He Judith,
Zoals je wel gemerkt hebt zit er wat meer 'schwung' in mijn social media gebruik. Dat komt door mijn nieuwe Samsung! De Galaxy Tab, eindelijk is hij er!
Ik moet eerlijk zeggen. Ik weet niet zeker of de 'Schwung' komt door de Tab of doordat mijn vorige Smartphone een Windows 6.5 operating system had en de Galaxy Tab is uitgerust met een Android OS. Microsoft heeft in ieder geval nog iets in te halen op Mobile gebied!
Je had me al in Anaheim geinspireerd met Foursquare, maar ik zag ook de afgelopen weken jouw aandacht afnemen. Ik ben erg benieuwd of ik het wel vol ga houden ;) Maar het is niet alleen Foursquare wat ik in de afgelopen dagen aan het testen ben geweest. Ook Gowalla heb ik uitgeprobeerd. Wees gerust het komt op hetzelfde neer. Je bezoekt plekken in 'real life', checked in via je Mobile of Tablet, en ziet wie er in het verleden is ingechecked, vind er foto's en eventueel tips, trucs of gratis goodies. Maar welke van de twee moet ik nu gaan gebruiken? Ik heb beide getest in Disney, maar ben er nog niet uit! Hier wat 'versus-reviews' van anderen:
Gowalla versus Foursquare Review 1
Gowalla versus Foursquare Review 2
Gowalla versus Foursquare Review 3
Mijn eerste indrukken. Ja het is waar dat bij Foursquare mijn 'online vrienden' staan waardoor dat er competitie gespeeld kan worden. Wat ik dus echt leuk vind. Van de andere kant vond ik het bij Gowalla leuk dat ik 'random voorwerpen' vond bij verschillende plekken en dat ik die ook kon uitwisselen met mijn voorgangers of nalopers! Maar het 'Mayorship' element van Foursquare is ook erg leuk. Als je het meeste op een locatie bent geweest kun je 'Mayor' worden en dan kan je op verschillende locaties ook weer iets opleveren. Al is het maar de tijdelijke roem! Het wil wellicht wat zeggen dat ik eerder Mayor was van Central Plaza in Disneyland Parijs dan in Posterholt ;).
Ik denk dat ik nog niet alles gezien heb van deze twee apps. Dus in de toekomst meer hierover. Wellicht zouden we het pas echt goed in Amerika kunnen uittesten ;) Grijns! Er gaat in ieder geval weer een nieuwe wereld voor me open en op deze basis zie ik veel mogelijkheden voor Disney (maar ook lokale bedrijven ;)) om hier meer van te maken. Wellicht dat we ook andere Zuyderlingen of lezers van onze BLOG enthousiast kunnen maken, voor de 'nieuwe wereld'.
Groeten Marcel
P.S. voor de U2 fans die nu een U2 liedje missen: Where the streets have no name, past het beste bij location based apps zoals Gowalla als Foursquare. Want straatnamen zijn in de toekomst niet zo belangrijk meer ;)
Dit DUOBLOGvan Marcel Schmitz en Judith van Hooijdonk is per 1 september 2011 voortgezet op http://2bejammed.org/
woensdag 18 mei 2011
maandag 16 mei 2011
Top 3 Online Samenwerkingsomgevingen met video @ Zuyd 2011 en de Tipparade
Gepost door
Marcel Schmitz
3
reacties
Welkom Judith!
Welkom bij deze Top 3 van de Online Samenwerkingsomgevingen met video die bij de Hogeschool Zuyd in gebruik zijn. Tenminste voor zover het bij mij bekend is dan ;). Daarnaast zal ik een Tipparade geven met Tools waarvan ik verwacht dat ze in de nabije toekomst op dit gebied binnen Zuyd zullen worden ingezet.
Als we het hebben over samenwerkingsomgevingen dan zijn er daar verschillende invullingen van mogelijk. We bekijken in deze blogpost even de omgevingen waar je ook met beeld met meerdere mensen tegelijk kunt samenwerken. Dus er moet een video element inzitten waar je met meerdere gebruikers tegelijk mee bezig kunt zijn. Daarnaast zitten er ook de 'reguliere' elementen in die je bij een samenwerkingsomgeving mag verwachten, zoals mogelijkheden om te discussieren, mogelijkheden om bestanden of content uit te wisselen.
Voor de duidelijkheid: Blackboard (Zuyd-breed), Learning4U (Commercieel Management) en eigenlijk het Office2010 pakket zijn ook omgevingen waarin je kunt samenwerken. Dit wordt ook binnen de Hogeschool gedaan echter bij al deze tools is momenteel nog geen video verbinding mogelijk met de webcam of anders. Maar zo kun je bijvoorbeeld ook naar de videoconferencing kant kijken. We hebben binnen de Hogeschool een viertal Videoconferencing sets verdeeld over de drie steden. De vierde is aangeschaft door de Proeftuin ICT in het kader van een samenwerkingsproject en deze staat op de locatie in Nieuw Eyckholt. Maar deze omgevingen zijn dan weer alleen maar geschikt voor Videoconferencing en niet zozeer voor de andere functionaliteiten die we hebben genoemd.
Dus het gaat zich om de: Top 3 Online Samenwerkingsomgevingen met video @ Zuyd 2011 Grijns het blijft natuurlijk altijd maar een tijdelijke lijst ;)
Op nummer 3: Netviewer
Netviewer wordt gebruikt bij de Hotelschool in Maastricht. Jos Maas (ICTO Coordinator van deze faculteit) is de expert binnen Zuyd en beheert de licenties. Het mooie van Netviewer is dat het heel makkelijk is om mensen (van binnen en buiten de organisatie) uit te nodigen. Je maakt uiteindelijk van je eigen desktop de samenwerkingsomgeving, waardoor je alle tools zoals discussie of contentuitwisseling via je eigen desktop kunt doen. Ik heb een aantal keren met Jos gesproken via Netviewer en de eenvoud en duidelijkheid spreekt me erg aan.
Op nummer 2: Wimba
(Wimba gebruik op NYU)
Eliane Boileau is op verschillende fronten bezig met Wimba. Allereerst bij haar Virtueel taleninstituut. Daar leren buitenlandse studenten met behulp van student coaches alvast iets over de cultuur en taal in Nederland ook al zijn ze nog niet woonzaam in Nederland. En daarnaast gebruikt Eliane Wimba bij de NID waar Wimba een rol speelt bij de Getronics Duaal variant. Zoals je ziet bij het voorbeeldfilmpje (van NYU) kan Wimba met een building block onderdeel worden van je leeromgeving. (Hierover in de Tipparade meer!)
Op nummer 1: Adobe Connect binnen Surfgroepen
Adobe Connect
Surfgroepen Promo (toen dat nog kon!)
Surfgroepen is de meest gebruikte omgeving in deze categorie. Waarom? Omdat het gratis is! Blijft dat zo? Nee, want op 31-12-2012 (voor zover nu bekend) gaat Surfgroepen uit de lucht. En dat is jammer want menige Hogeschool Zuyd collega heeft de eerste stappen op dit gebied via Surfgroepen gedaan. Geinspireerd door de verhalen of filmpjes van Harry Vaessen of omdat Studenten (IM en CM) zelf omgevingen konden aanmaken en het de docenten aan het leren waren.
De Adobe Connect omgeving wordt fanatiek gebruikt binnen verschillende opleidingen van ICT, Commercieel tot Verloskunde. Bij de Academie Verloskunde gaan ze zelfs op een heel speciale manier met Adobe Connect om. Ze gebruiken Adobe om de videobeelden te versturen, maar omdat ze niet tevreden waren met de geluidskwaliteit gebruiken ze daarvoor Skype. Een hybride oplossing!
Als met al is de Adobe Connect binnen Surfgroepen nog steeds het meest gebruikt!
Tipparade
En waar gaat het in de nabije toekomst naar toe? Nou er zijn een aantal interessante ontwikkelingen op korte als middellange termijn.
Wimba + Elluminate = Gemini --> Blackboard Collaboration
Wimba, genoemd in de top 3, heeft al jaren een BuildingBlock naar Blackboard. Maar het bedrijf Blackboard heeft de bedrijven achter Wimba en Elluminate (samenwerkingstool die niet binnen Zuyd gebruikt wordt) opgekocht en probeert a-la Blackboard beide tools in de Blackboard blender te stoppen om zo tot een mooie geintegreerde Collaboration tool te komen (Project Gemini). Grote voordeel: integratie en dus accountmanagement. Je kunt als docent gebruik maken van de tool zonder te hoeven rommelen met nieuwe accountgegevens. Grote nadeel: de Blackboard Blender. In het verleden heeft Blackboard meer goede bedrijven/tools opgekocht (Content System bijvoorbeeld) en geprobeerd dat in hun systeem te integreren. Dat is niet altijd probleemloos verlopen (Content System again!). In ons migratietraject naar Blackboard 9 hebben we meegenomen dat we gaan kijken of Blackboard Collab (Wimba/Elluminate) in te zetten is. Ik ben benieuwd!
Surfconext
De opvolger van Surfgroepen (sort of speak) maar wel in een verbeterde vorm. Verbeterd omdat Surf eigenlijk niet wil gaan over welke tools die je wil gebruiken, maar ze willen een omgeving creeeren waarbij je van die tools gebruik kan maken die jij als meest waardevol ziet, maar dat je dan wel nog content kan uitwisselen en 'eenvoudig' kunt switchen tussen tools en dat je niet 1000 inlogaccounts en wachtwoorden hebt.
Een mooi verhaal, waarin veel potentie zit. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking. Het videogedeelte dat Surf als eerste gaat koppelen is Webex. Dat wordt nu niet door de opleidingen gebruikt, maar geeft ook de mogelijkheid om te conferencen waarbij via de desktop. Ik denk dat in de toekomst Webex en Netviewer naar elkaar toegroeien. We wachten de eerste versies van Surfconext met de Webex af!
Google en Facebook lonken naar Skype
Tja het is nog niet zo lang in het nieuws, maar Google (toch ook wel een reputatie op samenwerkingsgebied) aast op Skype.
Google is niet de enige, ook Facebook is achter Skype aan. Beide organisaties zijn veelbelovend daar waar het gaat om de 'verovering' van de gebruiker. Dus ook de samenwerkende gebruiker. Daar waar Google een streepje voor heeft bij het 'werken' heeft Facebook dat bij het 'samen'. En met Skype krijgen beide iets wat ze nog niet in hun pakket hebben namelijk beeld en geluid conferencing. Wat toevallig dat die interesse er is net nu Skype zijn Beta-multiple-users-conference heeft aangezet. Voor het eerst kun je nu op Skype met meer dan 1 persoon tegelijk Skypen en blijft de kwaliteit hoog. Ben erg benieuwd of er een strijd ontstaat om Skype, nog benieuwder over wie gaat winnen en kan niet wachten tot we zien wat ze ermee gaan doen. Maar gebruiken zal ik het zeker! Als is het maar om te testen ;).
Naschrift Redactie: En dan uiteindelijk kaapt Microsoft, Skype voor een slordige 8 miljard weg voor de neus van zowel Google als Facebook. Nu is het alleen nog afwachten wat Google en Facebook voor alternatief gaan vinden en OF Microsoft er ook mee uit de voeten kan. Nog steeds hoop ik dat we een van die drie nieuwe verbindingen kunnen gaan testen.
Maar goed we kunnen niet alles hebben! We moeten ons blijven afvragen: Wat wil ik bereiken en daarna pas wat kan ik daarvoor gebruiken!
Groet Marcel
Welkom bij deze Top 3 van de Online Samenwerkingsomgevingen met video die bij de Hogeschool Zuyd in gebruik zijn. Tenminste voor zover het bij mij bekend is dan ;). Daarnaast zal ik een Tipparade geven met Tools waarvan ik verwacht dat ze in de nabije toekomst op dit gebied binnen Zuyd zullen worden ingezet.
Als we het hebben over samenwerkingsomgevingen dan zijn er daar verschillende invullingen van mogelijk. We bekijken in deze blogpost even de omgevingen waar je ook met beeld met meerdere mensen tegelijk kunt samenwerken. Dus er moet een video element inzitten waar je met meerdere gebruikers tegelijk mee bezig kunt zijn. Daarnaast zitten er ook de 'reguliere' elementen in die je bij een samenwerkingsomgeving mag verwachten, zoals mogelijkheden om te discussieren, mogelijkheden om bestanden of content uit te wisselen.
Voor de duidelijkheid: Blackboard (Zuyd-breed), Learning4U (Commercieel Management) en eigenlijk het Office2010 pakket zijn ook omgevingen waarin je kunt samenwerken. Dit wordt ook binnen de Hogeschool gedaan echter bij al deze tools is momenteel nog geen video verbinding mogelijk met de webcam of anders. Maar zo kun je bijvoorbeeld ook naar de videoconferencing kant kijken. We hebben binnen de Hogeschool een viertal Videoconferencing sets verdeeld over de drie steden. De vierde is aangeschaft door de Proeftuin ICT in het kader van een samenwerkingsproject en deze staat op de locatie in Nieuw Eyckholt. Maar deze omgevingen zijn dan weer alleen maar geschikt voor Videoconferencing en niet zozeer voor de andere functionaliteiten die we hebben genoemd.
Dus het gaat zich om de: Top 3 Online Samenwerkingsomgevingen met video @ Zuyd 2011 Grijns het blijft natuurlijk altijd maar een tijdelijke lijst ;)
Op nummer 3: Netviewer
Netviewer wordt gebruikt bij de Hotelschool in Maastricht. Jos Maas (ICTO Coordinator van deze faculteit) is de expert binnen Zuyd en beheert de licenties. Het mooie van Netviewer is dat het heel makkelijk is om mensen (van binnen en buiten de organisatie) uit te nodigen. Je maakt uiteindelijk van je eigen desktop de samenwerkingsomgeving, waardoor je alle tools zoals discussie of contentuitwisseling via je eigen desktop kunt doen. Ik heb een aantal keren met Jos gesproken via Netviewer en de eenvoud en duidelijkheid spreekt me erg aan.
Op nummer 2: Wimba
(Wimba gebruik op NYU)
Eliane Boileau is op verschillende fronten bezig met Wimba. Allereerst bij haar Virtueel taleninstituut. Daar leren buitenlandse studenten met behulp van student coaches alvast iets over de cultuur en taal in Nederland ook al zijn ze nog niet woonzaam in Nederland. En daarnaast gebruikt Eliane Wimba bij de NID waar Wimba een rol speelt bij de Getronics Duaal variant. Zoals je ziet bij het voorbeeldfilmpje (van NYU) kan Wimba met een building block onderdeel worden van je leeromgeving. (Hierover in de Tipparade meer!)
Op nummer 1: Adobe Connect binnen Surfgroepen
Adobe Connect
Surfgroepen Promo (toen dat nog kon!)
Surfgroepen is de meest gebruikte omgeving in deze categorie. Waarom? Omdat het gratis is! Blijft dat zo? Nee, want op 31-12-2012 (voor zover nu bekend) gaat Surfgroepen uit de lucht. En dat is jammer want menige Hogeschool Zuyd collega heeft de eerste stappen op dit gebied via Surfgroepen gedaan. Geinspireerd door de verhalen of filmpjes van Harry Vaessen of omdat Studenten (IM en CM) zelf omgevingen konden aanmaken en het de docenten aan het leren waren.
De Adobe Connect omgeving wordt fanatiek gebruikt binnen verschillende opleidingen van ICT, Commercieel tot Verloskunde. Bij de Academie Verloskunde gaan ze zelfs op een heel speciale manier met Adobe Connect om. Ze gebruiken Adobe om de videobeelden te versturen, maar omdat ze niet tevreden waren met de geluidskwaliteit gebruiken ze daarvoor Skype. Een hybride oplossing!
Als met al is de Adobe Connect binnen Surfgroepen nog steeds het meest gebruikt!
Tipparade
En waar gaat het in de nabije toekomst naar toe? Nou er zijn een aantal interessante ontwikkelingen op korte als middellange termijn.
Wimba + Elluminate = Gemini --> Blackboard Collaboration
Wimba, genoemd in de top 3, heeft al jaren een BuildingBlock naar Blackboard. Maar het bedrijf Blackboard heeft de bedrijven achter Wimba en Elluminate (samenwerkingstool die niet binnen Zuyd gebruikt wordt) opgekocht en probeert a-la Blackboard beide tools in de Blackboard blender te stoppen om zo tot een mooie geintegreerde Collaboration tool te komen (Project Gemini). Grote voordeel: integratie en dus accountmanagement. Je kunt als docent gebruik maken van de tool zonder te hoeven rommelen met nieuwe accountgegevens. Grote nadeel: de Blackboard Blender. In het verleden heeft Blackboard meer goede bedrijven/tools opgekocht (Content System bijvoorbeeld) en geprobeerd dat in hun systeem te integreren. Dat is niet altijd probleemloos verlopen (Content System again!). In ons migratietraject naar Blackboard 9 hebben we meegenomen dat we gaan kijken of Blackboard Collab (Wimba/Elluminate) in te zetten is. Ik ben benieuwd!
Surfconext
De opvolger van Surfgroepen (sort of speak) maar wel in een verbeterde vorm. Verbeterd omdat Surf eigenlijk niet wil gaan over welke tools die je wil gebruiken, maar ze willen een omgeving creeeren waarbij je van die tools gebruik kan maken die jij als meest waardevol ziet, maar dat je dan wel nog content kan uitwisselen en 'eenvoudig' kunt switchen tussen tools en dat je niet 1000 inlogaccounts en wachtwoorden hebt.
Een mooi verhaal, waarin veel potentie zit. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking. Het videogedeelte dat Surf als eerste gaat koppelen is Webex. Dat wordt nu niet door de opleidingen gebruikt, maar geeft ook de mogelijkheid om te conferencen waarbij via de desktop. Ik denk dat in de toekomst Webex en Netviewer naar elkaar toegroeien. We wachten de eerste versies van Surfconext met de Webex af!
Google en Facebook lonken naar Skype
Tja het is nog niet zo lang in het nieuws, maar Google (toch ook wel een reputatie op samenwerkingsgebied) aast op Skype.
Google Apps: Gelukt!![]() | Google Wave: Mislukt of nog niet gelukt?![]() |
Google is niet de enige, ook Facebook is achter Skype aan. Beide organisaties zijn veelbelovend daar waar het gaat om de 'verovering' van de gebruiker. Dus ook de samenwerkende gebruiker. Daar waar Google een streepje voor heeft bij het 'werken' heeft Facebook dat bij het 'samen'. En met Skype krijgen beide iets wat ze nog niet in hun pakket hebben namelijk beeld en geluid conferencing. Wat toevallig dat die interesse er is net nu Skype zijn Beta-multiple-users-conference heeft aangezet. Voor het eerst kun je nu op Skype met meer dan 1 persoon tegelijk Skypen en blijft de kwaliteit hoog. Ben erg benieuwd of er een strijd ontstaat om Skype, nog benieuwder over wie gaat winnen en kan niet wachten tot we zien wat ze ermee gaan doen. Maar gebruiken zal ik het zeker! Als is het maar om te testen ;).
Naschrift Redactie: En dan uiteindelijk kaapt Microsoft, Skype voor een slordige 8 miljard weg voor de neus van zowel Google als Facebook. Nu is het alleen nog afwachten wat Google en Facebook voor alternatief gaan vinden en OF Microsoft er ook mee uit de voeten kan. Nog steeds hoop ik dat we een van die drie nieuwe verbindingen kunnen gaan testen.
Maar goed we kunnen niet alles hebben! We moeten ons blijven afvragen: Wat wil ik bereiken en daarna pas wat kan ik daarvoor gebruiken!
Groet Marcel
zondag 15 mei 2011
Meer academici op het HBO?
Gepost door
Judith
6
reacties
Ha Marcel,
Je was er de afgelopen dagen niet, maar via twitter hadden we toch nog contact. O.a. over het artkel in NRCnext van afgelopen vrijdag:
"De docent op het hbo moet van de universiteit komen : want hoe kun je nu voor de klas staan als je niet hoger geschoold bent dan je eigen leerlingen?" opiniestuk van Martin Slagter (niet zo's actieve twitteraar)
Zowel Ankie als ik lazen het artikel ongeveer op hetzelfde tijdstip.
Quote uit het artikel:
"Hoe kun je nu met overtuiging en gezag lesgeven als je zelf niet hoger opgeleid bent dan degenen aan wie je lesgeeft? Elke hbo-docent zou universitair opgeleid moeten zijn, of op zijn minst een eerstegraads onderwijsbevoegdheid moeten bezitten. Dat is nu nauwelijks het geval."
Voor Slagter is reden zonneklaar waarom er zo weinig universitair geschoolde docenten zijn op het HBO: de lage inschaling. Nu is het lange tijd voor docenten alleen mogelijk geweest om via managementfuncties in een hogere salarischaal terecht te komen.Gelukkig zit daar nu een kentering in en zit ook in docentenschalen carrièreperspectief.
Marcel, je weet dat voor mij hoogte van salarissen juist helemaal niet afhankelijk zouden moeten zijn van opleidingsniveau. Waarom zou een academicus zoveel meer moeten verdienen dan een arbeider. Waarom wordt 'hersenarbeid' financieel beter gewaardeerd dan 'handenarbeid? Bullshit!
Kijk liever naar inzet van de werknemer!
Natuurlijk krijgt het 'Nieuwe Leren' ook de schuld. Maar dit is niet zo vreemd. Al 5 jaar strijdt Slagter tegen onderwijsvernieuwing. Lees hier en hier en hier. Maar het onderwijsconcept van zijn werkgever Hogeschool voor de Geesteswetenschappen Utrecht lijkt toch redelijk eigentijds. Voelt hij zich daar wel thuis?
Je hebt helemaal gelijk.
Inmiddels is het ook Zuydbeleid om een bepaald percentage aan academici in een docententeam te hebben. Academici die zo'n 20 jaar geleden zijn afgestudeerd, nooit hebben bijgeschoold, kunnen beter met "overtuiging en gezag" (iew) lesgeven dan een iemand uit de praktijk, die vol passie over zijn vak kan vertellen? Ik geloof er niets van. Ik weet het wel zeker. Mag ik dat wel zeggen? Ik heb alleen maar MAVO hoor (gevolgd door 2 jaar HAVO).
Inspiratie, daar draait het om. In september 2010 heb ik een intern Zuydblog geschreven over inspirerende docenten n.a.v. het gelijknamige boek
Edith Roefs heeft als lid van de kenniskring van het lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs van de Christelijke Hogeschool Windesheim onderzoek gedaan naar de betekenis van inspirerende docenten. In 10 docent-verhalen werkt ze verschillende thema’s uit, zoals: studenten confronteren, hoge eisen stellen, openleerklimaat creëren en de aandacht voor theorie in competentiegericht onderwijs. Het boek geeft geen richtlijnen of stappenplannen voor inspirerend docentschap maar voorbeelden en inzichten waar men zich aan kan spiegelen.
Het onderzoek is gebaseerd op o.a. groepsinterviews met studenten. Studenten vinden inspirerende docenten een docent die ‘echt’ is: een mens met sterke en zwakke kanten, voorkeuren, visies en eigen ervaringen. Fouten maken mag en toegeven ook. Het genereert betrokkenheid en maakt de docent geloofwaardig.
Op de website ScienceGuide is een artikel over dit onderzoek te lezen.
Het moge duidelijk zijn: ik deel niet de zwart/wit mening van Martin Slagter.
Iedereen herinnert zich nog wel een docent van vroeger die voor hem/haar net het verschil maakte. Waarom heeft net die ene docent betekenis voor jou? Dan draait het echt niet om opleidingsniveau hoor, maar om bezieling en inspiratie. En echte interesse in de student. Niet om gezag en schaal 13! Daarmee wil ik niet beweren dat het salaris van docent HBO of leerkracht VO/PO niet op waarde geschat moet worden. Het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn.
En ik wil zeker niet beweren dat een academicus geen inspirerende docent kan zijn, want ik kan er zo al 2 noemen :).Maar het belangrijkste is om jezelf vragen te stellen, zoals Edith Roefs die heeft geformuleerd::
"Hoe heb ik mij ontwikkeld in mijn beroep van oorsprong, welke ervaringen zijn betekenisvol en hoe geldt dat voor mijn ontwikkeling als docent? En hoe kan ik dit (meer) tot uitdrukking laten komen in mijn gedrag en betekenis voor studenten?"
Het is altijd goed om jezelf zo nu en dan een spiegel voor te houden, dat geldt ook voor mij als niet-docent.
groet,
Judith
Je was er de afgelopen dagen niet, maar via twitter hadden we toch nog contact. O.a. over het artkel in NRCnext van afgelopen vrijdag:
"De docent op het hbo moet van de universiteit komen : want hoe kun je nu voor de klas staan als je niet hoger geschoold bent dan je eigen leerlingen?" opiniestuk van Martin Slagter (niet zo's actieve twitteraar)
Zowel Ankie als ik lazen het artikel ongeveer op hetzelfde tijdstip.
Quote uit het artikel:
"Hoe kun je nu met overtuiging en gezag lesgeven als je zelf niet hoger opgeleid bent dan degenen aan wie je lesgeeft? Elke hbo-docent zou universitair opgeleid moeten zijn, of op zijn minst een eerstegraads onderwijsbevoegdheid moeten bezitten. Dat is nu nauwelijks het geval."
Voor Slagter is reden zonneklaar waarom er zo weinig universitair geschoolde docenten zijn op het HBO: de lage inschaling. Nu is het lange tijd voor docenten alleen mogelijk geweest om via managementfuncties in een hogere salarischaal terecht te komen.Gelukkig zit daar nu een kentering in en zit ook in docentenschalen carrièreperspectief.
Marcel, je weet dat voor mij hoogte van salarissen juist helemaal niet afhankelijk zouden moeten zijn van opleidingsniveau. Waarom zou een academicus zoveel meer moeten verdienen dan een arbeider. Waarom wordt 'hersenarbeid' financieel beter gewaardeerd dan 'handenarbeid? Bullshit!
Kijk liever naar inzet van de werknemer!
Natuurlijk krijgt het 'Nieuwe Leren' ook de schuld. Maar dit is niet zo vreemd. Al 5 jaar strijdt Slagter tegen onderwijsvernieuwing. Lees hier en hier en hier. Maar het onderwijsconcept van zijn werkgever Hogeschool voor de Geesteswetenschappen Utrecht lijkt toch redelijk eigentijds. Voelt hij zich daar wel thuis?
Maar gaat het nu echt door het gebrek aan vakinhoudelijke kennis van de hbo-docent mis in het HBO, zoals Martin Slagter beweert?
Ik wilde er even over nadenken, maar jouw reactie was duidelijk:
Je hebt helemaal gelijk.
Inmiddels is het ook Zuydbeleid om een bepaald percentage aan academici in een docententeam te hebben. Academici die zo'n 20 jaar geleden zijn afgestudeerd, nooit hebben bijgeschoold, kunnen beter met "overtuiging en gezag" (iew) lesgeven dan een iemand uit de praktijk, die vol passie over zijn vak kan vertellen? Ik geloof er niets van. Ik weet het wel zeker. Mag ik dat wel zeggen? Ik heb alleen maar MAVO hoor (gevolgd door 2 jaar HAVO).
Inspiratie, daar draait het om. In september 2010 heb ik een intern Zuydblog geschreven over inspirerende docenten n.a.v. het gelijknamige boek
Edith Roefs heeft als lid van de kenniskring van het lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs van de Christelijke Hogeschool Windesheim onderzoek gedaan naar de betekenis van inspirerende docenten. In 10 docent-verhalen werkt ze verschillende thema’s uit, zoals: studenten confronteren, hoge eisen stellen, openleerklimaat creëren en de aandacht voor theorie in competentiegericht onderwijs. Het boek geeft geen richtlijnen of stappenplannen voor inspirerend docentschap maar voorbeelden en inzichten waar men zich aan kan spiegelen.
Het onderzoek is gebaseerd op o.a. groepsinterviews met studenten. Studenten vinden inspirerende docenten een docent die ‘echt’ is: een mens met sterke en zwakke kanten, voorkeuren, visies en eigen ervaringen. Fouten maken mag en toegeven ook. Het genereert betrokkenheid en maakt de docent geloofwaardig.
Op de website ScienceGuide is een artikel over dit onderzoek te lezen.
Het moge duidelijk zijn: ik deel niet de zwart/wit mening van Martin Slagter.
Iedereen herinnert zich nog wel een docent van vroeger die voor hem/haar net het verschil maakte. Waarom heeft net die ene docent betekenis voor jou? Dan draait het echt niet om opleidingsniveau hoor, maar om bezieling en inspiratie. En echte interesse in de student. Niet om gezag en schaal 13! Daarmee wil ik niet beweren dat het salaris van docent HBO of leerkracht VO/PO niet op waarde geschat moet worden. Het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn.
En ik wil zeker niet beweren dat een academicus geen inspirerende docent kan zijn, want ik kan er zo al 2 noemen :).Maar het belangrijkste is om jezelf vragen te stellen, zoals Edith Roefs die heeft geformuleerd::
"Hoe heb ik mij ontwikkeld in mijn beroep van oorsprong, welke ervaringen zijn betekenisvol en hoe geldt dat voor mijn ontwikkeling als docent? En hoe kan ik dit (meer) tot uitdrukking laten komen in mijn gedrag en betekenis voor studenten?"
Het is altijd goed om jezelf zo nu en dan een spiegel voor te houden, dat geldt ook voor mij als niet-docent.
groet,
Judith
Blogger was even weg #backup gemaakt!
Gepost door
Judith
0
reacties
Ha Marcel,
Je hebt het waarschijnlijk niet meegekregen ;) maar Blogger is 20,5 uur onbereikbaar geweest. Was -net als jij- eventjes weg. Vrijdagmiddag (vrijdag de 13e!!) ontdekte ik het.
Wat is er gebeurd? Donderdagochtend (Nederlandse tijd) vond routine-onderhoud plaats. Tijdens dat onderhoud was er sprake van technische problemen die van invloed waren op het gedrag van Blogger. Vanaf dat moment hebben bloggers en bloglezers uiteenlopende ongewone dingen kunnen meemaken, waaronder storingen, verdwenen berichten, foutmeldingen en sommige mensen kwamen op verkeerde blogs terecht.
(bron: Eddie Kessler, Tech Lead / Manager van Blogger)
Blogger werd op 'alleen-lezen' gezet, er konden geen blogpost meer geplaatst worden en Blogger ging terug naar de status van woensdag 11 mei.
Dat betekende dat jouw blogpost over Chorewars niet meer beschikbaar was. Blogger beloofde alles weer te herstellen, maar deze blogpost stond nog steeds gepland op donderdag 12 mei ... Ik vermoed dat dit niet meer hersteld wordt, dus ik heb deze nu zelf maar weer gepubliceerd. Ik was even 'bang' dat er ook weer een tweet verstuurd werd, maar dat is niet gebeurd. Omdat de link al een keer gepubliceerd is via twitterfeed?
Trendmatcher heeft er ook over geblogd (lees hier). In een vervolg-blog adviseerde hij ook om je blog te exporteren. Top tip, natuurlijk! Ik wil mijn buitenboordbrein niet kwijt. Het is inderdaad zo simpel als hij meldde. Dus heb ik via de export-functie ons blog geback-upt. Hebben we in iedergeval de tekst nog, de plaatjes en filmpjes worden helaas niet meegenomen.
We kunnen weer vrolijk verder bloggen!
groetjes,
Judith
Je hebt het waarschijnlijk niet meegekregen ;) maar Blogger is 20,5 uur onbereikbaar geweest. Was -net als jij- eventjes weg. Vrijdagmiddag (vrijdag de 13e!!) ontdekte ik het.
Wat is er gebeurd? Donderdagochtend (Nederlandse tijd) vond routine-onderhoud plaats. Tijdens dat onderhoud was er sprake van technische problemen die van invloed waren op het gedrag van Blogger. Vanaf dat moment hebben bloggers en bloglezers uiteenlopende ongewone dingen kunnen meemaken, waaronder storingen, verdwenen berichten, foutmeldingen en sommige mensen kwamen op verkeerde blogs terecht.
(bron: Eddie Kessler, Tech Lead / Manager van Blogger)
Blogger werd op 'alleen-lezen' gezet, er konden geen blogpost meer geplaatst worden en Blogger ging terug naar de status van woensdag 11 mei.
Dat betekende dat jouw blogpost over Chorewars niet meer beschikbaar was. Blogger beloofde alles weer te herstellen, maar deze blogpost stond nog steeds gepland op donderdag 12 mei ... Ik vermoed dat dit niet meer hersteld wordt, dus ik heb deze nu zelf maar weer gepubliceerd. Ik was even 'bang' dat er ook weer een tweet verstuurd werd, maar dat is niet gebeurd. Omdat de link al een keer gepubliceerd is via twitterfeed?
Trendmatcher heeft er ook over geblogd (lees hier). In een vervolg-blog adviseerde hij ook om je blog te exporteren. Top tip, natuurlijk! Ik wil mijn buitenboordbrein niet kwijt. Het is inderdaad zo simpel als hij meldde. Dus heb ik via de export-functie ons blog geback-upt. Hebben we in iedergeval de tekst nog, de plaatjes en filmpjes worden helaas niet meegenomen.
We kunnen weer vrolijk verder bloggen!
groetjes,
Judith
Abonneren op:
Posts (Atom)