zondag 5 december 2010

Everything you know is wrong on Where the streets have no name

Ha Judith,

Wat U2 betreft heb je ik (voorlopig) een selectie uit 12 albums (56 singels) en nog een paar samenwerkingsverbanden. Wat ICT in het Onderwijs betreft weet ik niet of ik die getallen haal. Op het moment zit ik in een: "Everything you know is wrong"-vibe.


ZOO TV... Het multimediale extravagangte exponentionele concertaanpak van U2 in 1993. Toen al wisten de jongens van U2 al hoe snel, hoe bizar en hoe hard het zou gaan in de wereld. De belachelijkheid toen is niet veranderd, het motto: Everything you know is wrong wat hoort bij The Fly komt toch wel erg dicht bij op dit moment...

Ja inderdaad Judith, ik zit weer in een van mijn brainstorm-vage-buien. Maar dit maal met een duidelijke missie: namelijk advies over ICT in ons onderwijs. Ondersteuning van o.a. Chris en de beleidsgroep I&A in hun zoektocht naar een 'Roadmap to the ICT future in Zuyd education' Het zijn van die momenten dat je tegen jezelf wil zeggen: Please, get up of your knees. En vertel gewoon wat je denkt, jij was toch de expert? Toch?


Oke dan doen we dat... Opstaan. Mijn advies over hoe ICT in het onderwijs in de komende jaren aan te pakken. Er moet een twee sporen traject zijn.
1) Landelijk (Ja je leest het goed, een landelijk, nederlands traject)
2) Wat we met Zuyd doen zolang het landelijke nog niet klaar is.

1. Nederland is een kenniseconomie dus 1 Kennis Omgeving

Ik ga waarschijnlijk veel sneller dan politiek, ambtelijk, ondernemersland en de onderwijssector wil, maar het is alleen maar een kwestie van doen! Gooi de capaciteit van een aantal minesteries, de icto capaciteit van alle lagere, voortgezet, middelbare, hogescholen en universiteiten ondersteun het met de tijd, de geld en de energie van kennisnet, surf en alle overkoepelende organisaties, voeg daarbij het roerende en mooie nederlandse bedrijfsleven en de handelsmentaliteit en bouw een Kennis Omgeving die we aan de wereld kunnen verkopen.

Ik pleit dus voor 1 omgeving waarop we landelijk kennis plaatsen, kennis uitwisselen, kennis delen, kennis opdoen en wellicht wel kennis creeren. En we beginnen met 1 ICTO dienst in dit land. 1 dienst voor alle vragers, dus niet alleen voor bepaalde opleidingen, scholen, maar ook voor bedrijven, individuen en zelfs buitenlandse mogendheden. Stel je voor we stoppen de Jeroen Alessie-en, de Johan Vesseurs, de Harry Vaessense, de Willem van Valkenburgse, de Bert Frissense, de Henk van Rijssense, maar ook de Pierre van den Dobbelsteens, de Eric Sullots, noem ze dus maar op (mocht u dit lezen dan hoort uw naam eigenlijk in dit lijstje erbij), maar natuurlijk de Judith van Hooijdonkse in 1 bedrijf (noem het samenwerkingsverband ;)) en laat al die mensen werken aan die ene omgeving voor heel Nederland. We zouden met zijn allen veel verder komen en misschien, heeeeel misschien zullen de aanbieders (zoals Blackboard) ons dan ook behandelen alsof we de nummer 1 zijn.


Sterker nog dan zullen we als land ook nummer 1 worden! Laat ons de bloemen ruiken zolang het kan, laat ons blijven geloven in dit soort doelen, want ik ben er van overtuigd zoiets KAN in Nederland (WK of geen WK, Olympische Spelen of niet...)

2. En wat doen we zolang met Zuyd

Mijn eerste advies zou zijn: Faculteit ICT, ICTOS, ZuydPLEIN ICTO team gaan samen. Mankracht, kennis en kunde worden zodanig gecombineerd zodat dit nieuwe organisatieonderdeel de spil kan zijn van ICT kennis in onze onderwijsorganisatie. Voor het onderwijs, maar ook voor de sectoren waarvoor we opleiden. Zo kunnen we en binnen onze eigen Zuydorganisatie bij blijven met de vernieuwingen, maar zo kunnen we ook de andere opleidingen faciliteren om hun studenten en hun werkveld bij te laten blijven met de vernieuwingen. En ja dit is mijn korte termijn oplossing. Dit kan nu gedaan worden! Zowel ICTOS, de faculteit als ZuydPLEIN zijn qua organisaties in beweging. Laat ze dan nu naar elkaar toebewegen. Onze bestuurders kunnen dat best ;) En dan vergeet ik nog 1 of 2 kenniskringen in dit verhaal te betrekken, maar ook Infonomie en Nieuwe Media of Geinspireerd Leren zijn op weg. Dus laat ons allen op weg gaan naar waar de straten geen naam hebben. Samen... Daar hunker ik naar (Jep... klinkt zwaar maar het is er gewoon de tijd voor)



Grijns... Ik weet dat dit niet de makkelijkste weg is. Maar we zijn wel Hogeschool Zuyd!

Samen gaat deze groep dan binnen een jaar de nieuwste Blackboard Learn, Blackboard Collaborate en Blackboard Mobile versie installeren. Waarbij de eerste stappen al deze zomer gedaan worden. Met hulp van Blackboard, Stoas of juist de Willem van Valkenburgse, Bert Frissense en Henk van Rijssense uit het land. O ja en om iedere onduidelijkheid te voorkomen, met de nieuwste versie bedoel ik die versie die Blackboard gegarandeerd (lees met een SLA met vette boetes) operationeel kan uitvoeren. Noem hem 9.1, noem hem 9.2 noem hem Blackboard I-don't-give-a-**IT. Laat Blackboard maar samen met ons deze 0-situatie voor 2011/2012 neerzetten, zodat we vanuit dat punt in een 3 tal jaren kunnen zoeken naar onze toekomstidealen, of eigenlijk zodat we die 3 jaren kunnen werken aan het bedenken van hoe we onze medewerkers (dus de opleidingen) gaan enablen om om te gaan met veranderingen op ICT gebied. Maar goed ik laat dat moeilijke puzzelstuk aan de informatiearchitecten, strategisch managers, (interim) faculteitsdirecteuren, cvb-leden, en onze baas. Die zijn daar veel beter in ;) Dan kan ik me tenminste bezig houden met Bloggen en andere leuke dingen.

Gaat het om de lol of zit ik op een Lost Highway in Los Angeles?

4 opmerkingen:

Patrick Debats zei

Deze post lezend komt ook een ander nummer van U2 bij me naar boven: "still haven't found what I'm looking for"
Hoe houdt zo'n mega-ICT-onderwijsinstituut feeling met de gebruikers? Hoe voorkom je bureaucratie? Waarom blijf je binnen dezelfde box als de gesloten aanbieder BlackBoard?
Waarom hou je het niet klein en direct op opleidings/faculteitsniveau? Hoe speel je in op open source (en open course) ontwikkelingen?
Dit zijn vragen waar ik als ICT-leek, maar als gevorderd ICT-gebruiker en expert op het gebied van onderwijs mee zit. ICT-expert, heb je antwoorden?

Chris zei

ICT-leerbedrijf komt spontaan in mij op als ik ICTOS en faculteit ICT in een zin hoor. Enorme power aan ondersteuning en doordat leerlingen en docenten in het leerbedrijf zitten, ondersteund door ICTOS professionals is de Patricks vraag "hoe hou ik feeling met..." ook opgelost.
Doordat krachten gebundeld zijn, krijgt een leerbedrijf de mogelijkheid om veel meer onderzoek (hé was dit niet een CVB issue) verrichten en dus sneller inspelen op de nieuwste zaken en open source...

Kortom dit klinkt als muziek in mijn oren... en ik stel voor dat HSZuyd net als de Doobie Brothers "Listen to the music".

Patrick Debats zei

@Chris Welke studenten en vooral docenten nemen plaats? Ik zie een enorme diversiteit op ICT-gebied bij docenten. Er zijn er hier die je gerust kunt laten spreken op bijvoorbeeld de Surf Onderwijs dagen, en er zijn er die in paniek raken als ze moeten inspringen in Word. Ik heb behoefte aan ICT-experts die samenwerken met P&O-experts, onderwijs-experts, en verloskunde-experts (AVM). Niet aan ICT-experts die vooral met ICT-experts samenwerken.

Chris zei

@Patrick
Ik ben het met je eens dat je bepaalde techneuten niet voor een groep 'nopes' moet zetten.
Iedereen heeft zijn voor- en nadelen en afhankelijk van het doel moet de juiste persoon worden geselecteerd. Maar een ICT-leerbedrijf zou, net als een ander IT-bedrijf, de juiste mensen op de juiste plaats moet weten te krijgen. Misschien willen we wel geen docenten, maar studenten de lessen laten verzorgen.
Laten we hopen dat we dit leerbedrijf snel van de grond gaan krijgen en dan komen de aanvragen vanzelf. En we weten dan ook jou wel te vinden...!
greetz Chris