vrijdag 20 mei 2011

Inspiratiemiddag #avansxplora #avanslic

Hoi Marcel,

Of het inspirerend is geweest? Mijn bijdrage aan de middag bij de collega's van Avans Xplora van het LIC? Ik weet het niet, dat moeten de aanwezigen maar beoordelen. Maar merkte wel dat het voor sommige imponerend of zelfs intimiderend :S is geweest. Tjsa, ze wilden weten welke social media tools ik gebruik ... en dat zijn er nog al wat. Natuurlijk gebruik ik niet alles even intensief. Maar als ICTO-adviseur wil ik wel weten wat op social media gebied 'te geef' is.


Vuur en passie? altijd als het om social media gaat! Lippenstift hoort gewoon bij mijn presentatie, Jeroen :) Maar briljante ideeën, visie en innovatie-drift, mwah, nope, dat zat niet in deze presentatie.

Mijn presentatie op Slideshare geplaatst (natuurlijk). Heb een paar dingetjes aangepast waardoor presentatie nu ook voor anderen duidelijker is.
Inspiratiemiddag Avans 17 mei 2011
View more presentations from Judith van Hooijdonk

Note: embed code werkt niet op iPhone/iPad :S Klik op deze link voor de presentatie.
Ik was wel veel te lang aan het woord waardoor het programma in de war liep. Typisch :)
Na mijn verhaal vertelde 2 collega's van Xplora hun variant op de 21 eDingen. Ik hoorde dezelfde herkenbare problemen. Bij de start vooral bezig met vooroordelen weghalen en discussies voeren rondom privacyproblematiek voor docent als privé-persoon. Deze gesprekken heb ik in mijn workshop Microbloggen ook.
Avans Xplora zijn met vergelijkbare tools als Zuyd Bibliotheek aan het experimenteren. Fijn om een kijkje in de Avanskeuken te krijgen. Over een maand komt Windesheim weer bij ons om kennis te halen en te delen. Zo wordt -door social media tools!- kennis over veel meer organisaties verspreid.

Ook met Bert weer even bijgepraat over auteursrechten en Blackboard. Weer contact gehad met oud-klasgenoot Mieke (nog geen twitteraccount ;) wel een blog in rusten), die zowaar onlangs een weekje Posterholt (of all places) heeft gedaan! (Hé Mieke, ook een leuk onderwerp voor je blog *grijns*). Ook Rudi (hij mag de volgende week zijn collega's in Den Bosch inspireren!) ff in het voorbij vliegen gezoend en Jeroen was weer heerlijk aan het spelen!

Op terugweg naar huis las ik (in mijn thuisgedownloade NRCnext) op de iPad een artikel van Emma Bruns over sleur: "Er gebeurt niets van belang als we zelf niet in staat zijn verandering in ons leven te brengen"
Ik vond dit pleidooi om sleur te doorbreken ook wat van toepassing op collega's die met angst de 'jeugd van tegenwoordig' gade slaat met hun gebrek aan privacy op allerlei sociale netwerken. Probeer in je dagelijks werk ook iets te veranderen en ga de interactie (ook via social media) aan met collega's, studenten. Wie weet wat het je brengt. Je 1e stappen op social netwerken zullen ook onwennig en vreemd zijn, zoals Emma Bruns beschrijft:
"Een eerste dag is altijd vreselijk. Je eerste stappen met een fonkelende rugtas en scherp gepoetste schoenen op een schoolplein; het zogenaamd vriendelijke gewauwel met nieuwe buren bij de verhuisauto; starende collega’s bij het oorverdovende geluid dat je nieuwe hakken maken op voordelig kliklaminaat. Verhuizingen, nieuwe banen, eerste schooldagen: het zijn sociale ontmaagdingen zonder orgasme."
Jezelf op de automatische piloot zetten, is soms fijn en heb je ook wel eens nodig, maar (zoals Bruns zegt) "kantel de saaiheid en vrees de verandering niet".



Beste Avans Xplora collega's bedankt voor de uitnodiging ik vond het een eer. Dit blog heb ik in concept (in Evernote) in de trein op weg naar huis 'geschreven'. Door jullie hashtags in mijn blogtitel te gebruiken sta ik een paar dagen op jullie twitter widget op de website. Ha! Meteen reclame voor ons duoblog!
Bedankt voor de bloemen, ze hebben de reis overleefd. En bedankt voor de boekenbon. Ik zal m besteden aan een 'echt' boek. Beloofd!
Groetjes en veel succes met jullie zoektocht in social media land. Ik hoop dat jullie jezelf speeltijd gunnen.





Ik ben wel weer in de mood voor een slotliedje. De afgelopen week ben ik helemaal in de ban van The Real Centimeters. Overal hoor ik nu hun liedje 'Mind your Step', heerlijk funky nummer. Ik ga hun advies 'try to relax' dit weekend ter harte nemen. Ik hoop jij ook!



Fijn weekend.
Judith

2 opmerkingen:

LeenLief zei

Toch even tijdens mijn vakantie een blik werpen op 1 blog, die van jullie natuurlijk ;-)!

Het geeft me een trots gevoel dat je me noemt als inspiratiebron Judith, maar dat is natuurlijk geheel wederzijds. Iedere inspirator heeft zelf bronnen nodig én trouwe volgelingen en jij bent beide voor mij.

Uit jouw presentatie haal ik weer nieuwe ideetjes, waaronder de boekentips... Sex, blogs & rock-'n-roll ligt al maanden op mijn nachtkastje. Als ik het nu bij me had was ik er vanmiddag al aan begonnen, dan maar volgende week direct als ik weer thuis ben!

Bedankt dat je je inspiratievolle presentatie voor Avans met iedereen gedeeld hebt!

Cathalijn Brunner zei

Jazeker je presentatie was zeer inspirerend maar tegelijker tijd ook inderdaad wel enigzins overweldigend.

Voor mij is 40 uur per week achter de computer wel genoeg hoe graag ik ook alles zou willen volgen op bepaalde interessegebieden.
's avonds en in het weekend ben ik meestal toch echt off-line.

Voor het werk heb ik, en dat geldt voor veel van de aanwezigen op de Inspiratiemiddag, het niet nodig om alles altijd te volgen. Op de hoogte blijven ja natuurlijk maar daarvoor volg ik o.a. LeenLief, en bij deze jou.

Gelukkig dat je je presenatie beschikbaar hebt gemaakt dan kan ik het nog eens na lezen om na te gaan wat ik verder nog zou kunnen gebruiken.