Ik zie en hoor die "exploderende gedachten in je kop" zoals Jurk dat zo mooi verwoordt. Misschien moet je de weg van Disney maar eens volgen om datgene te realiseren wat allemaal aan inspirerende ideeën deze dagen in jouw hoofd borrelen.
Vanochtend zaten we al weer om 7u15 aan het ontbijt met plastic bordjes en bestek (porselein is iets wat ik hier nog niet veel heb gezien) om om 8u00 weer bij de 1e sessie aan te schuiven.
Mijn 1e was An Immersive Learning Experience via the Alternate Reality Model
Om het lezen te bevorderen heeft de Mississippi StateUniversity een spel ontwikkeld voor 1e jaarstudenten. Men had goed nagedacht over de naam van het spel: ImMerSUs, de hoofdletters vormen de zin I'm MSU. Ik ben even vergeten wat de betekenis van het woord nu inhield. Het boek Painted House van John Grisham was het boek dat de student via het spel moest lezen. Naast het leesbevorderingsprogramma had men ook informatie over het campus(leven) verwerkt. 1e Jaarsstudenten zijn nog erg op zich zelf.
Het was geen verplichting om het spel te volgen, men werd gelokt met 'prijsjes' zoals t-shirts en iPod Touch. Vooral om de minder intrensiek gemotiveerde studenten te motiveren.
Ze hadden allerlei clues irl verspreid via boekenleggers, frisbees en baseballen.
Ook via twitter en facebook was het spel te volgen. De facebookpagina is niet zo erg intensief gebruikt zie ik, datzelfde geld voor twitter. Het jaar erna is het boek Three cups of tea gebruikt waaraan ook een actie voor Afghanistan werd gekoppeld.
Het leuke van dit spel is dat het gecombineerd werd met marketingcampagne irl waardoor het spel op de hele campus begon te leven. Dit was bewust men wilde naast een rijke leeromgeving ook het 'fun'-element inbrengen.
Het 2e jaar waren de prijsjes weggelaten, dit had wel invloed. Zoals eerder gezegd de minder intrensiek gemotiveerde studenten waren niet bereid om een spel te volgen om alleen iets te leren.
Grote winst was de grotere binding met de universiteit die het spel met zich meebracht.
Ik vond het erg jammer dat het spel niet werd getoond.
Weer leuk om te doen, een game ontwikkelen. Maar simpel is het niet, een heel projectteam was rondom dit spel geformeerd.
Keynote van Neil Gershenheld Distance vs. Distributed Education: Bringing the Campus to the Student
De eerste helft van deze keynote ging een beetje boven mijn pet, daar hadden meer mensen last van. Gelukkig heeft Ger op het cvi-weblog in 'jip & jujuutje-taal' zoals hij dat noemde :D even uitgelegd waar Neil het nu over had. Dank je Ger :) Het gaat over de integratie tussen de virtuele en echte wereld. Voor mij echt SF! Jij vond t reuze interessant, dus in jouw blogpost wel meer aandacht hiervoor.
Het gedeelte over de fablabs kon ik wat beter volgen. Jij zag ook al weer mogelijkheden binnen de hogeschool. Maar gelukkig hebben we yammer en konden onze collega's in Heerlen ons melden dat er zelfs een fablab in Zuid-Limburg wordt opgericht! En daar wist jij niets van? *grijns*
Op de terugweg kwamen we Henk weer tegen, dus gingen we weer gezellig een kopje koffie scoren bij de Starbucks. Dit keer in het Marriott i.p.v. het Hilton, daar stond zo'n lange rij. Wat een enorme hotels zijn dit toch, dorpjes op zich.
Daarna over de beurs en de lunch in het zonnetje. En we gingen weer verder naar de volgende presentaties
The Landscape Is Changing Faster Than You Are: Here's Why
Het verhaal van David Staley van de Ohio State University en Dennis Trinkle van Harrison College over het veranderde onderwijslandschap was erg op de Amerikaanse situatie gericht, maar daarom niet minder interessant. David Staley was geïnterviewd door de Chronicle for Higher Education naar aanleiding van zijn 'agile university'-verhaal, een presentatie die we ook nog hadden overwogen om te volgen. In het artikel heeft hij het over de wikiversity, iets wat in deze sessie ook terug kwam.
Hij vergeleek het onderwijs met de horecamarkt, van fastfood tot 3sterren, en de consument shopt waar hij op dat moment zin in heeft. Er zijn slechte en goede restaurants bij en je kijkt naar de reviews waar je op dat moment het beste 'aan je trekken komt'. Leuke insteek.
De trends die 'futurist' David in het veranderende onderwijslandschap benoemde waren:
- universiteiten zijn niet de enige onderwijsaanbieders meer, ook uitgevers, musea en het bedrijfsleven bewegen zich op deze markt
- globalisatie; studenten komen niet alleen naar Amerika om te studeren, ook in China en Saoedie Arabië wordt hard aan de weg getimmerd. Een bedreiging voor de Amerikanen die altijd veel buitenlandse studenten op de campus hebben rondlopen
- the new 'invisible' college; de (sociale) netwerken die gevormd worden en krachtiger worden dan de universitaire (campus) netwerken. Kennis wordt niet alleen meer via school verkregen.
- de 'non-traditional' students zijn nu de 'traditionele' studenten; 60% van de studenten is al boven de 25 en heeft een full-time baan. Zij hebben andere eisen.
- voor universiteiten is het van belang alumni aan je te binden ivm leven lang leren
- de overheidsgelden slinken, meer universiteiten transformeren van public naar private
- ook het sterk-merk-verhaal kwam aan de orde, je moet je onderscheiden van de rest, waar sta je als universiteit voor
- werknemers willen niet alleen studenten met technische vaardigheden, maar met een kritisch, onderzoekende en reflecterende houding
Kortom: studenten zijn kritische consumenten geworden die onderwijs als goede (dure!) investering voor de toekomst zien. Niets is meer vanzelfsprekend.
Ook in States was een herwaardering voor de vakwerkberoepen, zoals timmermannen en loodgieters.
Best Practices for Rich-Media Initiatives in Higher Education
Een historisch overzicht over een 10(!) jarig streaming media project van Georgetown University. Na een lang voortraject is men ShareStream gaan gebruiken vooropslag van streaming producten. Sharestream is te integreren met Blackboard.Een soort SURFmedia, dus.
Weinig inspirerende presentatie. Ook hier worstelt men met docenten die auteursrechtelijk beschermd materiaal openbaar zetten. *grijns*
Deze universiteit heeft verschillende rich-media-bibliothecarissen met ieder een eigen aandachtsgebied zoals weblectures, auteursrechten.
Publishing Lectures to YouTube: When Faculty Cut Out Central IT
Voor deze presentatie waren we te laat door ons gesprek met Hajo van Blackboard.
Trouwens over de eportfoliopresentatie heeft Ger nog geblogd, zie hier
We zijn toen maar weer een starbucks-koffie gaan halen want op de beursvloer was niets meer te krijgen. Daar was het opruimen al in volle gang. De lichten werden op een gegeven moment al gedimd. Maf hoor.
En met ons koffie in de hand daalden we in de catacomben van het Marriott voor de discussie bijeenkomst over Social Media
We waren al van plan om hier samen naar toe te gaan, maar na dat jij de dag er voor zo enthousiast terug kwam van #edusocmedia was ik ook erg nieuwsgiering naar Tanya Joosten en Shannon Ritter.
Lekker dicht op elkaar gepropt werden we weer helemaal enthousiast over het gebruik van deze krachtige web2.0 tools.
Eerst vertelden beiden dames over hun initiatief, Tanya is docent communicatiewetenschappen en Shannon deed meer PR en Marketing van een universiteit. De #eduscomedia was wel meer dan 600 keer getweet.
De tool Twapper Keeper kende ik nog niet, maar hier kan je al je tweets archiveren en statistieken tonen. Ik zag nu dat jij bij #edusocmedia de top10 tweeps staat. Geweldig. Naast twitter is edusocmedia te vinden op
YouTube waar je best practice filmpjes kunt bekijken en een Wiki
Ik ben inmiddels lid geworden van de discussiegroep Social Media via Educause. Ik zag dat er ook 1 is op het gebied van Virtuele werelden, misschien is deze naast Sociale Media natuurlijk ook nog interessant voor jou.
Tijdens de discussie ging het meer over de invloed van sociale media op de branding van je instituut dan op het gebruik in het onderwijs. Onderwijsinstellingen moeten gewoon realiseren dat controle op deze netwerken onmogelijk is. Je kunt voor je medewerkers wat richtlijnen verspreiden, maar voor studenten wordt dat lastig. Beter is om adequaat te reageren op berichten op al dit soort platforms, hier komt de community manager weer om de hoek kijken. Nog steeds een leuke baan, lijkt me :D
Een leuke tip vond ik de Social Media Lunch Hour, waar elke maandag studenten en medewerkers ervaringen met social media uitwisselden. Iets voor elke 1e maandag van de maand, om 12 uur ofzo?
Ook de impact van geotagging (fourquare) kwam ter sprake en QR natuurlijk.
Heb daar nog zoveel tips om te lezen meegekregen, daar komt nog wel een aparte blogpost over.
Helemaal blij liep ik terug naar ons hotel. Om even een uurtje uit te rusten voor de beach(!) party van de Educause. We hebben daar lekker gegeten, niet meer gedanst (jammer Henk), maar wel nog met tweeps gesproken. Zo zie je maar dat twitter een geweldig medium is, je hebt het idee dat je mensen al een beetje kent waardoor je gemakkelijker gesprekken aanknoopt.
Moet de foto's nog ff uploaden, maar dat komt in een volgende blogpost wel.
Judith
1 opmerking:
Ik blijf jullie volgen!
Leuk zo op deze manier.
Ik ben zo benieuwd als jullie terugkomen.
Er zullen toch zeker ideeën bij zijn van jullie die we kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van de ZuydMinor The web and Beyond?
Geniet verder van jullie verblijf aldaar :P
Jos
Een reactie posten