woensdag 29 juni 2011

Het Nieuwe Leren ofwel #durfteleren *) -1-

*) De hashtag "durfteleren" zag ik onlangs in een presentatie van Justine van den Berg. Ik heb m gebruikt omdat het zo goed aansluit bij dit blog. @Justine: Geweldige hashtag!

Maar goedemorgen Marcel,

Het is al weer bijna 3 weken geleden dat de thema-ochtend Het Nieuwe Leren in de DinoDome van het GaiaPark was. Deze bijeenkomst was speciaal bedoeld voor faculteitsdirecteuren, die enkele experts uit hun organisatie mee konden nemen.
Het was een goede bijeenkomst alleen de opkomst van de faculteitsdirecteuren viel tegen. Had dit te maken met tijdstip (hectische jaarafsluiting) of staat ICT in het onderwijs laag op het prioriteitenlijstje van onze managers? Of geloven zij in Het Nieuwe Leren van Koefnoen?


Jammer vond ik het wel, dat er weinig faculteitsdirecteuren waren. Nu waren we toch weer bijeen met gelijkgestemden.

ZuydPlein was mede-organisator, onze Chris was dagvoorzitter en trapte de thema-bijeenkomst over Het Nieuwe Leren af met een presentatie over ICT in (en niet voor) het onderwijs. Hij haalde enkele trends uit het Horizonrapport aan. Daarover heb jij ook al eens geblogd.
We moeten volgens dit rapport en SURF rekening houden met
- grote diversiteit didactische inzet (van gebruik van ICT als alleen opslagmiddel tot intensieve online samenwerking)
- kennis en vaardigheden docenten (technisch én didactisch)
- kennis en vaardigheden studenten (overschat)
- scala aan draadloze apparaten (vergt aanpassing ICT)
Chris benadrukte (natuurlijk als verantwoordelijke van  ZUYD Bibliotheek) het belang van informatievaardigheden.
Wat betekent dit voor Horizon ZUYD?
We hebben jarenlang geëxperimenteerd maar niet doorontwikkeld. Er is (nog) geen visie vastgesteld maar door Ralf Kruytzer is hard gewerkt aan een 'Strategisch ICT-plan Hogeschool Zuyd' (concept zat vandaag in onze mailbox, moet m nog lezen)

Els Koelewijn presenteerde het voorbeeld van een goed geïmplementeerd DLWO-plan binnen ZUYD. Geweldig dat de 'softe' faculteit Verloskunde hierin voorop loopt! Top vrouwen!
Els was d.m.v. een Prezi-presentatie (i.s.m. Evelien van Limbeek) aanwezig en vertelde over hun aanpak die in anderhalf jaar is ontwikkeld. (helaas is deze Preze geluidloos). Voorwaarden zijn:
- commitment van de directeur
- training just in time en on the job
- DLWO- coach (een student!) als vraagbaak en ondersteuning van medewerkers
- gelabeld budget

Toegevoegd 29-6-2011, 15u45 Filmpje geupload, nu  de Prezi met de mooie stem van Els Koelewijn erbij. Dank voor het doomailen, Els! Veel kijkplezier (10 minuten)


video


ICTO-collega Harry Vaessen liet verschillende voorbeelden zien van videoconferencing (Bv. Adobe Connect en Skype) zoals die bij verschillende faculteiten zoals Hotelschool, Logopedie, Ergotherapie en bij de Wijk van Morgen worden ingezet.


Frans Schoonbrood van de Zorgacademie (samenwerking tussen diverse ziekenhuizen in de regio, Hogeschool Zuyd, Arcus en Open Universiteit) stal de show met Paro, de knuffelrobot.
Hij vertelde over de Blended Learning praktijk van de Zorgacademie die rondom 3 (ICTO) thema's zijn georganiseerd:
1. Zorg en monitoring op afstand
2. Zorg robotica
3. Digitale dossiers (portfolio)
Voorbeeld van goede samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk.

Het belang van het delen van DLWO-plannen via de Blackboard Community of Practice eLearning werd nog eens benadrukt. Ook werd de open vraag gesteld:
Daarna was het woord aan 2 faculteitsdirecteuren: Bert Melief (interim I/TI) en Rafaël van Crimpen (AVM, Academie Verloskunde).
Bert Melief heeft een jaar geleden een rapport geschreven gebaseerd op het vooronderzoek door ZuydPlein. Daarin waren enkele waarnemingen geformuleerd:
- veel klachten kwaliteit ICT diensten
- wie doet wat?
- sommige faculteiten hebben plannen, maar waar is de gezamenlijkheid?
- Beleidsgroep I & A (Informatie en Architectuur) is te weinig zichtbaar
Zijn aanbeveling "neem op korte termijn een besluit over ambitieniveau van ZUYD op ICT-gebied" is nog niet overgenomen. Maar het Strategisch ICT-plan is inmiddels in concept klaar.
Wel is het RASCI-model toegepast op ICT-processen: wie is waar (financieel) verantwoordelijk voor en wie moet geraadpleegd en geïnformeerd worden. Dat is al een 1e belangrijke stap.

Rafaël van Crimpen vertelde wat faculteitsdirecteuren in dit proces kunnen doen:
- verantwoordelijkheid nemen
- faciliteren in tijd, geld en personeel
- deskundigheidsbevordering docenten stimuleren

Met dank aan het verslag van collega Frans Roovers. Op basis mijn tweets had ik niet zo'n lang bericht kunnen schrijven.
De powerpointpresentaties van Chris Kuijpers, Harry Vaessen, Frans Schoonbrood en Bert Melief zijn alleen intern beschikbaar via Infonet [inloggen met hszuyd-account].

Na de koffiepauze gingen we in subgroepen uiteen om aan de hand van het vier-in-balans model verder te praten. Daarover morgen meer, anders wordt deze blogpost veel te lang :)

Superdoei!
Judith

2 opmerkingen:

Jeroen zei

Hoi jujuutje,

Als altijd weer leuk om jullie blog te lezen, en dit keer getriggered om een reactie te posten

Waarom praten we over 'het nieuwe leren' ipv over leren... Er is namelijk niks nieuws aan leren...dat doen we al sinds we ontstaan zijn uit 1-cellige organismes... Maar we hebben het nooit ECHT gehad over leren binnen onderwijs Nederland... We hebben het hooguit gehad over mn beliefs over leren...weinig gestoeld op kennis en research... Als docent doen we ons best, maar zijn toch met name inhoudsdeskundige op ons vakgebied waar we les in geven...en niet het vakgebied wat we zijn...docent... Ik snap de term en de discussie over het 'nieuwe' leren dus niet en verwacht met deze term veel weerstand van degene die het onderwijs dragen..de docent

Gr. Jeroen

Chris Kuijpers zei

Dag Jeroen,

Beetje late reactie, maar toch.
Als dagvoorzitter had ik het met die kreet "het nieuwe leren" te doen. Ik vind het ook niks. De uitleg erachter was dat het een variant is op het Nieuwe Werken. Dus zeg maar plaats- en tijd- onafhankelijk. Maar goed.

Interessant is je opmerking over het niet deskundig zijn op ons vakgebied, te weten docent zijn. Daarin kunnen we nog wat leren van de Finnen die heel serieus met het docentschap bezig zijn (zie ook een van de andere blogjes op deze site).