woensdag 4 mei 2011

De Olifantjes van Coriovallum als #1 inspiratie voor nieuwe Digicoaches!

Ha Judith,

Ja, je ziet het goed! Ik probeer gelijk gebruik te maken van je tips. Ook ik heb een # in mijn titel verwerkt en ben benieuwd wat het oplevert. Als ik zie dat in onze eigen top 5 van pageviews voor berichten zelfs 2 berichten staan (nummer 3 en 4 op de ranking) dan denk ik dat je gelijk hebt!

Ik wil je vertellen over de #1 (spreek uit: nummer 1. Ja ik weet in de twittertijd zijn de oude betekenissen van # wellicht vergeten) inspiratie voor de deelnemers aan de digicoach Minor van Ankie van den Broek van de PABO: de Olifantjes van de elephantsparade die op dit moment nog in Heerlen te bewonderen zijn.



In de Minor Digicoach leren de studenten van de PABO vanuit verschillende oogpunten hoe ze binnen hun toekomstige school waar ze werkzaam gaan zijn ingezet kunnen worden als Digicoach. En dan gaat het zich om veel meer dan alleen maar het Smartboard



Ankie heeft het voor elkaar gekregen om haar klas van iPads te voorzien in een Pabo die sowieso Mac-oriented is. En dat is goed! Apple richt zich voornamelijk op de creativelingen en laat a.u.b. onze jonge leraren de meest creatieve mensen worden die we hebben in onze samenleving! Want juist zij moeten voorbereid zijn op de veranderende doelgroep!



In deze digicoach minor heb ik een stukje mogen vertellen over Serious Gaming en mag ik later in het programma een hele dag spenderen met de studenten. Ik heb de olifantjes die door Heerlen staan als inspiratiebron gebruikt om te kijken of ze er een uitdagende, leuke, inspirerende game van kunnen maken voor de kids. Ik hoop dat de studenten eerst vanuit hun eigen creativiteit denken en daarna pas de iPad meenemen in het traject. Want de iPad inzetten als speurtochtclipbord 2.0. kan en is ook zeker leuk, maar ik denk dat er meer uit te halen is. Vooralsnog gaan de ideeen niet verder dan een multimediale speurtocht naar verschillende olifantjes met daarin opvoedkundige elementen. Maar dat kan uitdagender! Dat kan inspirerender! Sterker nog ik challenge de studenten om er meer uit te halen. Ik hoop dat ze deze uitdaging weten op te pakken, maar mocht je suggesties hebben dan hou ik me aanbevolen!

Ik ben in ieder geval weer vrolijk geworden door de olifantjes en een beetje gek (lees: out of the box) Ik hoop dat die studenten die vrolijke gekte ook krijgen en er iets moois van maken!


U2 - I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight - Live found on Rock

Groet Marcel

Geen opmerkingen: