vrijdag 27 mei 2011

Getwitter & Getweeeter van @jujuutje

Heej tweep @marcelschmitz!

Ik las pas woensdag met veel interesse de blogpost van Annie Maessen (gepost op, 08/12/2010 ) "Hoe Twitter mijn leven veranderde". Zoooo herkenbaar!
Dit geldt ook voor de blogpost van Irma van Houts met haar interview met Jos Fleuren, beide zeer gewaardeerde tweeps!
Beide bijdragen gaan over hoe je twitter je leven heeft veranderd en hoe je het integreert in werk en leven. Dit was ook de reden waarom Avans mij uitnodigde voor hun inspiratiemiddag.
Momenteel ben ik ook bezig met de voorbereidingen van andere Social Media activiteiten. Dinsdag ga ik met het Social Media Team van Bibliotheek Zuyd praten over inzet en promotie van Twitter en Facebook. Het Netwerk PR & Communicatie van Hogeschool Zuyd wil ook graag aan de slag met Social Media. Annelies Falk (docent Commercieel Management) en ik verzorgen namens ZuydPlein 3 bijeenkomsten, 21 juni de eerste, de andere 2 na de zomervakantie.
In mijn achterhoofd ben ik ook nog bezig met Twitter & Blackboardmigratie.

Door al deze activiteiten denk je na over je eigen sporen op de divere sociale netwerken, met name Twitter, want die is voor mij (met bloggen!) meest favoriet! Daarom las ik met grote interesse bovengenoemde weblogberichten.

Ik twitter ongeveer even lang als Annie en Jos maar toch iets minder fanatiek ;)
Jujuutje is geboren in november 2008. Inmiddels (27 mei 2011) heb ik 351 volgers en volg ik er zelf 350 en heb tot nu toe 5.420 tweets geplaatst. Ik volg collega’s uit onderwijs, bibliotheek, Blackboard, marketing en alles wat met eLearning en Social Media te maken heeft. Maar natuurlijk ook alle Zuydcollega’s en dat worden er steeds meer!

Ik kan natuurlijk niet alle tweets lezen die ik binnen krijg, dus ‘stop’ ik tweeps in lijstje. Drie lijstjes scan ik elke dag: VIP (privé) en VIP-work lijstje en t lijstje met Zuydtweeps. Daarnaast kijk ik elke dag regelmatig op mijn timeline, wat ik dan lees is meegenomen. Wat ik later wil lezen zet ik 'even' als favoriet. ;)
Ik twitter meer sinds ik een smartphone (nu iPhone) heb, zeker buiten werktijd. Ook de iPad helpt hierbij wel een handje. Onder werktijd twitter ik niet zoveel, focus ik meer op Yammer.

Uit beide blogpost heb ik wat quotes gehaald die ook op mij van toepassing zijn.
Twitter is mijn vakliteratuur en kennisnetwerk
Ik lees ontzettend veel tips en interessante artikelen. Het is (naast mijn Google Reader) mijn onuitputtelijke informatiebron. Het is zoals Jos Fleuren zegt een "permanente bijscholingscursus". Natuurlijk deel ik weer veel van wat ik lees met mijn volgers, zo nu en dan aangevuld met de #yam voor de Yammeraars van Zuyd (helaas komen niet alle tweets altijd door)


Twitter als vraagbaak
Ook ik verspreid wel eens #dtv of #durftevragen tweets. Ik moet zeggen dat het niet echt veel oplevert, meestal van de tweeps waar ik meer een band mee hebt. Ik stuur nu vaker een @mention tweet, dat werkt beter.

Twitter als sociaal contact
Net zoals bij Annie Maessen is het is mijn sociale leventje achter het (PC-/ iPhone-/iPad) scherm geworden. Ik heb leuke / warme contacten met sommige tweeps. We maken grapjes, delen ergenissen publiekelijk of met een DM. Soms leidt deze twittercontacten tot een f2f contact. Zoals toen we samen naar de Educause gingen en ook uitgenodigd werden op de CVI/SURF/STOAS-borrel ;). Natuurlijk ontmoet je tijdens landelijke bijeenkomsten en congressen ook volgelingen. Sommige noemen me gewoon jujuutje i.p.v. Judith :) Maar Twitter helpt ook om gelijkgestemden bijeen te brengen rondom een bepaald thema, zoals binnenkort rondom Auteursrechten & ELO's.
Twitter als een nieuwe richting/ kansen in mijn loopbaan
Als ICTO-adviseur ben ik begonnen als functioneel beheerder Blackboard maar door mijn Twitteractiviteiten en sinds een jaar dé Zuyd-Yammeraar is mijn rol veranderd. Ik geef workshops (RSS, Microbloggen, eDingen@Zuyd), daardoor word je al snel een expert genoemd of goeroe ;) Ik krijg die ruimte en pak die ook. Het is ook zo leuk om je ervaringen te delen met collega’s, en er is behoefte aan. Kreeg nou weer een vraag over een LinkedIn workshop, ach die kan er ook nog wel bij. Maar misschien zijn er wel andere collega's die deze kunnen verzorgen. Eens over nadenken.
Twitter als vrijetijdsbesteding
Zoals Annie Maessen verwoordt “Twitter is geworden tot een van mijn belangrijkste hobby’s. Het delen van alles wat mij bezig houdt (wat ik zelf vind of via mijn twittercontacten tegenkom) loopt als een rode draad door mijn persoonlijke leven”. Ja die privé en werk tweets komen dag en nacht binnen. Maar je krijgt er een bepaalde handigheid in om tussendoor even snel te scannen.
Bij Avans kreeg ik inderdaad dan ook de vraag: hoe vinden je gezinsleden dat nu? Dat jij de hele avond met laptop of iPhone of iPad op de bank zit? Ja, eerlijk is eerlijk, niet altijd even leuk. Ik moet me ook gewoon wel eens bedwingen om die iPhone en iPad niet te gebruiken.
Mijn kinderen doen dit ook wel, maar dat vinden ze toch wat anders. Moeders doen zo iets niet. Net zoals mijn dochter het niet leuk vond dat ik zou twitteren op een open dag van Universiteit Tilburg. Daar was een twitterfountain in de collegezaal, Hans van Driel gaf een interessante presentatie. Maar een tweet van je moeder op de twitterfountain :S dus heb ik dat niet gedaan, tenminste niet de # gebruikt ;)
Soms vergeet ik ook wel dat ik Twitter gekoppeld heb aan Facebook en Hyves, en dat kinderen en familie en vrienden ook lezen wat ik twitter. Eerder hield ik hier meer rekenimg mee (heb destijds twitter en hyves ontkoppeld, maar die is weer hersteld). Ik heb inmiddels wel de houding, als ze het niet willen lezen dat ontvolgen of ontvrienden ze me maar.


Maar het SM-grapje dat ik deze week twitterde, werd niet door iedereen begrepen ;)
SM staat idd wel voor Social Media :)


Ik twitter en blog het leven. En net zoals in de echte wereld kost het onderhouden van relaties tijd. Maar je krijgt er ook zoveel voor terug. Ik ben heel enthousiast over twitter (en bloggen) en inderdaad net als Annie heb ik ook de opmerking gekregen ‘je straalt helemaal’ als je er over praat. Maar ik praat er nu alleen maar over als er naar gevraagd wordt, mensen die echt willen horen waar ik zo gepassioneerd over ben. Ik ga niet meer overtuigen. Vooroordelen hou je toch.

Dankzij Twitter ben ik in contact gekomen met vakbroeders waar ik anders nooit contact mee had gehad. Werd ik uitgenodigd om een presentatie te geven over Bibliotheek Zuyd en Social Media,vroeg Avans me voor een imspiratiemiddag, heb ik comtact in het land over de ingewikkelde auteursrechtenmaterie. En krijg ik nu een vraag binnen van het Ministerie vanVWS over de inzet van Yammer binnen Zuyd. Leuk toch, daar raakt toch iedereen enthousias van?

Het is bijna (of al?) een verslaving. Ik denk soms ook in 140 tekens. Ik geniet van zo'n vrije/thuiswerkdag, niemand thuis, kan ik de hele dag me met Social Media bezig houden, zonder dat iemand er iets van zegt of denkt. Want ook op het werk is niet iedereen overtuigd van de meerwaarde van social media ondanks het onderzoek van TNO.

Maar het is ook goed dat mijn lief en lieve kinderen mij een spiegel voor houden. Dat helpt me in balans te blijven.

Ik hou dus van het vrolijk getweeter van mijn tweeps.
Onlangs tijdens mijn sportavondje, was ik aan het bewegen op 'Don't worry, Be happy' van Bob Marley. Dit nummer heet eigenlijk 'Three Little Birds'. Toen ik dit op You Tube opzocht, vond ik dit twitterific videootje erbij. Hoe toepasselijk :)



Goed weekend,
@jujuutje

4 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Wat heerlijk zo'n sole-mate!!!!!

Annie Maessen zei

Oeps, soulmate ;-)

Irma zei

Hoi Judith,
Wat leuk om te lezen dat je zoveel herkent in de blogpost van/over Jos Fleuren. Mooi om te lezen dat die '5 vragen aan...' bijdragen aan weer een nieuwe blogpost. En dat stralen, tja, dat klinkt herkenbaar.
Mijn werk verandert op dit moment ook onder invloed social media. Vanochtend heb ik een groot deel van de tijd doorgebracht op verschillende sociale netwerken, zodat een docent het gewenste beeldmateriaal voor zijn lessen kon krijgen. Intensief, maar ik werd beloond.
Ga zo door: ik blijf je blogposts en tweets met interesse volgen.

Hartelijke groeten,

Judith zei

Dank @Annie @Irma @Jos voor jullie reacties via blog en twitter. Feest der herkenning!