maandag 30 mei 2011

Social Media Code, ook voor Zuyd?

Hallo Marcel,

Al eerder heb ik geblogd over richtlijnen van Social Media, zie: Zo zijn onze manieren.
Jij zag het boekje Code Sociale Media van Charles Huijskens deze week op mijn bureau liggen. Ik wilde er nogmaals aandacht aan besteden. Nu is onze Ankie van de PABO ook al geïnteresseerd in Do's  & Don'ts.
Bij het boek hoort ook een website
Alleereerst worden de diverse social media tools beschreven en de 'gevaren' (privacy en reputatieschade) benoemd, voorzien van vele voorbeelden.Het leest dus lekker weg. In het boekje worden organisaties gestimuleerd om vooral actief te worden op social media: 'stilstaan is achteruit holen'. Benoemd wordt dat social media draait om mensen en vertrouwen, je hebt geen grip op wat mensen over jou vertellen, maar dat je de dialoog aan moet gaan. Tips om mensen over je te laten praten:

  • stel een webcare team samen en benoem een community manager ;)
  • bouw een netwerk op
  • weet wat en wie je bereiken wilt
  • meten is weten
  • wees aanwezig en doe mee
  • geen spam verspreiden
  • gebruik meerdere social media platforms
  • stimuleer de discussie
  • ben wat je uitdraagt

Er wordt even aandacht besteed aan Social Media en Het Nieuwe Werken: interne kennisdeling binnen je organisatie is o zo belangrijk. Het laatste hoofdstuk gaat dan over dé Code. Ook in dit boekje wordt het protocol van CNV  en TNT als voorbeelden aangehaald, die had ik in mijn eerder genoemd blog ook al vermeld. Interessant is het overzicht op de website Social Media Governance.
Tot slot worden tips over wat in een Social Media Code zou moeten staan, te beginnen met:

  • de kernwaarden van het bedrijf;
    Daar is Zuyd al een hele tijd mee bezig. Ik vind het heel goed, maar ik merk (helaas) nog weinig verandering in gedrag. (*denk* zou ik dit nu wel of niet mogen bloggen?, schaadt dit de hogeschool?, ik blog dit op persoonlijke titel, zie onze disclaimer, dus  ...??)
De onderstaande tips vind ik te betutteld, bijna beledigend: 
  • maak duidelijke afspraken over wat je wel en niet mag zeggen
  • gebruik je gezond verstand
  • blijf neutraal
  • creëer zelf de scheidslijn tussen werk en privé
  • wees verantwoordelijk
  • wees integer
Maar ik vind de onderstaande tips wel relevant:
  • ken het net (privacy)
  • zeg wie je bent
  • toon respect
  • vermeld je bronnen
  • probeer iets toe te voegen
Ik hoop dat Ankie met deze samenvatting geholpen is. Maar ik zal het boek uit de collectie van Bibliotheek Zuyd volgende week voor haar (zwaar in overtreding natuurlijk, ik mag geen boeken doorlenen ;)) meenemen.


Er zijn felle voor- en tegenstanders. Tegenstanders vinden gedragsregels verwerpelijk omdat dit niet past in de geest van de sociale netwerken. Begin dit jaar was er op LinkedIn een discussie over dit onderwerp, opgestart door het Reizend Circus, gevolgd door een bijeenkomst bij opleiding Commercieel Management. Daar was ik niet bij, onze Chris wel. Ik meen dat hier niet meer argumenten naar voren zijn gekomen dan in de discussie te lezen zijn.
Ook Rob Speekenbrink (TU Delft) is een fel tegenstander volgens het interview op zijn weblog. Volgens hem zijn de nadelen van een code:
  • medewerkers voelen zich betutteld.
  • mensen nemen je niet serieus
  • je kunt het toch niet in de hand houden dus kun je beter met elkaar in gesprek over hoe je met elkaar wil omgaan
  • het neigt heel erg naar zend-gedrag van een merk en ook dat een merk een bepaalde (sociale) afstand zou moeten hebben tot de mensen zelf.
Onlangs las ik op het blog van Trendmatcher dat ROC West-Brabant ook richtlijnen hebben opgesteld. Ik vind deze toch te controlerend geformuleerd en niet uitnodigend genoeg om actief te worden met social media. Het is zoals Erwin Blom formuleert 'maak social media richtlijnen offensief en niet defensief'. Hij citeert in zijn blog de richtlijnen van journalist Bart Brouwers. Ik heb ze even vrij vertaald voor Hogeschool Zuyd:
  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen altijd op zo’n manier dat authenticiteit blijkt en voordeel voor Hogeschool Zuyd kan worden bereikt.
  • Zorg dat je effectiviteit op het werk met elke tweet wordt vergroot.
  • Laat in de openbaarheid altijd blijken dat je een trots medewerker van Hogeschool Zuyd bent.
  • Onthul alle informatie die nodig is om zoveel mogelijk nieuwe kennis los te maken.
Laten we proberen met deze tips collega's te enthousiasmeren en deel te laten nemen aan social media zodat ook Hogeschool Zuyd daarvan kan profiteren. Maar daar staat tegen over dat ik ook van mijn hogeschool (Dienst Marketing en Communicatie, College van Bestuur, management) verwacht dat ze social media gaan inzetten om open en transparant (toch 2 merkwaarden van Zuyd) te gaan communiceren.
Persoonlijk hou ik niet van regeltjes, Zuyd heeft al een integriteitscode dat is meer dan voldoende. Ik denk dat we voornamelijk (weer) moeten inzetten bewustwording en informeren via workshops: informeren en faciliteren! Wiens verantwoordelijkheid is dat?

groet,
Judith

2 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Interessante post @Jujuutje. Scheidslijn werk/ privé blijft flinterdun. Zal toch ook een kwestie zijn van ervaring opdoen.

Ankie van den Broek zei

hey Judith,
Ik had deze blogpost nog niet gelezen. Hier kan ik zeker iets mee!!! Dankjewel!
Boekje komt zsm terug!
Groetjes Ankie