maandag 10 januari 2011

Instant Messaging a mess or stand in for...

Ha Judith,

Hier is 'ie dan, de BLOG over Instant Messaging! Eigenlijk mijn onderdeel uit de presentatie van onze eDingen cursus op 6 januari. Dus ik weet wel dat je hem al gezien hebt, maar ik wil hem toch ook even hier plaatsen, zodat ook de niet cursisten het kunnen zien.

De vraag is of Instant Messaging in het onderwijs juist zorgt voor een 'mess' of dat het een stand in is voor andere communicatiemiddelen. Natuurlijk is het antwoord dat het een extra communicatiemiddel is en niet een stand in. En je zult er zelf voor moeten zorgen dat het geen 'mess' wordt.

Want een mess kan het worden (althans in je hoofd, in jouw woorden een vorm van infobesitas) Zie maar hieronder ;)



Voor diegene die nog niet in de wereld van ICQ, MSN, AOL bekend zijn eerst even een overzicht.

Maar als je accounts hebt bij verschillende messagingtools dan kun je ook een tool als eBuddy gebruiken. Daarmee kun je op verschillende tools tegelijk inloggen. eBuddy werkt overigens ook op verschillende mobiele telefoons.

Van instant messaging in het klaslokaal zie ik momenteel nog geen direct inzetbare voorbeelden. Wel gebruik ik zelf MSN om in contact te blijven met studenten. Sociaal, maar ook voor school in het kader van voorlichting, geruststelling en zelfs bij wiskundebijles. Het was duidelijk dat al onze cursisten eigenlijk al 'bijna' alles wisten van instant messaging, misschien dat alleen de 'Save your History' optie en 'Ik neem je PC over' optie nieuw was voor sommigen.

Gelukkig (voor onze bezoekers) was het gedeelte dat Chris Kockelkoren presenteerde over SMS en Voting tools als add-on in je Powerpoint presentatie boeiender! Echt Magnificient!



Overigens hieronder nog twee links die het verhaal van Chris ondersteunen. De eerste is om SMS2Vote om uit te proberen. De andere is een Tour over Shakespeak

Greetz Marcel

1 opmerking:

Chris zei

Hé Marcel,

Jouw demo was net zo Magnificent. Schermovername via MSN, super en in praktijk toegepast. Familie buiten Limburg had mijn hulp nodig (kon documenten niet meer vinden). Dus ik dacht...wat heeft Marcel ons nu geleerd, ga ik gewoon uitproberen... ;-) het werkt. 2 uur minder hoeven reizen, geen visum hoeven aan te vragen voor een ritje buiten de provincie (lol, xD).

Wat betreft add-on in Powerpoint. Op de avond alleen een demo van Shakespeak gegeven, maar in mijn blog (kockelkorencj.blogspot.com) kun je ook lezen over de ervaringen van mij en van de studenten over de inzet van shakespeak en twitter.

Smaakt naar veel meer.

groet Chris