zaterdag 14 mei 2011

Nieuw in Blackboard 9 (van Zuyd): De Wiki

Ja hoor Judith, hier is deel 2!

Deel 2 van onze serie: Nieuw in Blackboard 9. Nogmaals op het moment dat ik deze blogposts schrijf is er nog geen beslissing geweest over wat we aan of uit zetten in Blackboard. Maar het is aanwezig en docenten kunnen kijken of deze functionaliteiten in het onderwijs in te zetten zijn. In dit deel: de Wiki.

Koen Hofman, Michel van Ast en Marieke van Osch spreken in Klare Taal over wat Wiki's in het onderwijs kunnen betekenen.



Of Wiki's al gebruikt worden in een onderijwssetting op Zuyd? Om eerlijk te zijn weet ik het niet zeker. Ik weet dat bij de faculteit ICT er studenten bezig zijn met een Wiki, maar dat gaat meer over informatieverzameling over de eigen opleiding in het kader van marketing van de opleiding. Een Wiki als tool binnen het onderwijs. Ik sta open voor goede voorbeelden uit Zuyd. Ze zullen er vast zijn, want er zijn natuurlijk een aantal Cloud oplossingen waarmee je nu al gebruik kunt maken van deze functionaliteit. Het voordeel van deze Blackboard variant is dat we gelijk de studenten aan de Wiki hebben toegevoegd die horen bij die les.

(bron)

Hoe maak je een Wiki aan in Blackboard 9? Deze video laat zien hoe. Weliswaar nog niet in onze eigen omgeving of in een van onze testomgevingen en de collega spreekt Engels, maar ik denk toch dat het duidelijk wordt.



Ook voor de Wiki geldt natuurlijk dat je je eerst moet afvragen wat wil ik bereiken met mijn les. Daar waar het gaat om het samenwerken en om proberen te volgen hoe er samengewerkt wordt daar kan de Wiki een rol spelen. Maar ook bij het opbouwen van een kennisbron voor een bepaald onderwerp. De vraag is of je in dat laatste geval de Wiki binnen Blackboard moet opzetten, omdat het wellicht juist handig is om mensen (alumni, werkveld) die geen Blackboard account hebben erbij te betrekken.


En natuurlijk moeten onze studenten (en docenten) weten dat Wikipedia geen feilloze bron is, maar goed zijn er bronnen die feilloos zijn? Maar goed, volgens mij is dat een totaal nieuwe blogpost waard ;)





Een Wiki is in ieder geval een mooie tool als je het niet alleen kunt maken. Sometimes you can't make it on your own. Dit hele mooie lied van U2 past eigenlijk alleen met de titel. Ik plaats hem wel want hij is echt mooi, maar gaat 'dieper' dan welke Wiki dan ook.




Groet Marcel

Geen opmerkingen: