dinsdag 22 maart 2011

Augmented alleen maar leuk of ook bruikbaar

He die Judith,

Afgelopen vrijdag heb ik samen met onze zeer gewaardeerde collega Wim Goossens (Sociale studies en netwerk coaching) en Mirjam Buursma (Uitgeverij van Gorcum) zitten te brainstormen over hoe we het leermateriaal van Wim (denk aan: groepsdynamica, leidersschap, sociale culturen) konden uitbrengen op een mediale vorm anders dan het boek. Wim wil graag al tijdens het 'ouderwetse' schrijven van zijn boek de mogelijkheden van de media in beeld hebben. Je bent zelfs nog even binnen komen lopen en hebt verteld vanuit je rijke kennis en ervaring vanuit de Bibliotheek, weet je nog?

Ik denk dat ik Wim wat bang heb gemaakt met mijn beeld om zijn materiaal te ondersteunen met een educatieve vorm van the Sims 3. Ik hoop dat hij ook na het zien van de youtube filmpjes kan meeschakelen in een omgeving waarbij hij het scenario creeert dat hij wil laten 'beleven' door de speler en waar hij dan de duiding aan kan geven in zijn boek.



Maar wellicht is deze vorm ook nog wat ver gezocht voor de uitgever. Dichter bij het boek ligt Augmented Reality en ook daar heb ik het een en ander van laten zien aan Wim en Mirjam. Ook op dit gebied worden nu pas de eerste stappen genomen (maar ze worden wel al veel genomen). Wat de toekomst brengt? Wie zal het zeggen? Misschien dit wel?



Doe ik het weer! Nee ik wil jullie niet afschrikken Wim en Mirjam, echt niet. Ik zou zeker bij de deadlines die Wim heeft kleine stapjes nemen. Het idee van Wim (mede aangestuurd door onze eigen college Frans) om met foto's of afbeeldingen te werken die met behulp van AR een heel ander beeld geven van de situatie (het onderhuidse beeld) is daarbij heel erg mooi. Bijvoorbeeld de foto van de zelfverzekerde projectleider, die kortaf is en kordaat lijkt. Met AR zie je onzekerheid en afwijzing vanuit een vorig project. Maar ook een foto van de buitenkant van een huis, waarbij niets aan de hand lijkt te zijn, maar met AR zie je het huis zonder de buitenmuren en de inwoners met hun gedachten, angsten e.d. Dit kan natuurlijk met foto's, maar kan ook met echt bestaande instellingen die je kunt bezoeken en waar je allerlei 'triggers' kunt plaatsen waardoor de AR wordt opgeroepen. Vicki A. Davis heeft daarover vandaag een mooie BLOG geplaatst, waarbij de basis van AR wordt beschreven en voorbeelden worden gegeven. Wellicht dat jullie dat niet al te zeer doet schrikken!

Cool Cat Teacher Blog: A Lesson in Simple Augmented Reality

En om jullie dan allemaal helemaal te verliezen. De link tussen deze Blog en een wonderschone U2 (& Sowetho Gospel Choir) deze keer in rijm of dicht...



De staat van de straat is een ijker voor rijker

gezien door de augmented vermogende ver ogende

Oren horen het wonder van onder.

Band and Gospel, O!, Spel!...

...a-ma-zing gezing.

De staat van de straat is na AR, loos, naamloos






Groeten Marcel

Geen opmerkingen: