vrijdag 21 januari 2011

H.E.L.P.R.S.


Het was een bijzondere donderdagochtend op het Grimboudplein 12 aka creatieve vrije werkruimte B3.209 (waar je met recht trots op mag zijn). Je had je goed voorbereid om ons ICTO-team als een feniks te laten herrijzen. Maar dat verbranden wilde niet zo lukken. We zijn niet zo zelf-destructief.
Maar het werd uiteindelijk toch wel duidelijker wat onze taken zouden moeten zijn. Nu dit ook intern gaan communiceren.

Bij dit alles moest ik denken aan de H.E.L.P.R.S. waarover wij in Seaworld hebben gehoord. Het was lastig om hierover iets terug te vinden op internet (uiteindelijk toch wel), maar gelukkig hadden we ook de foto's nog ;)


Ik dacht dat er een E in stond van Education en een R van Research, maar dat was niet zo. H.E.L.P.R.S. staat voor Husbandry-Excercise-Learning-Play-Relationship-Shows. Alleen voor 'husbandry' moeten we een andere term verzinnen, dat past niet zo ons rijtje, alhoewel ;) *grijns*. Maar de andere termen passen toch verrassend goed in ons plaatje.
Misschien nog de I van inspirator of innovatie-adviseur toevoegen? dan zou het H.E.L.P.I.R.S.of i.H.E.L.P.R.S worden, maar eigenlijk valt innoveren net zoals serious gamen wel onder Play. :)
Relationship is natuurlijk de verbindingen (in o.a. netwerken) die we aangaan en laten we vooral ook Showen wat we kunnen. Dan wordt de de H van Hability (bekwaamheid, vaardigheid). Exercise en Learning spreekt voor zich gezien het belang dat wij hechten aan docentprofessionalisering.
Worden wij de nieuwe H.E.L.P.R.S. ? Of is deze term niet 'advizeurderig' genoeg?

Just start somewhere and make a world of difference
Met deze quote van Seaword eindigde ik mijn blogposts vanuit Amerika. Dit Believe -gevoel was weggezakt. Goed dat ik die focus weer heb.


Dank daarvoor.

Stijdvaardig zoals de Strijders van Perkamentus en de Orde van de Feniks omdat wij horen en ervaren dat ict handvatten biedt om het onderwijsproces anders in te richten. We zijn er zelf enthousiast over en dat plezier gunnen we die docent en student ook zo! We gaan niet meer leuren en sleuren, maar we gaan wel pronken met onze veren, net zoals een Feniks.

Fijn weekend. Maandag weer verder met focussen.

Judith

3 opmerkingen:

Chris zei

Leuk verhaal over HELPRS. Maar je verandert de H van Husbandry naar Hability? Is dat dichterlijke vrijheid of past Husbandry niet in het pyromaanverhaal.

Judith zei

@Chris: ik ben geen kei in Engels maar Husbandry betekent volgens mij veehouderij, om ons daarmee te asociëren ;) Daarom had ik deze term vervangen door Hability, omdat bekwaamheid/kundigheid beter vond passen. Ik zag nu dat Husbandry ook zorgvuldig beheer/spaarzaam betekent, in die betekenis had het misschien nog gekund.

Judith zei

oeps en associëren is natuurlijk met dubbel s