zondag 31 oktober 2010

Can we change the world - Can we change ourselves?

Ha Judith,

Wat een week! Met de mind nog in the cloud(s) maar de voeten back home voelde het een beetje als het inhalen van de afgelopen twee weken. Terwijl het juist de bedoeling was om iets te doen met de inspiratie die we hebben opgedaan. Jouw 'Glow' is mooi... Ik ben op zoek naar een nieuw Fire gevoel!



Onder het motto: Ik kan alleen maar mezelf veranderen en zodoende de rest van de wereld (probeer ik -grijns-) te stoppen met het gezeur of wat allemaal niet kan en laat ik horen wat we wel al gedaan hebben, of waar we wel al naar op weg zijn. Dus even opnieuw!

Dank je wel Judith



Waarvoor? Nou ik ging van de week naar Avans Hogeschool en kreeg daar een rondleiding van Jeroen Alessie. Daar sta ik bekend als -die ander die ook op Jujuutjes BLOG schrijft- en wat een eer! Sjiek!!! Maar Xplora bij Avans was wederom een inspiratie. Zoiets gaan we bij Zuyd met ZuydPLEIN ook realiseren. Voor docenten, studenten, medewerkers en eigenlijk de regio. Ik was te gast bij Jeroen Alessie die me echt coole dingen liet zien. Hun greenwall die ze inzetten bij het maken van onderwijsmateriaal wil ik ook. Of eigenlijk heb ik hem misschien al in de Bibliotheek. Ik ga me in de komende weken verdiepen of we iets kunnen met de muur in onze bibliotheek.

Jeroen komt vertellen over een superleuk project rondom Serious Gaming dat ze bij Avans hebben gedraaid. Jeroen verteld dat tijdens onze Kennis in Bedrijf. Ik ga daar proberen wat meer aandacht te krijgen voor ons interne Netwerk Serious Gaming en het praktijkvoorbeeld van Jeroen sluit perfect aan bij de plannen die we hebben. Jeroen laat overigens Fysiotherapiestudenten Serious Gamen met Games gemaakt door CMD studenten. Nice!

We kunnen nog veel van Jeroen leren, vooral op het gebied van GreenRoom opnames en het te maken onderwijsmateriaal. Ze zijn daar ons een jaar of 5 vooruit, maar zeker bereid om kennis te delen. De GreenRoom technieken ken je nog van Universal. Je hebt een groen scherm, gaat daar voor staan en op de achtergrond kan vanalles geprojecteerd worden. Bij de voorbeelden van Jeroen waren dat Fysiologie lessen. Erg gaaf en ook goed doordacht met betrekking tot wanneer laat ik nu een verandering zien en wanneer niet. Stap 1 op dit gebied is genomen!

Ik heb me de afgelopen week ook georienteerd op aanbieders van de Kinect. Dat ik de Kinect ging bestellen dat wist je al. Ik zie daar echt mogelijkheden in met betrekking tot 1) Tool om kennis mee over te dragen. 2) Tool voor I/TI om op te programmeren. Er hebben al studenten enthousiast gereageerd op mijn twitter aankondiging hierover. Maar naast Kinect kan het natuurlijk ook met een 'Motion Capturing' pak. Ben nu aan het denken over een student-competition, waarbij ze via Twitter, MSN en andere social media een 'quest' krijgen waarmee ze punten kunnen verdienen. Ieder kwartaal kunnen ze dan een prijs winnen (here comes the iPad). Zou goed zijn als diegene die het mooiste ontwerp van deze competitionsite maakt de eerste punten wint. HmmMmmm

Om dan nogmaals terug te schakelen naar Anaheim (zal niet voor het laatst zijn) 10 november is er een bijeenkomst bij de Provincie over het FabLab in Zuid Limburg. En ik mag er naartoe! Gaaf he... Sterker nog er is al een Zuyd collega aanwezig! Moet dus nu nog de komende week met mijn beide bazen praten over FabLab en de mogelijkheden die dat kan bieden. Want een zichzelf respecterend Zuyd gaat natuurlijk meedoen met dit iniatief.

En dat voor de eerste week. Let's start to change ourselves...

Dit schrijf ik terwijl ik naar Vikinkgs -vs- Patriots (American Football)aan het kijken ben (NFL) Overigens USC heeft helaas verloren (heb ik eerder vandaag gezien) En aangezien we gaan veranderen en de eerste stappen gaan nemen dan moet het ook duidelijk zijn waar naartoe.

Nou dat is toch logisch! Where the streets have no name off course! (Deze youtube film is opgenomen tijdens halftime van de Superbowl in 2002)



Zie je morgen op het werk!



Groeten Marcel

1 opmerking:

mvdlaar zei

Marcel,

die studio bij Xplora ziet er inderdaad geweldig uit. Het is behoorlijk profi ingericht.

Wat betreft de Kinect: daar zou ik als ik jou was toch even mee wachten tot duidelijk is wat deze nou wel en niet kan.
De specs zijn al een aantal keer omlaag getrokken en het is even afwachten of het apparaat zijn belofte waar maakt.

En mocht je het nog niet weten: dat FabLab daar moeten zij ook bijzitten IMHO... Het lijkt mij geweldig studenten daar heen te kunnen sturen om zelfbedachte projecten daar realiteit te laten worden: zelf reprappen, printplaten maken, opbouwen, eigen software toevoegen, behuizing eromheen en bestickeren.
Als ik daar een rol kan spelen, hoor ik het graag!

Groet, Miguel