dinsdag 3 mei 2011

Jujuutje's favorieten 1 #auteursrechten

Ha die Marcel,

Ik had al bijna 200 twitterfavorieten bewaard en 1000+ RSS-feeds te lezen. Hoezo informatie-overload?
Vaak scan ik snel even mijn tweets om vervolgens enkele te markeren als favoriet om ze later te lezen, te bewaren of te verwerken. Ik ben toch niet zo gestructureerd om dat op regelmatige basis te doen, dus loopt mijn informatiestroom over. Wat kan ik doen? Gewoon alles ont-favorieten en in Google Reader alle feeds op gelezen zetten en dan interessante info missen? Ja dat kan. Maar waar heb je anders vakantie voor ;)
En er zaten er toch wel een paar tussen die de moeite van het vermelden waard zijn.

Ergens (aiai ik weet niet meer waar) las ik over hoe je meer lezers naar je blog kan krijgen. Het woordje favoriet, of lijstjes werkt altijd aanstekelijk en natuurlijk prikkelende blogtitels. (zie mijn eerder blog hierover met tips van Ernst-Jan Pfauth). Dat was niets nieuws, wel nieuw voor mij was om ook een # in je blogtitel op te nemen. Het viel me op dat dit al vaker gebeurd, dus ook maar eens gedaan. Want deze favorieten gaan over auteursrechten (dat zo'n onderwerp favoriet kan zijn ;))
Alleereerst wil ik aandacht schenken aan een goeie blogpost van Raymond Snijders.
Raymond is een collega van Windesheim, die heel veel over auteursrechten weet. Hij neemt ook deel aan het Netwerk Auteursrechten Informatiepunt voor het HBO (NAI hbo) dat onlangs is opgericht. Zoals je weet heeft Zuyd al een auteursrechtenloket (maar nogmaals reclame maken voor onze wiki kan nooit kwaad)
Raymond heeft het in dit blogbericht over wie eigenaar (auteursrechthebbende) is van vervaardigde werken in het HBO. Dit is namelijk voor de werknemers die onder de CAO-hbo vallen, de werkgever. Dat in het kader van kenniscirculatie hogescholen ook een auteursrechtenbeleid moeten formuleren, is evident volgens hem. Binnen Zuyd wordt binnenkort een voorstel geformuleerd rondom plagiaatbeleid, dat dit uitgebreid moet worden met Publicatiebeleid en Open Accessbeleid om te komen tot een hogeschoolbreed auteursrechtenbeleid is duidelijk voor mij.
Trouwens, ook zijn andere posts zijn het lezen waard!

In ons digitaal tijdperk ligt de auteurswet onder vuur. Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie heeft afgelopen maand een auteursrechtenbrief omtrent modernisering van de auteurswet naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij wil downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal verbieden (nu is alleen uploaden illegaal). Downloaden wordt onrechtmatig maar niet strafbaar. Tsja.
Een van zijn speerpunten is om de positie van auteurs te verbeteren. Daarnaast wil hij een onderzoek naar het opener Amerikaanse 'fair-use'-stelsel waarmee creatief hergebruik wordt gestimuleerd.

Misschien moet Teeven ook even kijken naar deze interessante lezing van Lawrence Lessing. Hij is oprichter en Creative Commons en pleitbezorger van een losser beleid op het gebied van auteursrecht.
Een mooie tip van collega @pieneman1. Het is een prachtige presentatie, jammer dat hijzelf niet in beeld is. Je moet er wel wat voor over hebben, het duurt 50 minuten!

The Architecture of Access to Scientific Knowledge : just how badly we have messed this up


Lessing is voorstander vrije toegang tot wetenschappelijke informatie, die nu beperkt toegankelijk is (licenties!). Auteurs moeten zelf kunnen bepalen hoe ze hun artikelen willen delen, niet de uitgevers. De auteurswet is er ter bescherming van het intellectueel eigendom, terwijl het volgens hem nu meer gaat om de uitgevers te beschermen.
Hij laat enkele leuke creatieve YT-remixen zien. Wist jij dat er zoiets als een YouTube Copyright School. bestond? 
De wetgeving moet worden aangepast zodanig dat de consument die gebruik maakt van de informatie op internet niet als criminelen worden behandeld. Google en Bing zouden legale hergebruik moeten stimuleren.
Share-Remix-Reuse is zijn boodschap.

Favorieten 1 betekent dat er nog een 2 en 3 en ... zouden kunnen komen. Dat kan, misschien, als ik zin heb :) Dat is weer het voordeel van vakantie. Niets moet, alles mag.

CU
Judith

Benieuwd of we door die # door de magische grens van 10.000 views komen?

Geen opmerkingen: