maandag 17 januari 2011

Open? Wijd Open!

Hallo Marcel,

Tijdens de nieuwjaarsreceptie is ons nieuw Zuyd-logo gepresenteerd. Onze werkgever is al langere tijd bezig met branding, een eigen Zuydstijl, ons Sterk Merk met de waarden: ambitieus, vakkundig, ondernemend, inspirerend en open.
Ik vind mezelf eigenlijk wel een 'merkwaardige' Zuyderling :D Maar dat geldt wel voor ons hele ICTO-team, al is de ene waarde misschien wat beter ontwikkeld dan de andere.

Open is natuurlijk mijn favoriete Zuydwaarde.

Met open bedoelt Zuyd transparant en 'met een brede blik'. Mensen van Zuyd zijn op de hoogte van wat er speelt en houden elkaar op de hoogte. De professionals en professionals in wording van Zuyd zijn gelijkwaardige gesprekspartners en kijken verder dan wat er voor de hand ligt. Ze staan open voor de visie van een ander en kijken daarbij altijd over de grenzen van eigen vakgebied heen. Ze geven elkaar feedback in een informele cultuur en reflecteren om zo te durven leren met elkaar en van elkaar. [bron infonet]

Als ZuydPleiners en ICTO-teamers voldoen wij uiteraard aan deze omschrijving. :)
Hoe open ben ik deze week geweest? Nou ....

Reflecteren en feedback geven, doen wij niet alleen tijdens het functioneringsgesprek, maar ook tussendoor. Ik heb deze week leuke feedback ontvangen en ook feedback gegeven, dat positief ontvangen werd.

Via Twitter kreeg ik leuke reacties op de opening van het auteursrechtenloket. Heb veel tijd en energie in de uitwerking gestoken. Een wiki is natuurlijk nooit af, maar ik heb het stokje voor het beheer nu overgedragen aan onze collega's van de bibliotheek.

Via e-mail kreeg ik van een van de ambassadeurs van het Zuydmerk het verzoek om de Powerpoint die ik gebruik voor de RSS-workshop te mogen gebruiken. Ze was erg enthousiast over de workshop. Ze wilde mijn Powerpoint gaan gebruiken voor een cursus Effectief schriftelijk communiceren. Benieuwd of dit nou positief of negatief is ;) Maar door dit verzoek begon ik wel na te denken over het publiceren van mijn presentaties.
Tot op heden had ik nog geen powerpoint op Slideshare geplaatst. Daarin was ik nog niet zo open. Heb wel onlangs geëxperimenteerd met Sliderocket en Prezi. Ik vind het elke keer weer spannend om iets te publiceren, je geeft toch elke keer weer iets van jezelf bloot.
Ik heb even over het verzoek nagedacht. Ik kon haar de Powerpoint natuurlijk gewoon mailen, dat heb ik ook gedaan. Maar heb toch besloten om het dan ook maar open op het net te plaatsen. Even nog eens kritisch de inhoud bekeken.
Dus het staat online, net zoals de Powerpoint van de workshop Microbloggen van onze eDingenclub. Deze workshop wordt binnenkort ook in de etalage van het scholingsaanbod voor medewerkers geplaatst.


Deze week hoorde ik van een collega dat hij ons blog wel erg open vindt. Het verbaasde me. Het is voor mij al zo gewoon om het zakelijke en persoonlijke te combineren, dat ik er niet bij stil sta dat dit voor anderen niet zo vanzelfsprekend is.
Delen moet je inderdaad wel durven. Je stelt je toch weer kwetsbaar op.

Dat heeft jouw student Dennis ook gemerkt met het ontwikkelen van de RTL4-uitzending gemist app voor de iPhone. Niet iedereen staat te juichen bij het delen van kennis. De open-beweging (open source, open standaarden, open content, open access, open courseware) wordt niet door iedereen omarmd. Het zou ons heel wat hoofdbrekens kosten als de auteurswet wat simpeler zou zijn geregeld (maar altijd met aandacht voor degene die iets bedacht heeft: 'ere wie ere toekomt')
Helaas had ik de app nog niet gedownload voordat RTL Dennis dwong deze uit de app-store te verwijderen. Met mijn iPhone had je de uitzending dus niet kunnen bekijken. En die iPad heb ik ook nog niet, want moet ik nou wel of niet wachten op die iPad2. Wanneer komt die uit? Tsja daar is Apple ook niet echt open over. :S

En om mijn (te lange :S) openhartige blog maar weer eens af te sluiten .... met een liedje natuurlijk ... dat kan in dit geval toch niets anders zijn dan Wijd Open, het Serious Request liedje van mijn favoriete Nederlandse groep BLØF!


Judith

Geen opmerkingen: