zondag 15 mei 2011

Meer academici op het HBO?

Ha Marcel,

Je was er de afgelopen dagen niet, maar via twitter hadden we toch nog contact. O.a. over het artkel in NRCnext van afgelopen vrijdag:
"De docent op het hbo moet van de universiteit komen : want hoe kun je nu voor de klas staan als je niet hoger geschoold bent dan je eigen leerlingen?" opiniestuk van Martin Slagter (niet zo's actieve twitteraar)
Zowel Ankie als ik lazen het artikel ongeveer op hetzelfde tijdstip.


Quote uit het artikel:
"Hoe kun je nu met overtuiging en gezag lesgeven als je zelf niet hoger opgeleid bent dan degenen aan wie je lesgeeft? Elke hbo-docent zou universitair opgeleid moeten zijn, of op zijn minst een eerstegraads onderwijsbevoegdheid moeten bezitten. Dat is nu nauwelijks het geval."

Voor Slagter is reden zonneklaar waarom er zo weinig universitair geschoolde docenten zijn op het HBO: de lage inschaling. Nu is het lange tijd voor docenten alleen mogelijk geweest om via managementfuncties in een hogere salarischaal terecht te komen.Gelukkig zit daar nu een kentering in en zit ook in docentenschalen carrièreperspectief.
Marcel, je weet dat voor mij hoogte van salarissen juist helemaal niet afhankelijk zouden moeten zijn van opleidingsniveau. Waarom zou een academicus zoveel meer moeten verdienen dan een arbeider. Waarom wordt 'hersenarbeid' financieel beter gewaardeerd dan 'handenarbeid? Bullshit!
Kijk liever naar inzet van de werknemer!

Natuurlijk krijgt het 'Nieuwe Leren' ook de schuld. Maar dit is niet zo vreemd. Al 5 jaar strijdt Slagter tegen onderwijsvernieuwing. Lees hier en hier en hier. Maar het onderwijsconcept van zijn werkgever Hogeschool voor de Geesteswetenschappen Utrecht lijkt toch  redelijk eigentijds. Voelt hij zich daar wel thuis?

Maar gaat het nu echt door het gebrek aan vakinhoudelijke kennis van de hbo-docent mis in het HBO, zoals Martin Slagter beweert?
Ik wilde er even over nadenken, maar jouw reactie was duidelijk:


Je hebt helemaal gelijk.
Inmiddels is het ook Zuydbeleid om een bepaald percentage aan academici in een docententeam te hebben. Academici die zo'n 20 jaar geleden zijn afgestudeerd, nooit hebben bijgeschoold, kunnen beter met "overtuiging en gezag" (iew) lesgeven dan een iemand uit de praktijk, die vol passie over zijn vak kan vertellen? Ik geloof er niets van. Ik weet het wel zeker. Mag ik dat wel zeggen? Ik heb alleen maar MAVO hoor (gevolgd door 2 jaar HAVO).

Inspiratie, daar draait het om. In september 2010 heb ik een intern Zuydblog geschreven over inspirerende docenten n.a.v. het gelijknamige boek

Edith Roefs heeft als lid van de kenniskring van het lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs van de Christelijke Hogeschool Windesheim onderzoek gedaan naar de betekenis van inspirerende docenten. In 10 docent-verhalen werkt ze verschillende thema’s uit, zoals: studenten confronteren, hoge eisen stellen, openleerklimaat creëren en de aandacht voor theorie in competentiegericht onderwijs. Het boek geeft geen richtlijnen of stappenplannen voor inspirerend docentschap maar voorbeelden en inzichten waar men zich aan kan spiegelen.
Het onderzoek is gebaseerd op o.a. groepsinterviews met studenten. Studenten vinden inspirerende docenten een docent die ‘echt’ is: een mens met sterke en zwakke kanten, voorkeuren, visies en eigen ervaringen. Fouten maken mag en toegeven ook. Het genereert betrokkenheid en maakt de docent geloofwaardig.
Op de website ScienceGuide is een artikel over dit onderzoek te lezen.

Het moge duidelijk zijn: ik deel niet de zwart/wit mening van Martin Slagter.
Iedereen herinnert zich nog wel een docent van vroeger die voor hem/haar net het verschil maakte. Waarom heeft net die ene docent betekenis voor jou? Dan draait het echt niet om opleidingsniveau hoor, maar om bezieling en inspiratie. En echte interesse in de student. Niet om gezag en schaal 13! Daarmee wil ik niet beweren dat het salaris van docent HBO of leerkracht VO/PO niet op waarde geschat moet worden. Het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn.
En ik wil zeker niet beweren dat een academicus geen inspirerende docent kan zijn, want ik kan er zo al 2 noemen :).Maar het belangrijkste is om jezelf vragen te stellen, zoals Edith Roefs die heeft geformuleerd::
"Hoe heb ik mij ontwikkeld in mijn beroep van oorsprong, welke ervaringen zijn betekenisvol en hoe geldt dat voor mijn ontwikkeling als docent? En hoe kan ik dit (meer) tot uitdrukking laten komen in mijn gedrag en betekenis voor studenten?"
Het is altijd goed om jezelf zo nu en dan een spiegel voor te houden, dat geldt ook voor mij als niet-docent.

groet,
Judith

6 opmerkingen:

Kevin Rouwette zei

Marcel en Judith mag ik jullie complimenteren met deze blog!!!

Judith zei

@Kevin: Dat mag! Dank je wel!

Leen Liefsoens zei

Zoals jullie weten combineer ik werk met een master studie en ik ken hier bij de HHs docenten die een master combineren met doceren. Ik weet zelfs dat bij eentje het een verplichting was om zijn master te behalen.

Ik deel wel de mening van Slagter dat vakkennis belangrijk is bij docenten! Maar het feit dat het een master moet zijn is van secundair belang, waar het om gaat is dat je blijft bijleren. Dat kan zoals ook Edwin Schouten http://nl.linkedin.com/pub/edwin-schouten/2/869/923 aangeeft in Link (het blad van HHs) door een dag in de week stage te lopen in het bedrijfsleven zodat je je vakkennis bijhoudt.

Bedankt voor de leestip van Edith Roefs!

Chris zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Chris zei

Met de leerlingen in de les de blog laten lezen en zij zijn stom verbaasd. Eerste reactie "maar jullie docenten (red. hbo-docenten) weten toch al meer dan ons.

Wij zoeken mensen die ons met praktijkervaring kunnen verrijken.

Ik ben het wel met Leen eens, je moet wel bijblijven...studeren of praktijkleren dan maar. Bij een ICT-leerbedrijf zou je zoiets kunnen realiseren. ICTOS-medewerkers in het onderwijs, docenten in de ICTOS-projecten. Studenten krijgen praktijkervaring en docenten kunnen hun competenties blijven bijhouden en eventueel nieuwe kennis doorgeven aan ICTOS of zelfs testtrajecten draaien voor ICTOS (gebeurt al mondjesmaat) en studenten kunnen meedraaien in de projecten (proeftuin). Volgens snijdt het mes nu aan meer dan twee kanten!

mvdlaar zei

Vraagje: als de vraag, die Slagter stelt juist is (Hoe kun je nu met overtuiging en gezag lesgeven als je zelf niet hoger opgeleid bent dan degenen aan wie je lesgeeft?), waar moeten we dan universitaire docenten vandaan halen?