zondag 7 november 2010

Een Jujuutje overload??

Dag Marcel,

Trek het je niet aan, zei je, maar ik denk er toch over na als een collega zegt dat ik een overkill aan informatie rondstuur via twitter en yammer . “Jao mèr”...Is dat zo? Sla ik door in mijn enthousiasme over sociale media? De meerwaarde die ik ervaar, de mogelijkheden die ik zie, worden blijkbaar niet door iedereen omarmt.

Ik ben er van overtuigd dat web2.0 tools onze samenleving veranderen net zoals 20 jaar geleden de computer dat ook heeft gedaan. Het is echt niet zomaar een hype die overwaait. Je kunt elke bron over marketing, nieuwe werken, jongeren, onderwijs er op na slaan c.q. kijken, over wordt de impact van sociale media benadrukt. Kijk meer maar op mijn netvibespagina  waar ik al mijn bronnen bijeen verzameld heb of bekijk dit inmiddels bekende filmpje over de Social Media Revolution.


Tsja, ik hoef jou niet te overtuigen, jij bent net zo enthousiast als ik (misschien nog wel meer). Moet ik wel energie stoppen om mensen te overtuigen?

Natuurlijk heb ik onze collega’s (ja ik heb het vaker te horen gekregen) verteld dat ze altijd kunnen besluiten om mij niet meer te volgen. Of dat ze zelf wat meer yammeren zodat niet alleen mijn feeds getoond worden en via de e-mailnotificatie worden verspreid. Ik ben me toch altijd wel bewust over wat ik twitter en wat ik wel en niet deel via yammer.
Delen, durven, doen, dat is mijn motto. Als je je open bent en dit deelt, kan je ook weerstand verwachten.

Ik vind dat het wordt toch weleens tijd om social media constructief in te zetten om ons onderwijs en werk, om onze hogeschool nog ‘socialer’ te maken. Daar zijn wij, ben ik volop mee bezig.
  • Afgelopen donderdag eindelijk onze 1e eDingen@Zuyd bijeenkomst voor docenten. In de bijeenkomsten waarin workshops een web2.0 tool wordt geïntroduceerd waarna de docent in de maand erna hiermee aan de slag gaat en het didactisch probeert te gebruiken en de opgedane ervaringen uiteraard deelt. Ik ben ontzettend benieuwd. Heel fijn dat ook de bibliotheek een rol gaat spelen in het verzorgen van de workshops
  • 18 november is het weer Kennis-in-Bedrijf-dag. Ik ben toch wat aan het ‘pushen’ om dit ook wat ‘socialer’ te maken. Ik denk dat er wat kansen zijn blijven liggen, maar hoop dat er toch iets tweepuntnullerig wordt gedaan
  • 16 november hebben we onze halfjaarlijkse bijeenkomst van bibliothecarissen. In het voorjaar hebben we een web2.0 cursus gevolgd. We gaan nu bekijken welke tools we als bibliotheek kunnen gaan inzetten. De bibliotheek blogt, twittert en heeft een rss-feed, maar verbeteringen zijn altijd mogelijk. Ik werk momenteel aan een notitie. Ik kan hierbij goed gebruikmaken van onze ervaringen in Amerika
  • 25 november geef ik waarschijnlijk een korte presentatie op de bijeenkomst NVH-HB “Ideeënmarkt na 23 dingen” 
En dan ook nog de minor ‘The web and beyond’, en .. en ... en ...

Jij weet dit allemaal al. Maar ik ben nu weleens benieuwd hoe onze collega’s, lezers van ons blog hierover denken. Reageren op blogs, tweets en yammerfeeds gebeurt nog maar mondjesmaat (op enkele positieve uitzonderingen na :)).
Dus beste collega’s, laat eens wat van je horen!
Ja, sociale netwerken onderhouden kost tijd, maar het levert ook zo veel op! Het levert mij zoveel op: kennis, contacten, plezier en verbinding. En dat gun ik iedereen!

Ik moet zeggen dat de laatste dagen de vermoeidheid me een beetje parten speelde. Lijd ik onder mijn eigen overload? Moet ik het gebruik van social media toch maar beperken ondanks wat het me allemaal brengt? Maar vandaag tijdens de autorit naar mijn ouders heb ik het boek ‘Meisje van de Slijterij’, gelezen en ik werd weer helemaal enthousiast. Petra de Boevere is hét voorbeeld hoe je met behulp van je online netwerken nieuwe producten kan ontwikkelen, en dus kunt samenwerken! De ondertitel van haar boek luidt dan ook “durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf”. Een ‘must-read’, zeker voor de studenten van de minor!
In haar boek las ik ook dat bij social media de 90-9-1 regel geldt: 90% reageert nooit, 9% soms en 1% vaak, dus moet ik mijn verwachtingen m.b.t. reacties maar weer bijstellen. Maar de zin in haar boek die ik voor de komende weken in mijn oren moet knopen, is ‘doe dingen waar je plezier in hebt en gelukkiger van wordt’, zeker omdat er helaas ook minder leuke dingen op mijn to-do-lijstje staan.
via www.e-office.com


Ik ben weer helemaal overtuigd :D en ga weer 'glowend' verder. Het gaat zoals Het Meisje zegt om samen denken en samen doen en daardoor ontstaan verbindingen tussen mensen die netwerken krachtiger maken.

Ik stop met mensen te overtuigen
maar blijf het weer gewoon DOEN!!

Judith

3 opmerkingen:

mvdlaar zei

Hallo Judith,

ik behoor, denk ik, tot de 9% in jouw 90-9-1-regel.

Ik gebruik flink wat social media puur als consument (Wikipedia, Kieskeurig, Wiktionary, plus diverse blogs en fora).
Daarnaast maak ik ook, weliswaar beperkt, gebruik ervan voor mijn werk (plus privé) als producent en consument (Hyves, Facebook, LinkedIn, Yammer).
Bij al die media heb ik collega's, studenten, alumni en andere Zuyd gerelateerde contactpersonen als "bevriend", naast mijn familie en vrienden.

Ik ben toch wat terughoudend in wat ik deel via de social media, me realiserend dat ik het in principe deel met de wereld, hoeveel beperkingen ik ook op mijn account of op de berichten zou instellen.

Toen ik bijvoorbeel mijn relatie-status op Facebook veranderde van "Single" naar "In a relationship", duurde het niet lang voordat ik door een aantal nieuwschierige studenten "ondervraagd" werd over de meid in kwestie.
Op zich natuurlijk leuk, maar houdt me wel scherp dat ik goed moet oppassen met welke informatie ik deel via de social media. Het zijn namelijk onze studenten, die de meeste van de berichten zien en erop reageren.

Groet, Miguel

Judith zei

Ha Miguel,
Voor mij hoor je bij de 1% hoor :D. Je bent meestal de enige die op ons blog reageert en op Yammer ben je ook een actieveling :) Leuk!
Ook ik blijf scherp in wat ik wel en niet deel, maar dat doe je in de 'echte' wereld toch ook?, alleen is de impact met social media wat groter.
Groet, Judith

Leen Liefsoens zei

Hey Judith! Lees nu pas deze post van je (krijg het er niet meer in om dagelijks mijn RSS-reader te openen)! Maar toch even nog een late reactie: een betoog naar mijn hart!!! Mensen overtuigen lukt niet, steek daar je tijd dus niet in. Social media omarm je of omarm je niet... er is volgens mij niet echt een tussenweg. En door het gewoon te doen zoals je zelf aangeeft, geef je het beste je enthousiasme over... en wie weet volgen er dan toch een paar mensen je voorbeeld!