maandag 11 januari 2010

Humor is toppunt van intelligentie!

Hihi Marcel :D

'Humor is toppunt van intelligentie'
Dit citaat is van Raymond Kurzweil. Ik hoorde het tijdens de uitzending van Wintergasten. Harry vertelde me dat het een interessante uitzending was, Johan ook. Dus zaterdagmiddag (wat kon je anders doen met al die sneeuw) samen met zoonlief de uitzending bekeken. Heb toch wel wat moeite met het visualiseren van zijn toekomstvisie. Dat technologie steeds meer mengt met het menselijk lichaam (lijkt die chip in die student, je weet wel één van de toekomstscenario's tijdens SURF 2008, toch realistischer dan ik kon vermoeden) lijkt me duidelijk, maar onsterfelijkheid? En een kloon van mezelf, of ik daar op zit te wachten? Jij? Humor is echter heel moeilijk te klonen, zei Kurzweil! :D

'Onthoud deze regel: hoe meer verantwoordelijkheden je hebt, hoe meer petten je draagt, hoe groter de kans dat je inefficiënt wordt.'
In het weekend las ik het boekje 'Multitasken bestaat niet', maar dat wist je natuurlijk al via twitter ;). In dit boekje wordt een manager een spiegel voor gehouden over haar werkwijze. Herkenbaar verhaal. Trouwens ook vrouwen kunnen niet multitasken volgens Dave Crenshaw, het menselijk brein kan nl geen 2 dingen tegelijk. Dus?! Multitasken was aanvankelijk een ict-term, maar ook een computer kan niet multitasken. We (én ook de computer) kunnen wel switchtasken, tsja 'what's in a name'. Maar telkens afgeleid worden en je op andere dingen concentreren kost (veel!) tijd, daarom is beter plannen het advies. Niets nieuws eigenlijk. Kwestie van discipline, heb ik niet. Ik ben meer het procastrineren-type. :D (heb me toch aangemeld voor de video's van Dave, misschien dat het me toch helpt). In het boekje stond trouwens de zin 'elke afdeling is een weerspiegeling van het management', dit vond wel een aardige. Ik merk dat de bibliotheek binnen Zuyd een andere positie begint te krijgen, dat is toch te danken aan onze baas.

Wat management betreft;
In De Limburger van gisteren (9 januari 2010) las ik een interview met OU-hoogleraar Nol Groot over nieuwe vormen van leiding geven in complexe organisaties:
"Door iets los te laten haal je de druk weg en zal de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat over meerdere groepen (werkvloer) medewerkers en lokale managers verdeeld woren. De directie neemt aan de belangrijkste processen zelf deel, zorgt voor verbinding en blijft tegelijkertijd eindverantwoordelijk voor het geheel. De medewerkers voelen zich meer betrokken en zullen doorgaans met talenten en oplossingen komen die anders verborgen waren gebleven".
Helemaal mee eens! Ik hoop ook dat de organisatie rondom het DLWO deze kant op gaat.

Nog even over onze Zuyd-dingen; heb nog een aardig artikel gelezen do's en don'ts mbt de eDingen. Moeten we binnenkort maar eens verder over praten.

groetjes van 'sociaal-kapitalist' jujuutje
heeft het boek 'De Whuffie factor' doorgebladerd en concludeert dat ze al aardig wat 'whuffies' heeft opgebouwd....

Geen opmerkingen: