zaterdag 1 januari 2011

Gelezen: Sex, blogs & rock-'n-roll

De allerbeste wensen Marcel, ook een goed nieuw blogjaar voor jou (en mij :))
Fijne dagen gehad?



Mijn vakantie heeft veelal in het teken gestaan van de hevige sneeuwval, afwachten of we wel of niet de weg op konden voor geplande afspraken. Daardoor gedwongen om 'slow' te doen ... en als ik eenmaal in de 'slow-stand' sta dan word ik zo lui ...
Wel lekker gelezen, weer een paar Wallanders én



Sex, blogs & rock-'n-roll
van Ernst-Jan Pfauth, bekend geworden na het bloggen over en hét filmpje van de ruzie tussen Balkenende en Witteman na de beruchte P&W-uitzending met Balkenende en Ali B.
Pfauth is in de Nederlandse webwereld een grootheid, volgens de achterkant van zijn boek  Ik moet eerlijk bekennen dat ik voordat Leen de (uitdagende) titel van het boek noemde nog nooit van hem had gehoord. Maar zij was over hem net zo enthousiast als ik over het Slijterijmeisje. Daarom zijn boek aan de Sint gevraagd én gekregen.
Hij schrijft over wat bloggen hem in 4 jaar gebracht heeft (inmiddels dé blogjournalist van NRC.next). Hoewel ik niet zo ambitieus ben als hij (student communicatiewetenschappen/journalist) met bloggen, deel ik wel zijn enthousiasme over bloggen. Ik ben het met hem eens dat "door kennis en ervaringen op te schrijven, creëer je een waardevol archief en structureer je gedachten" (bloggen als buitenboordbrein), maar ook dat "bloggen loopt (op een goede manier) vrij snel uit de hand". Het andere punt van hem "je krijgt een groep lezers die je slimmer maakt door kritiek en aanvullingen" werkt bij mij nog niet zo, omdat ik (en wij met ons duoblog) nog niet echt veel reacties ontvangen. Voor veel bloggers een reden om te stoppen. Maar ik blijf doorgaan, want ik vind het veel te leuk! En het is een vorm van personal branding, "mijn eigen merk" zie mijn Infonetblogpost hierover (helaas alleen voor Zuyderlingen toegankelijk)

Hier een paar tips van Ernst-Jan ....

  • Overweeg een groepsblog, gezamenlijk bloggen werkt inspirerend en motiverend en het smeedt een band. Daarnaast hoef je niet zo vaak te bloggen als je dit met anderen kunt afwisselen.
    Deze tip heb ik al opgevolgd met ons duoblog, alleen het groepsblog van de ICTO-adviseurs op Infonet functioneert nog niet, maar dat ligt ook aan de Merlin-tool van Infonet waarmee we moeten werken, zo omslachtig :S
  • Maak je berichten niet te lang.
    Hiermee heb ik veel moeite, maar ik merk dat ik blogberichten van andere die te lang zijn ook niet snel lees. Dus ga ik scanbare berichten schrijven. Moeilijk!
  • Maak het persoonlijk.
    Dat doe ik (misschien te veel?)
  • Verzin prikkelende koppen. Ook een kunst. En de lijstjestechniek ('de 11 stappen...', 'de 6 tips ...', 'de 8 manieren om ... ') werkt ook altijd, maar niet te overdadig gebruiken.
  • Als je wilt dat op je blog gereageerd wordt, moet je m onder aandacht brengen bij andere bloggers door ook zelf regelmatig te reageren op blogpost.
    Dit doe ik wel, maar (nog) niet echt consequent.
    Inplannen, zegt Ernst-Jan, dat biedt ook rust in je hoofd. Laat ik met deze goede tip (GTD?) weer eens proberen in het nieuwe jaar.
    Via twitterfeed breng ik mijn/ons blogposts (automatisch) via Twitter, Yammer en Facebook onder de aandacht.
  • Wil je echt ver schoppen in de blogosphere dan moet je ook gelijkgestemde bloggers IRL opzoeken en er over schrijven, over congressen bloggen, etc. Opvallen is de boodschap van Pfauth. Maar blogmarketing is niet echt 'mijn ding'. Ik vind zijn aanpak bewonderswaardig. Hij heeft via bloggen vele (belangrijke) mensen over de hele wereld ontmoet en bijzondere avonturen beleeft, maar niet iets wat ik nastreef.
Zie voor meer tips ook zijn Startgids voor bloggers

Ernst-Jan Pfauth toont aan dat bloggen ook voor studenten zeer waardevol kan zijn. Dat sterkt mij alleen nog maar meer in mijn overtuiging dat bloggen een geweldig didactisch middel is.

Om af te sluiten met een en voor mij ook onbekende bekendheid in de blogosphere Nalden
'Blijf jezelf. Blog het leven dat je zelf leeft'

Mijn goede voornemens voor 2011 is om vaker en korter  te bloggen. Ik ga het inplannen. :)
Ik zie je dinsdag weer. Geen nieuwjaarsreceptie dit keer voor mij. Ik neem maandag wel een virtuele toast op een goed nieuw werkjaar!

Judith

1 opmerking:

Chris zei

Hallo Judith,

Dit zijn goede tips. Halve smart is gedeelde smart :-) en als blogger ondervind ik inderdaad ook de druk van het maar blijven doen... Ik zie het als het schrijven van een column voor een blad (ik schrijf een column voor een tennisblad). In het begin heb je leuke ideeën, maar wat als die leuke ideeën op zijn... dan liggen de verwachtingen er wel nog steeds ... :-(

Als je een blog deelt met een andere wordt die druk inderdaad minder maar tevens kun je ook elkaar beïnvloeden en motiveren.

Succes in 2011.