woensdag 8 december 2010

#na23dingen & presenteren



Ha die Marcel,

Donderdag 25 november organiseerde NVB-HB/WB (Nederlandse Vereniging voor Bibliothecarissen, afdelingen Hogeschoolbibliotheken en Wetenschappelijke Bibliotheken) een “na 23 dingen Ideeënmarkt”. Zoals je weet, was ik “gestrikt” om daar een presentatie te houden. Ik had de organisator gemaild dat ik graag wilde komen maar dat wij, bibliotheek van Hogeschool Zuyd, geen 23 dingen cursus hadden gevolgd. Maar zij vond onze dingen interessant genoeg om daarover iets meer te horen. En ze had gelijk. Zuyd deed het in het gezelschap van presentatie van 5 andere hogescholen en 2 universiteiten helemaal niet zo gek.

Alle presentaties zijn terug te bekijken op de wiki van deze bijeenkomst ook die van mij, gewoon een powerpointje. Ik had m graag in Prezi willen maken, maar geen tijd. Collega Pascal is me voor, zie de bibliotheeksite.
Weet je dat Prezi al weer 'uit' is? dat las ik via twitter. Sliderocket is het nu helemaal! Daar heb ik me 'even' op gestort.
Ik heb mijn ‘duffe’ powerpoint met Sliderocket een beetje 3D opgepimpt. Je kunt de slides embedden en als een filmpje af laten spelen, ik heb er zelfs een audiotrack uit mijn muziekverzameling toegevoegd. Leuk hoor! Je kunt ook online samenwerken aan 1 presentatie. Tevens is het mogelijk om polls en statistieken aan toe te voegen, maar dan moet je voor de betaalde versie kiezen. Ook heb je in de gratis versie wat minder opties in lettertype e.d.
Het koste wel weer een avondje werk, maar wel weer leuk om te doen.


Ik ga geen verslag maken van wat ik daar heb gehoord, dat heeft Leen LiefsoensLeendert Jan Wieberdink (die vond dat ik zo enthousiast presenteerde :)) en Raymond Snijders al voortreffelijk gedaan.
Ik ben naar de bijeenkomst gegaan om ideeën op te doen om de notitie die ik een week eerder over Bibliotheek Zuyd en Sociale Media heb gegeschreven aan te vullen.
Wat heb ik meegenomen?

Tips van Windesheim:

  • Geef een bibliothecaris van elk domein 0,1 fte ruimte om bezig te zijn met web2.0 tools. Deze medewerker moet nieuwsgierig zijn, affiniteit hebben met social media en hun kennis kunnen overbrengen naar collega’s en docenten. Zuyd doet dit al wel, maar deze taken zijn nog niet ‘formeel’ belegd bij personen.
  • Eric Hulsken (die ik ook van de landelijke Blackboard bijeenkomsten ken) vertelde dat Windesheim al gebruik maakt van QR codes in boeken, zo kan de lener een boek via mobiel verlengen.En ken jij de website Showmewhatswrong.com? Hiermee kan je screen recordings maken waardoor je gebruikers met computerproblemen op afstand kunt helpen zonder zijn computer over te nemen. Goeie helpdesk tip!

De integratie van de catalagus van UB Leiden met Library Thing en Google Books vond ik zeer mooi om te zien. Anneke Dirkx die deze presentatie verzorgde vond wel dat ze als Universiteitsbibliotheek in een bevoorrechte positie bevond omdat de financiële armslag voor hen veel groter is dan voor HBO-bibliotheken. Hun eigen Leidse dingen opzet ziet er professioneel uit.

Tip van Fontys:

  • Erik Oomen presenteerde de Virtuele Mediatheekbalie. Zuyd biedt al deze online diensten ook, maar niet zo overzichtelijk gepresenteert. Daar kunnen we wat mee!

De mediatheek gaat 100 docenten (!) van de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg trainen in 16 eDingen. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit organisatorisch gaan realiseren. Ik vind het met ons clubje van 15 docenten en 3 begeleiders al erg arbeidsintensief.

Irma van Zanten-van Houts van de HAN vertelde een persoonlijk verhaal hoe bloggen haar (werk) leven had veranderd. Een erg herkenbaar verhaal.

Tsja de Peace Palace Library is mijn voorbeeld  en is niet voor niets de Digitale Bibliotheek van 2010 geworden. Daar kunnen we nog veel van leren. Ze twitteren en bloggen actief, de links via delicious zijn mooi in hun website geintegreerd, via een linkresolver integreren ze ook diverse web2.0 tools in hun OPC4 catalogus (klik dan op plinklet). Ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar is als al onze catalogi via 1 Worldcat local catalogus beschikbaar is.
Haar tip om niet aan de balie te chatten wordt (dacht ik) door de meeste collega’s van Bibliotheek Zuyd ook niet gedaan.

De presentaties over delicious vond ik wel interessant, maar niemand gebruikt ze op een web2.0 manier. Dan volstaat onze eBronnen databank ook.


Na de lunch kreeg ik een persoonlijke rondleiding van Leen *Lief* door Xplora. Ik had deze ruimte een paar jaar geleden leeg gezien en nu volop in bedrijf. *jaloers*
Ze hebben daar de flatscreens die ik ook graag op elke bibliotheeklocatie zou willen zien.
Zo’n ‘in de kijker’ van een personeelslid, kan natuurlijk ook een student zijn, vind ik erg leuk.

 De 23-dingen goeroe van Nederland is Rob Coers (hij heeft de 23 Library Things van Helen Blowers aangezet naar de Nederlandse situatie. Helen Blowers hebben we enkele jaren geleden samen op UgameULearn gezien, weet je nog? Rob mocht deze dag afsluiten en hij ook wat tips voor ons. Deze zullen je vast wel aanspreken ;)

En hij tipte de publicatie Hoe verder na 23 dingen?

Met al deze tips ga ik de notitie omzetten naar een ‘plan van aanpak’. Al hoewel? Is dat nog nodig? Ik zie al dat na de bijeenkomst met de bibliothecarissen van Zuyd al allerlei zaken zijn opgepakt.
Wat hebben we toch een goed team! We DOEN gewoon! :)

Judith

5 opmerkingen:

Patrick Debats zei

Mooie presentatie Judith!
Ik ga dat Sliderocket ook eens uitproberen.

Judith zei

@Patrick: ben benieuwd naar het resultaat. Bedankt dat je reageert op onze blogberichten :) Altijd leuk!

Patrick Debats zei

Heb een bestaande ppt in Sliderocket gezet om te delen met verloskundeopleidingscollega's van A'dam en Groningen.
http://portal.sliderocket.com/AJWYT/Bezoek-aan-McMaster-University--Hamilton--Canada
Niet zo flashy als die van jou, maar ze waren er al blij mee.

Judith zei

Mooi! Prachtige foto's ook. Fijn dat ze er blij mee waren :)Het delen van een ppt kan trouwens ook via slideshare. Het leuke van sliderocket vind ik dat je m automatisch kan afspelen en er in kan samenwerken, die opties heeft slideshare dan weer niet.

Danniëlle zei

Is het bizar of bizar dat ik hier moet lezen over die 16 dingen cursus voor 100 Fontys docenten?