vrijdag 10 september 2010

Mediawijze burgers!

Hi roommate! ;)
Ja kom maar op! We gaan ervoor!

Nu ik wat vaker in de bieb NE binnenloop, kijk ik daar ook op het aanwinstenrek. Leuke boeken over opvoeden en didactiek, weer een heel andere collectie dan op de Hotelschool. Zo heb ik Contact! Kinderen en Nieuwe Media er van af geplukt. 
Klik hier voor de factsheets
In het boek is het weinig wetenschappelijk onderzoek dat beschikbaar is naar het gebruik van nieuwe media (internet en mobiele telefonie) onder 6-12 jarigen geïnventariseerd en aangevuld met nieuw onderzoek.
De eerste hoofstukken gaan over (online) gamen, virtuele werelden en sociale netwerken in de context van de ontwikkelingspsychologie. Over de rol van de ouders (beschermen), onderwijs (mediawijsheid), industrie (transparante informatie, privacy-richtlijnen) en overheid (regulering, de kijkwijzer).
Elk hoofdstuk gaat vooraf met korte interviews met kinderen en hun ouders. Zelf heb ik geen kinderen meer in deze leeftijdscategorie, ik weet dat ontwikkelingen snel gaan maar het verbaast me toch elke keer weer. Ik zie wel dat mijn jonge neefjes vergroeid zijn met hun DS maar ze lopen nog niet met een mobietje rond, de helft van 6-12 jarigen heeft er inmiddels al 1! Mijn oudste had pas halverwege zijn middelbare schooltijd een gsm en hij is pas 20!

Interessant vond ik (natuurlijk!) de laatste hoofdstukken over informatievaardigheden en de rol van ouderwijs. De trends die gesignaleerd worden en aanbevelingen die worden gedaan kan je 1-op-1 kopiëren naar onze hogeschoolsituatie.
Leerlingen/studenten beschikken wel over de instrumentale vaardigheden maar dat is wat anders dan informatievaardig (of mediawijs zoals dat bij leerlingen en scholieren wordt genoemd). Van die handigheid met knoppen kunnen leerlingen/studenten hun leraren/docenten nog wel wat leren. Maar is die docent ook bereid om iets van een student te leren?

Mijn ervaring met het onderwijs is dat de basisschool van onze kinderen zo'n 5-10 jaar geleden computerlessen verzorgden, de school had een website en een klankbordgroep ICT (waar ik natuurlijk deel van uit maakte :P) en het 1e smartboard werd al opgehangen (nu hangt er in elk lokaal 1). Op de middelbare school was het weer terug naar af, geen lessen mediawijsheid (muv cyberpesten) en daar zijn nu pas de 1e smartboards beschikbaar. Kennisoverdracht en kenniscreactie wordt nauwelijks ondersteund door de computer. En dan komen ze naar de hogeschool ...
Taak van het onderwijs is om leerlingen/studenten voor te bereiden op een leven als burger in een kennissamenleving. Burgerschapsvorming is toch één van de speerpunten van ons hogeschoolbeleid? Uiteraard volgt dan de aanbeveling dat informatievaardigheden (kritisch en reflectief internetgebruik waaronder zeker ook netiquette en auteursrechten(!)) een onderdeel moet worden van elk curriculum.


Een andere aanbeveling is visie-ontwikkeling(!) door het management. Deze moet dan wel gedragen worden door docenten. Docenten moet ruimte krijgen voor het ontwikkelen van eigenaarschap en zelfvertrouwen in didactisch gebruik van ICT, het management moet de professionele competenties van de medewerekers volgen. Deskundigheidsbevordering moet minder vrijblijvend zijn.
De materiële randvoorwaarden zijn inmiddels wel voorhanden (ach het kan altijd nieuwer, sneller en mobieler) maar tav dactisch toepassing en integratie van nieuwe media/sociale netwerken is nog wel een slag te slaan.
Kwaliteitsverbetering op onderwijsgebied haal je niet uit ‘technology push' maar uit 'educational pull' waarbij didactiek uitgangspunt is. Nieuwe media kan het onderwijs aantrekkelijker, effectiever en efficiënter maken.


Dit boek gaat dan wel over basisschoolkinderen, (een must voor elke Pabo-student, zo ook de media-academie die 16 september van start gaat), maar dit zijn wel onze toekomstige studenten.
Nieuwe media? Voor hen is dat niet nieuw, ze groeien op met al deze communicatiemedia. Sociale netwerken, mobiele telefonie, het is voor hen de gewoonste zaak van de wereld.

Web2.0 zijn leuk, zei jij. Helemaal mee eens, maar alleen maar leuk? Nee het is ook heel zinvol. Sociale netwerken zorgen ook voor sociale binding. Het bedrijfsleven heeft dit al door.
Geweldig dat ‘onze’ Jos vanuit hospitality marketing en trends de minor 'The Web and Beyond' opzet en dat wij daar ons steentje aan bij gaan dragen. Ook Claudy heeft gevraagd of wij een avond voor het nieuwe Honours Program willen verzorgen. Zo leuk, maar ook zo zinvol!
Ook voor het onderwijs hebben deze tools toegevoegde waarde, zie wederom 21 eDingen :)


Sociale netwerken en al die andere eDingen zijn inmiddels onlosmakelijke verbonden met onze informatiemaatschappij.
Te vaak hoor ik: “daar heb ik toch geen tijd voor, ik heb het nu al zo druk”, en “dit is niets voor mij ik ben er te oud voor”. Daar kunnen we ons inmiddels niet meer achter verschuilen. Ik word dan wel tot de 'Verloren Generatie' gerekend :S maar ik laat me niet in dat hokje stoppen.
Volgende week plan ik een afspraak met je, want nu moeten we hiermee maar eens aan de slag. Docenten trainen, gaan samenwerken met inspirerende ict-coördinatoren en natuurlijk vervullen de bibliothecarissen hierin weer een belangrijke ondersteunende rol.
Ja kom maar op! We gaan ervoor!



NB. Hier en daar generaliseer ik wel, er zijn gelukkig altijd positieve uitzonderingen onder docenten als studenten. Maar wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat ik beweer. ;)


Nog wat achtergrondinformatie:

Geen opmerkingen: