zondag 8 mei 2011

Top 5 inspirerende digitale ideeen die Ankie van den Broek (PABO) al gebruikt!

Goedendag Judith.

Je hebt in een van je vorige blogs verteld over het gebruik van bepaalde elementen in titels om blogposts te promoten. Ik heb nu verschillende pogingen gewaagd, maar denk toch echt dat het om inhoud gaat, meer nog dan om de elementen ;). Maar goed dat wil niet zeggen dat ik het niet blijf proberen natuurlijk! Deze keer gebruik ik het element 'Top 5' om te kijken of de post geboost wordt!


De top 5 gaat over onze collega Ankie van den Broek, waar ik al eerder over geschreven heb. Ankie is als onderwijskundige zeer ICT minded wat ik geweldig vind! Zeker omdat Ankie werkzaam is op de PABO, waar ze toch de toekomst van onze toekomst opleiden! Ankie heeft me in het afgelopen jaar/jaren geinspireerd met een vijftal technologie toepassingen in het onderwijs die ik je graag wil tonen. In omgekeerde volgorde natuurlijk!


Top 5 Inspired by: Ankie


Op 5: Het Smartboard
Inmiddels door Ankie onder het kopje: "Digitale geschiedenisles van het onderwijs" geplaatst was het wel Ankie (nee niet de mevrouw op het filmpje) die me heeft laten zien wat er kan met het Smartboard en dat het digitale bord zeker meerwaarde heeft in het klaslokaal.



Ankie kijkt al uit naar de 'opvolgers' van het Smartboard, waar je niet door de beamerstraal heenloopt, zoals digitale touchscreen achtige TV schermen (borden) die op de muur hangen. En zelfs dat vind ze eigenlijk niet flexibel genoeg. Misschien biedt in de toekomst de Sixth Sense een uitkomst?



Op 4: De NING
De samenwerkingsomgeving NING kende ik natuurlijk wel van de Nederlandse Blackboard Gebruiksgroep die ook jarenlang hun informatie deelde op een NING. Ankie heeft me door me toe te voegen aan haar 'Vaardigheidslijn Nieuwe Media' NING laten zien hoe je de NING kunt inzetten in het onderwijs en hoe je er op kunt 'samenwerken/samenleren' met studenten. Wellicht had ze het ook kunnen inrichten op Blackboard maar ik denk dat de huidige Blackboard versie niet zo makkelijk groepen studenten laat werken binnen een cursus dan dat dat binnen een NING omgeving kan. Ik wil Ankie nog wel eens uitdagen om te kijken of Blackboard 9 hier een mogelijk alternatief voor geeft!



Nummer 3: iPads in de Minor
Ze flikt het gewoon! 3 iPads voor de studenten die de minor volgen. Onder het motto gewoon doen en met steun van IVIZI brengt ze de iPads gewoon naar de studenten toe om ze te laten experimenteren. Daar waar wij van de opleiding Informatica eerst de docenten willen uitrusten met de iPads geeft Ankie ze gewoon aan de studenten. Een beetje net zoals haar vrienden van Fontys hebben gedaan bij een project waar bij 10 opleidingen 10 studenten mochten experimenteren met de iPad.

Nummer 2: YURLS
Eigenlijk is dat de iGoogle maar dan voor de basisschoolleerling of leraar. Op een YURL kun je gebaseerd op topic of thema digital resources verzamelen. Of het nu gaat om websites, filmpjes, slideshare presentaties of ander materiaal. YURLS worden in het onderwijs ingezet. Daar waar je vroeger als basisschoolleerling een werkstuk moest maken moet je dat natuurlijk nu ook doen. Maar nu moet je ook een YURL maken waarop je je digitale materiaal thematisch verzameld. En natuurlijk bespreek ik het nu veel te kort en kan Ankie dat veel beter!



Nummer 1: Lipdub (schooldub)
Ik wil er ook een. Ben mijn studenten al gek aan het maken om er een te maken voor de opleiding. Maar eigenlijk moeten we als locatie Nieuw Eyckholt of Zuyd een Lipdub maken. Wat het is... Nu kijk gewoon maar even de collega's van Windesheim hebben er al een.



Ja ik weet als ICTO adviseur misschien een beetje een rare nummer 1. Maar allereerst lijkt het me hartstikke leuk om een lipdub te maken, ten tweede is het een goed reclameproduct en ten derde denk ik dat als je het door studenten laat doen de studenten iets leren van mediagebruik, maar nog meer leren op het gebied van plannen en organiseren. Het 'Leuk' argument heeft dan nog de boventoon. Tevens was de lipdub met de YURLS de twee nieuwe mediale elementen waar ik nog nooit van gehoord had, waarbij ik YURLS veel vind lijken op iGoogle wat ik wel al kende. Dus voor mij de top 5 inspirerende voorbeelden van Ankie.

Hopelijk kan Ankie in haar Mysterious Ways me in de toekomst verder inspireren.



Groeten Marcel

1 opmerking:

Ankie van den Broek zei

Hoi Marcel en Judith,

Marcel had een paar dagen geleden al aangekondigd dat ik binnenkort nog meer geprikkeld zou gaan worden, na mijn opmerking dat ik het leuk vond om een blog te lezen over de opdracht van de olifantjes die de studenten in mijn minor Digicoach aan het uitwerken zijn (zie verderop in dit blog).

Wat ik niet kon vermoeden is dat er een hele blogtekst over mijn werk geschreven zou worden. En dat nog wel op moederdag. Mijn dag kan niet meer stuk.

Wat jullie wel moeten weten is dat mensen zoals jullie voor de inspiratie zorgen en ervoor zorgen dat de ideeen die er leven ook echt uitgevoerd worden. Jullie denken mee, verbinden ideeen en mensen (hogeschoolbreed), zijn heel enthousiast, en durven (en kunnen) denken buiten de kaders. Het werk dat jullie doen (en ik in zekere zin ook) is vaak 1 stap vooruit en 4 stappen achteruit, maar als je na 5 jaar een stap vooruit bent gekomen, ben je er wel weer enorm trots op (omdat je weet dat een klein stapje eigenlijk een enorme stap vooruit is). Tegelijkertijd weet je echter ook dat er nog veel meer mogelijk is.
Dit werk kun je niet uitvoeren zonder passie. Dat is onze drijfveer, die passie.

Ons onderwijs zou er heel anders uit kunnen zien als we nieuwe media op nieuwe manieren zouden kunnen/ mogen inzetten...we zouden meer de creativiteit moeten kunnen stimuleren. Dat sluit beter aan bij de huidige student en bij de verwachtingen die de maatschappij van deze student heeft... het onderwijs aanpassen aan de verwachtingen van de maatschappij en van de student is ons (in ieder geval mijn) streven en mijn doel in mijn werk...en daar ben ik de komende jaren nog heel wat uurtjes aan kwijt, met veel enthousiasme en veel passie....zolang ik maar mensen zoals jullie om me heen heb!

Groetjes Ankie