donderdag 25 november 2010

Survival of the fittest

Ha Judith,

Afgelopen weekend ben ik naar het theater geweest, naar Niet Schieten
. Erg leuk moet ik zeggen! De titel van de voorstelling hou ik nog even voor me (voor op het einde). Ik kan wel alvast vertellen dat ik in het door hun geschilderde plaatje pas.

En toch leer je tijdens zo'n voorstelling veel. Niet zoveel als donderdag tijdens de KIB, maar ook in het theater is veel te leren. Het ging daar op een gegeven moment over de: Survival of the fittest. Wist je dat ik dat tot nu toe verkeerd vertaald had. Het gaat niet om de 'sterkste' die overleeft! Het gaat om het werkwoord 'to fit' wat staat voor zich aanpassen. Echt waar! Check de wikipedialink maar hierboven ;)

Hoe goed kan/zal Zuyd zich aanpassen aan de omgeving, de tijd en de wereld dat is de vraag waar het dus om gaat. En dat was eigenlijk ook een onderliggende boodschap bij de lezingen die ik op de Kennis In Bedrijf heb gezien...

De lezing van Harry over e-Portfolio's en het samenwerkingsverband dat er in Limburg onstaat is rondom LevenLangLeren was zeer boeiend. De kids van Harry die al met Portfolio's bezig zijn op de basisschool en daar al de 'Wie ben ik, Wat wil ik, Wat kan ik' vragen aan het beantwoorden zijn. Zeer inspirerend! Laat nu nog maar iemand zeggen dat dat niets is voor HBO studenten om nog maar te zwijgen over de medewerkers. Grijns hierdoor heb ik alleen weer een item op mijn todo lijst: Eigen e-portfolio maken! Want een beter milieu begint bij mezelf!

En die todo lijst werd op de KIB alleen nog maar langer! Allemaal leuke dingen hoor! ZuydRobotics bijvoorbeeld! Rianne Verheijen had een zeer goede lezing over het project dat we met middelbare scholen hebben gedaan rondom techniek promotie en techniek lessen. Ik ben benieuwd of we dit project naar de volgende fase kunnen laten evolueren...

En dan Jeroen Alessie! Ik type dit tijdens de tonen van voor mij inspirerende muziek:



Jeroen Alessie, bron van inspiratie. Jij hebt er al over geblogged en ik wil niet in herhaling vallen. Want dan praat ik te veel. Maar de Serious Game met verloskunde staat nu ook op de to do lijst.

De vraag is of ik kan veranderen. De vraag is of wij kunnen veranderen. De vraag is of de Hogeschool kan veranderen. En de vraag is met welke snelheid, binnen welke tijd met welk momentum we die verandering kunnen realiseren... Hoe snel kunnen we veranderen? Dat is de echte Survival of the Fittest!

Dus ik ga dan nu ook stoppen met zeiken en maar gewoon doen! (De voorstelling van Niet Schieten had trouwens de titel Mannen zijn Zeikwijven! en ik... Grijns... pas wel in de plaatje...

Toch?

Groetjes Marcel

Veranderen, maar wel de positieve kanten blijven houden ;)

Want tja, het moet ook leuk blijven!



Want tja, het moet ook leuk blijven! (Part Deux)

1 opmerking:

Patrick Debats zei

Hey Marcel,
ben benieuwd wanneer dat serieuze spelletje met ons gespeeld gaat worden :-)
Wat betreft je e-portfolio: dat heb je toch al? Namelijk je LinkedIn profiel.