeker de virtuele omgeving niet, maar waar zouden we het geld vandaag kunnen halen om een omgeving op te zetten, waar je dan verschillende scenario's in kunt laden. Of zouden we toch gebruik moeten maken van Second Life (wellicht zelfs in combinatie met de Kinect?)



    Nu nog onze studenten uitdagen om me dit ook te maken. Ik hoop dat Bas of Daniel mijn BLOG lezen zodat ze weten dat de Kinect voor hun klaar ligt en dat ze hem maar hoeven komen te halen.

    Misschien kan ik het dan wel "Baggen"



    Groet Marcel

    dinsdag 29 maart 2011

    We moeten blijven zoeken voor challenges!

    4 reacties
    Bedankt Judith!

    Leuk dat je er was tijdens mijn presentatie op de GetTogether afgelopen donderdag. Ik geloof echt in het verhaal van Jane McGonigal dat als het ons ons lukt om ons leven (dus in ons gevel ons onderwijs) in een spel om te bouwen dat we dan meer plezier en succes krijgen!

    Leuk ook dat je me het TED filmpje van Seth Priebatsch hebt doorgestuurd. Eigenlijk geeft dat filmpje gelijk antwoord op de vragen van onze gewaardeerde collega Bert Smeets van IM tijdens mijn presentatie. Daarom hier het filmpje...



    Wederom een inspirerend verhaal. Net zoals Jane McGonigal wil Seth Priebatsch een gamelaag bouwen op de echte wereld. Een gamelaag die al aan het verschijnen is en die in dit decenium wordt uitgebouwd! Dit is definitly een challenge voor mij om aan mee te doen en ik hoop dat jij met me mee doet!

    Seth Priebatsch is de maker van SCVNGR (spreek uit: Skavandzjer) Wil je dat eens voor me testen want momenteel heb ik geen iPhone en geen Android. En jij wel! Grijns... Zo ziet het spel eruit...

    SCVNGR | How To Play from SCVNGR on Vimeo.


    Eigenlijk ik SCVNGR een soort van Foursquare (of andersom natuurlijk) alleen dan met uitdagende challenges en mogelijk te winnen bonussen. Vooral interessant om mensen naar locaties te 'lokken' en ze daar 'leuke' dingen te laten doen. Ideaal spel voor onze provincie! Of voor onze digitaal-minded vrienden van de Hotelschool!

    Ik ga in ieder geval hard op zoek naar een mogelijkheid om mijn Windows 6.5 mobiele telefoon te (laten) 'flashen' zodat ik er een Android operating system op kan laten draaien. Dan kan ik het zelf ook spelen namelijk!

    Wellicht zijn er voor jou later dit jaar in the 'City of Blinding Lights' mooie challenges te vinden!



    Thanks en Greetz!

    Marcel

    zaterdag 26 maart 2011

    Je hebt weer punten gescoord!

    2 reacties
    Proficiat Judith!

    Je hebt weer punten gescoord. Grijns soms is die uitspraak ironisch en in de richting van het negatieve, maar ik bedoel hem echt positief! Je hebt punten gescoord, en zoals je gezien hebt heb ik ze gegeven via http://www.plusoneme.com. Het ziet er ongeveer zo uit:


    Je kunt dus zo collega's, vrienden, maar zeker ook studenten punten geven op allerlei gebied. Sterker nog de website moedigt je aan om nieuwe elementen voor te stellen (je krijgt +1 in creativiteit als het opgenomen wordt). Ik vind hem wel nog wat 'traag' met de verwerking, maar ik ben nog niet helemaal erachter hoe dat komt. Ik zie deze site wel als voorbeeld hoe het zou kunnen. Hoe dus ook 'beloningen' gegeven kunnen worden aan collega's en studenten a-la WOW of andere spellen (in het geval van het filmpje Final Fantasy 14 alweer)



    Hoop wel dat er targets en meer grafische mogelijkheden komen bij PlusOneMe of een variant ervan... Maar om te beginnen is dit een leuke en makkelijke site! Een van de schatten die ik gevonden heb in "Reality is Broken" van Jane McGonigal! Wellicht zelfs inzetbaar bij het opstellen van onze Real Life Serious Game...

    Grijns PlusOneMe geeft me de heerlijke gelegenheid om One neer te zetten. Om de Plus eraan toe te voegen is het vanuit het Live concert tijdens de POP tour (mijn eerste tour).



    O ja mensen die reageren op deze BLOG krijgen een PlusOneMe beloning.

    Groet Marcel Schmitz

    P.S. Ik ben benieuwd of PlusOneMe ook een nederlandstalige blog beloont met een +1 Generosity... I will keep you (and me) posted

    donderdag 24 maart 2011

    Mijn "Reality is Broken"! Help jij hem fixen?!

    0 reacties
    Goedenavond Judith!

    Later vandaag (donderdag 24-3-2011) is de GetTogether 2011 en we zullen daar zeker ook op deze BLOG van laten horen. Maar ik wil alvast een korte preview geven. Juist omdat ik het niet meer kan verbergen! MIJN "REALITY IS BROKEN" VANAVOND! En ik kan Jane McGonigal ervoor bedanken! De queeste die ik mezelf heb opgelegd is om hem weer te 'fixxen' en dan nog beter dan die al was!

    Jane ken je wel! Volgens mij heb jij me zelf attent op haar gemaakt via de TED presentatie over Serious Gaming die ik al een keer gepost heb. Grijns omdat het kan post ik hem gewoon nog eens ;)



    Maar zoals ik van jou geleerd heb. De echte diepgang vind je bij mensen! Maar zeker ook bij de boeken die de mensen schrijven! Dus ik heb een tijd geleden REALITY IS BROKEN van mevrouw McGonigal besteld. Gisteren gekregen en vandaag voor de helft gelezen en voor de helft uitgescanned. Briljant!


    Mevrouw McGonigal (ik durf haar echt nog niet met de voornaam aan te spreken) bespreekt in drie gedeeltes waarom dat onze realiteit kapot is en hoe die gefixed kan worden. Eerst legt ze de basis uit: Waarom maken spellen ons vrolijk! Deel twee gaat over het opnieuw uitvinden van de realiteit en het derde deel gaat over hoe hele grote spellen de wereld 'echt wel' kunnen veranderen. Dit is ook de lijn in het TED filmpje...

    Maar in het boek heeft ze natuurlijk de gelegenheid om dieper te gaan. Ik zal de afzonderlijke spellen in komende blogs bespreken die ze langs gaat, maar ze geeft 14 fixes aan die we kunnen toepassen op de echte wereld. Later vandaag zal ik tijdens de GetTogether vertellen over de basis waaruit ieder spel gedefinieerd wordt...

    LET OP !!! PAS OP !!! SPOILER!!!

    (Wil je verrast worden tijdens de Get Together dan moet je stoppen met lezen tot na 24-3-2011 12:00)

    LET OP !!! PAS OP !!! SPOILER!!!

    De vier elementen zijn:
    1. Een Doel, zodat je een gevoel van nut hebt.
    2. Regels, hierdoor wordt creativiteit 'losgelaten' en strategisch denken gestimuleerd.
    3. Feedback, dit geeft je een belofte dat je kunt winnen, maar ook motivatie om te blijven spelen.
    4. Vrijwillige deelname. Kortom iedereen moet doel, regels en feedback accepteren zo ontstaat er een 'common ground' waar je veilig en plezierig kunt verblijven.

    Ik hoop dat duidelijk te kunnen maken door het spelen van FLUXX en jawel hoor Miguel gaat me helpen!

    Met deze vier elementen wil ik een aantal (ja je leest het goed... aantal) spellen gaan opzetten en inzetten binnen (en buiten) de Hogeschool Zuyd. Dus maak je maar klaar om mee te spelen (of in ieder geval er hier over te lezen ;))

    Jane schrijft zeer leuk, overtuigend, maar ook met sterke voorbeelden. En onderbouwd met onderzoek en uitspraken vanuit het heden en het verleden. Met als aansprekend begin en einde van de cirkel het verhaal van Herodotus over de Lydians (Check nogmaals TED filmpje van mevrouw McGonigal voor verhaal over de Lydians) Wie was Herodotus?



    Tot zover voor nu. Ik denk dat ik binnenkort aankom voor een rol in mijn SuperBetter variant. Ik heb je al benaderd voor de bouw van de ARG voor de opleiding I/TI, maar er zijn meer leuke spellen om te spelen en uit te proberen in het boek van Jane!

    O ja en als je in New York City bent kijk dan alvast even waar Quest to Learn School (review over de school) is, want daar wil ik graag nog eens naar toe om te kijken hoe ze het daar klaarspelen om de eerste game-based school te zijn.

    Bedankt Jane, bedankt Judith, it's all because of you (sort of)



    Groeten Marcel

    dinsdag 22 maart 2011

    Augmented alleen maar leuk of ook bruikbaar

    0 reacties
    He die Judith,

    Afgelopen vrijdag heb ik samen met onze zeer gewaardeerde collega Wim Goossens (Sociale studies en netwerk coaching) en Mirjam Buursma (Uitgeverij van Gorcum) zitten te brainstormen over hoe we het leermateriaal van Wim (denk aan: groepsdynamica, leidersschap, sociale culturen) konden uitbrengen op een mediale vorm anders dan het boek. Wim wil graag al tijdens het 'ouderwetse' schrijven van zijn boek de mogelijkheden van de media in beeld hebben. Je bent zelfs nog even binnen komen lopen en hebt verteld vanuit je rijke kennis en ervaring vanuit de Bibliotheek, weet je nog?

    Ik denk dat ik Wim wat bang heb gemaakt met mijn beeld om zijn materiaal te ondersteunen met een educatieve vorm van the Sims 3. Ik hoop dat hij ook na het zien van de youtube filmpjes kan meeschakelen in een omgeving waarbij hij het scenario creeert dat hij wil laten 'beleven' door de speler en waar hij dan de duiding aan kan geven in zijn boek.



    Maar wellicht is deze vorm ook nog wat ver gezocht voor de uitgever. Dichter bij het boek ligt Augmented Reality en ook daar heb ik het een en ander van laten zien aan Wim en Mirjam. Ook op dit gebied worden nu pas de eerste stappen genomen (maar ze worden wel al veel genomen). Wat de toekomst brengt? Wie zal het zeggen? Misschien dit wel?



    Doe ik het weer! Nee ik wil jullie niet afschrikken Wim en Mirjam, echt niet. Ik zou zeker bij de deadlines die Wim heeft kleine stapjes nemen. Het idee van Wim (mede aangestuurd door onze eigen college Frans) om met foto's of afbeeldingen te werken die met behulp van AR een heel ander beeld geven van de situatie (het onderhuidse beeld) is daarbij heel erg mooi. Bijvoorbeeld de foto van de zelfverzekerde projectleider, die kortaf is en kordaat lijkt. Met AR zie je onzekerheid en afwijzing vanuit een vorig project. Maar ook een foto van de buitenkant van een huis, waarbij niets aan de hand lijkt te zijn, maar met AR zie je het huis zonder de buitenmuren en de inwoners met hun gedachten, angsten e.d. Dit kan natuurlijk met foto's, maar kan ook met echt bestaande instellingen die je kunt bezoeken en waar je allerlei 'triggers' kunt plaatsen waardoor de AR wordt opgeroepen. Vicki A. Davis heeft daarover vandaag een mooie BLOG geplaatst, waarbij de basis van AR wordt beschreven en voorbeelden worden gegeven. Wellicht dat jullie dat niet al te zeer doet schrikken!

    Cool Cat Teacher Blog: A Lesson in Simple Augmented Reality

    En om jullie dan allemaal helemaal te verliezen. De link tussen deze Blog en een wonderschone U2 (& Sowetho Gospel Choir) deze keer in rijm of dicht...



    De staat van de straat is een ijker voor rijker

    gezien door de augmented vermogende ver ogende

    Oren horen het wonder van onder.

    Band and Gospel, O!, Spel!...

    ...a-ma-zing gezing.

    De staat van de straat is na AR, loos, naamloos






    Groeten Marcel

    maandag 21 maart 2011

    Een sociaal Infonet

    2 reacties
    Hi Marcel,

    Vraag jij je nooit af wanneer ons Infonet, de intranetomgeving van Zuyd, een soort iGoogle wordt? Mijn iZuyd! met natuurlijk een mobiele website én app :D.
    Ons Infonet liep destijds door het gebruik van portlets (vgl met de gadgets bij iGoogle) voorop. Maar helaas is het niet mee ontwikkeld, de zoekfunctionaliteit is onvoldoende en de actualiteit is belabberd. Ik vermoed dat weinig gebruikers Infonet als hun persoonlijke startpagina zien, laat staan als een samenwerkingsomgeving ervaren.
    Interne informatieverspreiding gebeurt bij onze organisatie via een veelheid aan nieuwsbrieven :S. Sinds kort is een Zuydnieuwspagina toegevoegd aan Infonet. Hoewel dit nog moet groeien, vind ik het nog erg 1.0 gericht. Hiermee bedoel ik dat er wel informatie wordt gedeeld, maar geen kennis wordt gecreeërd zoals dat met web2.0 tools kan. Op de Zuydnieuwspagina en op blogberichten van Infonet kan gereageerd worden, helaas gebeurt dat nog niet (zo vaak). Er is geen attendering op nieuwe blogberichten, daarom trek het mij ook niet aan om hier nog te bloggen. Daarnaast vind ik de blogfunctionaliteiten te beperkt.
    Het Infonet behoort een verbindende omgeving te zijn, nu is het toch meer een nieuwsvoorziening dan een kennisuitwisselingsomgeving.
    We zijn sinds dit schooljaar aan de slag met Yammer, wat zou het toch fijn zijn als deze en al mijn sociale netwerken geïntegreerd zou zijn binnen Infonet.

    Hogeschool Zuyd heeft een twitteraccount, een facebookaccount en ook op LinkedIn zijn we te vinden. Ook dit wordt nog erg 1.0 gebruikt, dus alleen maar om informatie te verspreiden. De nieuwsberichten die op website van Hogeschool Zuyd worden gepubliceerd worden automatisch ook via Twitter en Facebook gepost. Dat kan ook anders.
    Hieronder een overzicht van publicaties die ik op dit gebied onlangs gelezen / gescand heb

    De kracht van social media voor interne communicatie, zoals het afstudeeronderzoek van Saskia de Laat. Zij heeft als afstudeeropdracht van TUe literatuuronderzoek verricht en vele interviews (o.a. Belastingdienst, Gemeente Tilburg, Fontys) afgenomen. In dit blogbericht een overzicht van haar onderzoeksresultaten.
    Naast de bekende voordelen, zoals
    meer en betere samenwerking, co-creëren, kennisdeling en kennismanagement, efficiënte & snelle communicatie (geen push maar pull) versterken van de identiteit de organisatie (social media zouden zo'n verbindende rol bij het Sterk Merk Zuyd kunnen spelen) past social media ook helemaal bij Het Nieuwe Werken.
    Natuurlijk ervaren sommige ook nadelen zoals:
    steeds weer nieuwe, andere tools, complexere informatiestromen, verantwoordelijkheid voor communicatie ligt bij de medewerker. Daarnaast is de ROI niet goed meetbaar, het kost gewoon tijd voor er effect meetbaar is.

    Ook het boek En nu online ... social media voor professionals, organisaties en facilitatoren geeft handige tips, voorbeelden en test. Vooral de (herkenbare) ervaringsverhalen zijn interessant.
    Deel 1 van het boek over het gebruik van social media in je eigen werk, was voor mij een bekend verhaal. In deel 2 kwamen de mogelijkheden van het gebruik van social media in teams en organisaties (tip!). Deel 3 kwam de rol van facilitator aan bod, hoe je online leren vorm kan geven, voor mij een interessant onderdeel. Het boek is te leen in de bibliotheek NE, maar ik wil ook wel een eigen exemplaar. Heej ik zag dat de bieb het ook als eBook heeft, laat ik die eens gaan 'lenen'!

    Op Frankwatching is de laatste periode regelmatig blogposts over social intranet verschenen, mede door het Congres Intranet 2011, dat 15 maart heeft plaatsgevonden. In een het blog "Een sociaal intranet: technologie en tools op de tweede plaats" worden 10 strategische uitgangspunten vermeld om een succesvol sociaal intranet te ontwikkelen:
    1. Wat will je met het intranet bereiken? Is het de bedoeling dat we weten waar medewerkers mee bezig zijn en/of  gaat om delen van kennis?
    2. Zet zoeken en vinden centraal, taggen moet mogelijk zijn
    3. Stel diverse community manager aan (ha!)
    4. Leer mensen de waarde inzien van delen van informatie, het vertellen waar ze mee bezig zijn
    5. Pull, don't push. Laat structuur los
    6. Kies het juiste platform
    7. Zorg voor duidelijke gebruiksrichtlijnen, bv. gebruik e-mail pas als je het echt niet via intranet kan delen 
    8. Leer van de early users 
    9. Integreer het sociaal intranet in je manier van werken
    10. Informatie is in principe openbaar 
    Over veel van deze punten heb ik al eens geblogd: de early adapters, de community manager, gedragsregels en openheid.

    Conclusie: De kracht ligt in "connect en share", samen weten we zoveel meer dan apart.
    Het informele leren wordt (is) zoveel belangrijker. Naast know-how (vaardigheden) en know-what (kennis) is nu ook know-where en know-who belangrijk. Als Zuyd die netwerkorganisatie wil zijn dan zullen de know-where en know-who ook gefaciliteerd moeten worden, een 'sociaal' Infonet, dus!
    Een sociaal Infonet vraagt wel om een heel andere manier van werken. Is Zuyd hier wel aan toe? Daarover een ander keer meer.

    Andere publicaties over dit onderwerp zijn verzameld in mijn Delicious en WorldCat lijstjes

    greetings
    J.

    zondag 20 maart 2011

    Godinnenkracht

    0 reacties
    Buonasera!

    Vrijdag was er feest op de hogeschool. De opleiding ergotherapie bestond 40 jaar. Bij de Revalidatieacademie in Hoensbroek begon ik 25 jaar geleden als bibliothecaris in een klein knus biebje. Het was leuk om samen met Annette verschillende oud-collega's te zien en te spreken. Marijke, Albert, Jos, Jef, José, Barry, Veroon, maar ook collega's die nog bij de opleiding werken maar die ik eigenlijk nooit meer in de wandelgangen zie. Het was echt supergezellig met een leuke lunch in onze kantine en een geweldige training in het atrium.

    De Geboorte van Venus van Sandro Botticelli
    prachtig schilderij, jaren geleden bewonderd in het Uffizi Florence
    We kregen een 'Godin & Training' aangeboden.
    Ieder mens heeft godinnenkracht in zich. Of het nu kritische Athena is, de strijdvaardige Artemis, de wijze Hestia, de trouwe Hera, de optimistische Persephone, de zorgzame Demeter of de creatieve, levenslustige Aphrodite
    De trainsters Petra en Elvira lieten ons herkenbare elementen van deze prachtige godinnen zien.

    Natuurlijk heb ik de godinnentest op de site gedaan. Van elke godin heb ik idd wel wat in me, maar Persephone en Aphrodite overheersen wel. Persephone die altijd kansen ziet en geen moeilijkheden, moeite heeft met kiezen want als je kiest loop je ook wat mis ;). En Aphrodite die zichzelf laat zien, want als jij jezelf laat zien dan doet een ander dat ook.
    De kunst is alleen om de juiste godinnenkracht op de goede momenten te gebruiken.
    Dit weekend overheerste voornamelijk de godin Dementer en heb geprobeerd Hestia wat meer in me te zoeken, dat was wel nodige na de diverse frustratiemomenten op donderdag en vrijdag.Volgende week toch meer een beroep doen op Athena en Artemis.


    Wil je toch liever een opergod in jezelf zoeken? :P dat kan ook. Ben jij de vriendelijke Hermes, de ambitieuze Apollo, grillige Ares of toch de besluitvaardige Zeus? *grijns*

    ciao
    J.

    Creativiteit in Construction

    0 reacties
    Hey Judith,

    Zoals je weet loop ik iedere week een aantal keren onze loungeruimte in. Soms (echt waar) zitten daar ook mensen te spelen. Warcraft 3 Towerdefence, Call of Duty allerlei games komen langs. Al een aantal weken (maanden wellicht wel) trekt Minecraft mijn interesse. Een groot aantal studenten spelen het en wereldwijd begint het ook een hit te worden. Dus ik denk ik vertel je erover.

    Bijzonder is dat het grafisch niet zo heel bijzonder is. Je loopt in een blokjeswereld en daar kun je vanalles doen. Bouwen, afbreken, graven en zoeken naar resources, beesten aanvallen, maar ook eigen realiteit creeeren. Kijk maar eens!



    Het is daarmee een game waarbij je je eigen creativiteit kunt laten gaan. Je kunt zelf zogenaamde MUDs bouwen in deze omgeving. MUD staat voor Multi User Dungeon en is eigenlijk een ruimte waarbinnen je met meerdere gebruikers zit.

    Ik ben zelf nog niet aangestoken, maar wil het wel gaan proberen. De vraag is wat je er mee zou kunnen in het onderwijs (en voor welk niveau onderwijs) In het Minecraft forum wordt daar op ingegaan met erg leuke suggesties. Vooral het bouwelement komt daarin naar voren. Hoe omgaan met materialen of hoe juist in een bepaald thema een huis, gebouw of structuur neer te zetten. Er zijn verschillende mensen (link 1, link 2, link 3) die schrijven dat minecraft geschikt is voor het onderwijs.

    Leuk voor basisscholen, wellicht voor middelbare scholen en voor HBO studenten die de tijd willen doden. Maar ook voor in de les. Ik ga het in ieder geval eens uitproberen...

    Laat je nog wel horen of we er meer mee kunnen dan ik nu denk.



    Groet Marcel

    P.S. Ik weet overigens niet meer of ik nu bij dit BLOG gedreven ben vanuit de technologie (Minecraft) of vanuit de zeer mooie plaat van U2 die ik je wilde laten horen (Red Hill Mining Town) omdat jij de Joshua Tree gezien had (Live and on Film)...

    donderdag 17 maart 2011

    Gamification! Press Start to Join (or insert coin for another player)

    0 reacties
    Ha die Judith!

    Ik ben zover. De start met de Real Life Game is al een tijdje geleden gemaakt. Ik heb de basis van mijn student-sourced team klaar en ik ga met een aantal collega's, studenten en experts (jawel hoor: Mr. Alessie himself!) Ik hoop dat jij er ook bij bent!

    Als voorbereiding verwijs ik naar het artikel uit de Educause Review: This Game Sucks: How to improve Gamification of Education Een artikel van Sarah ""Intellagirl Smith-Robbins die bij ons aan de tafel zat bij de workshop van Tanja Joosten op de Educause. Ze geeft aan dat een goed spel drie elementen moet bevatten (1. Een doel 2. Obstakels en 3. Samenspel of Tegenspel). Ik miste daarin eigenlijk 1 zeer belangrijk element: HET MOET OOK LEUK ZIJN!



    Maar gelukkig gaat het artikel verder en beschrijft Intellagirl hoe je het hoger onderwijs kunt weerspiegelen op deze drie punten en geeft ze op drie hoofdpunten aan hoe het onderwijs nog verder te... lastig dat vertalen... spelificeren? (Gamify): 1. Maak je doelen duidelijk 2. Maak progressie zichtbaar 3. Reflecteer je eigen gameplay... Meer daarover weten, check het artikel van Sarah!

    Let's Elevate Education ;)



    Game On! Judith

    woensdag 16 maart 2011

    Vuur & Vlam

    0 reacties
    Hoi Marcel,

    Vuur & Vlam is het mooie thema van de Zuydconferentie volgende week donderdag 24 maart. Deze 3e Get Together vindt na de bijzonder 1e bijeenkomst in de grotten van Geulhem, de filmische dag in Foroxity met mijn 'meet en tweet' nu plaats op onze Kunstenfaculteiten. Daar waar inspiratie en creativiteit bruist.
    Het was ooit 'onze' ZuydPleinconferentie, maar dit jaar is het breder getrokken, naast onderwijsinnovatie, is er ook aandacht voor organisatievernieuwing en onderzoek.
    Het programma [alleen te bekijken door Zuyderlingen] is gevarieerd. Ik zie dat jij iets vertelt over Serious Gaming, 2 Superlibrarians schenken aandacht aan literatuuronderzoek, Weblectures door Frans. Er komt iets over co-creatie, marketingstrategie, intellectueel eigendom, creatief denken. Leuke onderwerpen. De opzet zijn gesprekken, geen powerpoints, geen prezi's. Komt daarom datgene waar ik in Vuur & Vlam van raak niet aan bod? Niets over social media, niets over deze tools waarmee je kan samenwerken, elkaar kunt inspireren en informeren, betrokkenheid en branding kan vergroten. Bij mij is die vonk wel overgeslagen, niets zo "hartverwarmend" als (micro)bloggen!
    Bij KiB waren wel diverse presentaties over social media maar die waren voornamelijk MKB georiënteerd. Waarom niet op de Get Together?

    Er gebeurt natuurlijk ook binnen Zuyd van alles op het gebied van web2.0. Het CvB heeft ooit het goede voorbeeld gegeven door een wiki te starten rondom beleidstrategie, en ze hebben geblogd maar zijn daar mee gestopt. Helaas.
    Hoe 2.0 zou Zuyd nu eigenlijk zijn? Wat gebeurt er op Onderwijs2.0-, Onderzoek2.0-en Organisatie2.0-gebied binnen onze hogeschool? Ik zou het wel eens willen weten. Misschien eens gaan inventariseren? De meeste Twitteraccounts die ik van Zuyd ken, zijn erg zendingsgericht, niet op de communicatie. Ik weet dat jij een studenten-webcareteam hebt samengesteld. En zo zijn er vast nog vele goede voorbeelden.

    Wij bij Zuyd zijn meestal gewoon van DOEN, geen stappenplannen, geen richtlijnen en geen beleidsplannen social media, niets van dat
    Op Frankwatching las ik dat web2.0 begint (alweer) bij bewustwording.
    "Awareness kan bijdragen aan draagvlak, minder vrijblijvendheid en daarmee tot een duurzamere adoptie van social media in de organisatie"
    Drietal manieren om "awareness" te bereiken:
    - plenaire sessies
    - kennismakingssessies en marktplaatsen
    - meelopen met collega's

    Ruim 2 jaar zitten de web2.0 tools in mijn digitale gereedschapskist en heb ik ze geïntegreerd in mijn werkzaamheden. Hierover mag ik in mei bij Avans wel een half uurtje komen praten op een inspiratiemiddag.
    Nou ja, geen gepassioneerde sessie van mij op de Vuur & Vlam-dag. Ik ga de 24e maart wel weer twitterend (hashtag heb ik al bepaald :P #g2g11) beleven.
    En ik blijf workshops RSS en Microbloggen verzorgen, de eDingen krijgen ook nog wel een vervolg in welke vorm dan ook. Ik denk mee met collega's als ze me daarom vragen. En als top-Yammeraar verschijnen mijn berichtjes ook als notificatiemails in de digitale postbussen van de collega's. Met het risico van "daar heb je haar weer", het lot van de early adaptor ;) maar dit is ook mijn rol zo lees ik op een blogpost over de 21eDingen SURFdag waar onze Chris enthousiast over onze eDingencursus heeft gesproken. Die olievlekwerking gaat niet zo snel (misschien toch een beetje vuur aan toevoegen ;).
    Maar ik hou het web2.0 vlammetje binnen Zuyd wel brandend, hoor!


    Beste collega's, doe je 'iets' binnen Zuyd met social media binnen je organisatieonderdeel, onderwijs en/of onderzoek en je wilt dit delen? Laat het me weten (je weet me wel te vinden ;), dan vul ik dit overzicht verder aan. Ik ben er net mee begonnen, alleen nog maar zoekactie  'Zuyd' binnen Twitter en Facebook uitgevoerd. Foursquare, Netvibes, Wiki's, Blogs, er vast nog heel veel meer!

    groetjes,
    Judith aka jujuutje

    zie ook mijn twitterlijstje voor een overzichtje met Zuydtweeps



    AR & iPad 2

    4 reacties
    Hi Marcel,

    Zijn die iPads al binnen? Of wacht je nog even tot de iPad2 in Nederland verkrijgbaar is?
    Ik zou even wachten als ik jou was. Kijk eens naar deze filmpjes die ik op het blog van Pierre Gorissen tegenkwam!



    Zie ook zijn bijbehorende blogposts:


    Op You Tube vond ik dit filmpje nog:


    Ik zie mezelf nog niet zo snel zo met mijn iPad over straat lopen, maar er is dus van alles mogelijk! Ook voor het onderwijs. Benieuwd wat jou studenten en docenten gaan bedenken.

    Ik vind het allemaal nog steeds hokus-pokus. Maar jij kan me dat vast wel uitleggen :)

    groetjes vanaf mijn thuiswerkplek
    Judith

    maandag 14 maart 2011

    Auteursrechtenwiki

    2 reacties
    Hoi Marcel,

    Natuurlijk ken je onze Auteursrechtenwiki :)
    http://auteursrechtenloketzuyd.wikispaces.com/
    Via TrendMatcher werd ik geattendeerd op de mogelijkheid van gratis wiki van Wikispaces voor het onderwijs. Toen ik met Pascal de instellingen voor onze Auteursrechtenwiki bepaalde, hadden we deze mogelijkheid al gezien, maar was toen alleen voor K-12 scholen beschikbaar. Vanaf nu ook voor hoger onderwijs en ook voor bestaande wiki's. Dus heb ik via 'manage wiki' onderaan op de pagina 'subscription' de wiki aangemeld voor 'educators'.

    Inmiddels heb ik een mailtje van Wikispaces ontvangen. De Auteursrechtenwiki is 'approved' ;) en of we 'the word' wilden verspreiden. Nou dat doe ik graag, bij deze dan. :)
    Wat heeft dit nu als voordeel?
    Volgens Trendwatcher geen reclame, maar daar hadden we toch al geen last van. Ik had gehoopt dat nu ook niet-wikispacesleden via discussies berichten kunnen posten, helaas dan moeten we toch de betaalde versie aanschaffen. We hebben nu wat meer GB opslagruimte. Als je deze wiki als samenwerkingsomgeving met studenten wilt gaan gebruiken, heeft deze onderwijsversie wat meer mogelijkheden zoals per pagina private zetten of niet, zie hier voor meer tips.

    Vorige week heb je bij het gesprek met Avans erbij gezeten toen we het hadden over auteursrechten, Blackboard en Stichting PRO. Je hebt ook gemerkt dat ik door mijn Twittercontacten gemakkelijker mensen benader om deel te nemen aan deze club. Hoezo Twitter een onzinnig medium? Hoewel het onderwerp auteursrechten niet iets is om blij van te worden, word ik dat wel als ik goede mensen met verstand van zaken bijeen kan brengen. En onze Bert geeft daarbij ook het goede voorbeeld :) Ere wie ere toekomt!

    Inmiddels staat mijn Powerpoint van mijn presentatie over Auteursrecht en Stichting PRO ook op Slideshare

    Auteursrechten
    Ik ben ook nog bezig aan een stroomschema rondom auteursrechten, maar ik wacht nog even op een documentje van een tweep! :)
    Kennis delen = kennis vermenigvuldigen.

    groet,
    Judith

    zondag 13 maart 2011

    Update

    1 reacties
    Hallo Marcel,

    Het was een gekke week, maar dat is niet zo vreemd met carnaval.
    En genoten van het off-line leven? Geen vastelavond2.0 voor jou :)
    Dat is ook prima, het is een goede bescherming tegen informatie-overload. Waarom ik dit zeg? Ik zal je even bijpraten ;) Ik heb de afgelopen week wel veel achter/aan/met laptop, iPad en iPhone gezeten. Weer eens wat opgeruimd en gestructureerd. Veel gelezen, digitaal en papier. Lekker getweepuntnuld.

    Vorige week zaterdag kreeg je bij de Volkskrant The American gratis, en echte Hollanders als we zijn, wilden F. en ik die dan ook hebben. Net zoals enige tijd geleden het AD met de gratis CD van Trijntje kwam. Wat de kadootjes betreft is het 1-0 voor 't AD, want ik heb meer genoten van de CD dan de DVD. Maar qua krantinhoud wint de Volkskrant. Heb interessante artikelen gelezen.

    Zoals het artikel over Nicholas Carr [LexisNexis-link, eerst inloggen]. Hij was in Nederland vanwege zijn nieuw boek The Shallows  Hij stelt dat internet (net als Google) ons dommer maakt. Ik heb ook zijn lezing bij The John Adams Institute bekeken ( uurtje). Volgens hem raak je sneller afgeleid door allerlei internetprikkels en daardoor verandert ons brein. We gebruiken onze hersenen door internet anders. Datgene wat gestimuleerd wordt, ontwikkelt zich natuurlijk beter dan een niet aangesproken hersenkronkel.
    We zijn volgens Carr niet meer in staat om rustig en geconcentreerd een boek te lezen. Nu is dat voor mij altijd al een activiteit gweest voor in de zomervakantie. Vroeger werd ik door de kinderen afgeleid en nu door internet. ;) Een ontspannend detective tussendoor lukt nog wel hoor.

    Natuurlijk herken ik wel het een en ander in zijn verhaal.
    We scannen nu veel meer informatie, en de vorm van informatie-overdracht (van tekst naar audio en video) is ook een ingrijpend veranderd. Ik merk zelf ook wel dat ik meer een 'apengeest' aan het ontwikkelen ben, gedachten die van de hak op de tak springen. Maar om nu te zeggen dat we dommer worden en minder denken en reflecteren? Ik vind juist dat ik door het bloggen dat steeds meer ben gaan doen.
    Trouwens ander onderzoek laat zien dat jongeren steeds meer de rechterkant van hun brein gebruiken, dus meer creativiteit en emoties. Niet slecht toch?
    Maar het is altijd goed dat er ook mensen zijn die de 'gevaren' van internet belichten.

    Ik moet wel uitkijken voor een social media burnout, las ik. Zeker 30 plussers ;)  Het is zoals met alles, een goed evenwicht bewaren in datgene wat je doet (en laat). Niet multitasken, maar leven in het hier en nu (laat mij maar lekker mindfulness twitteren *grijns*)
    Mijn moeder zei altijd: 'alles met te is niet goed, behalve te-vreden' ;) Laat ik het daar maar op houden. Dus is het goed om zo nu en dan de computer even uit te zetten. Dat heb je goed gedaan, Marcel.

    In dezelfde Volkskrant stond een artikel van Jos Baijens met de inspirerende kop 'Leraar, koester uw gamende leerling en diens smartphone' [LexisNexis-link, eerst inloggen] Spreekt je wel aan hè?
    Voor degene die geen LexisNexis of Volkskrant hebben, het artikel staat ook gewoon vrij op internet.
    Hij stelt dat computers snel een grotere rol moeten gaan spelen in het onderwijs. Hij ziet (terecht!) de bottleneck in geld, tijd en scholing voor docenten. Hij pleit voor een gedwongen aanpak om management (faciliteren) en docent (veranderende didactiek) te bewegen computers te gaan gebruiken. Hij ziet veel in geavanceerde leergames :) Ik denk dat het artikel je wel aanspreekt, hoewel niet iedereen dwang de goede manier vindt (lees Wilfred Rubens)

    Trouwens, mijn vaste krant NRC Next begint een rubriek over games Next Level. Leuke berichten zal ik wel voor je uitknippen, want NRC Next zit helaas niet in Lexis Nexis licentie van Zuyd.

    Daarnaast stond in het Vervolg van de Volkrant 'De wraak van de bibliothecaris' [LexisNexis-link, eerst inloggen] over een klokkenluider die misstanden en zelfverrijking bij de Koninklijke Marine aan de kaak stelde. Het deed me erg denken aan de film An officer and a gentleman. Dat zoiets bestaat zeg.`

    En als je nog een interessante TEDfilmpje wilt zien, kijk dan (20 min.) naar Salman Khan die een 'praatje' geeft over hoe je door video te gebruiken het onderwijs opnieuw kunt uitvinden

    Eén van mijn favo-tweeps Dympie heeft een geweldig systeem van Getting Things Read. Elke maand maakt zij een overzicht op haar blog van alle interessante gelezen artikelen. Of ik dit goede voorbeeld ga volgen? Ik heb jou nu wel even een overzichtje gegeven. En ik heb wat leesvoer rondom thema's verzameld en hierover wat blogposts geschreven. Deze volgen de komende weken gedoceerd (niet stiekem lezen hè)

    En tot slot natuurlijk een nummer van de Zwarte Lijst


    Maandag ben ik weer op kantoor. Jij ook?
    Nog een fijne zondag.
    groetjes,
    Judith

    dinsdag 1 maart 2011

    #hugalibrarianday

    1 reacties
    Ik ben al geknuffeld vandaag! Maar nog niet door jou :(
    Onze Chris @chriskuijpers heeft natuurlijk zoals een goede baas betaamd alle bibliothecarissen een dikke knuffel gegeven. Beste Chris, je bent de beste leidinggevende die ik me had kunnen wensen #nationalecomplimentendag


    Tijdens het overleg hebben we elkaar ook de nodige complimenten gegeven, want we zijn zo goed bezig! :) #nationalecomplimentendag
    En collega Frans @fransipani schenkt op zijn eigen crea manier aandacht aan deze bijzondere 1 maart. Hij 'hugt' niet maar 'kisst' ons. Dank je Frans, je hebt dit weer bijzonder leuk gedaan #nationalecomplimentendag

    video

    Het is helaas nog geen trendic toppic, maar zie #hugalibrarian voor een overzicht van de tweets.

    En beste, lieve Marcel, natuurlijk ook een complimentje voor jou: je bent een unieke collega-vriend en een geweldig blogmaatje #nationalecomplimentendag
    Big hug,
    Judith