zaterdag 16 oktober 2010

Examples of Google and Facebook in the classroom, and... Dr. Chuck

Goedemorgen Judith,

Als je je oplader aan het zoeken bent. Wij hebben hem nog (*blush*) Ik las op je persoonlijke blog dat je het leuk hebt gehad in Disney (Pfew!) Gelukkig hebben we het ook leuk (maar vooral ook leerzaam) gehad op de beurs! Je zou na zo'n dag inspiratie, creatie en imaginatie bijna de educatie van de ochtend vergeten. Daarom schrijf ik hem toch maar op.

Examples of Google and Facebook in the classroom

Mijn eerste sessie vrijdagochtend werd gedaan door drie sprekers van twee verschillende universiteiten. De een gebruikte Google tijdens algemene Biology lessen en de ander gebruikte facebook bij lessen waarbij het gaat om de determinering van bomen op basis van hun bladeren. Ik vond het leuk om te zien hoe beide instellingen gebruik hadden gemaakt van deze Web2.0. tools in het klaslokaal, maar de echte les heeft Henk van Rijssen van ROC Midden Nederland me pas na de sessie geleerd. In onze nababbel (hij zat toevallig ook in de zaal) was ik enthousiast (zoals ik zo vaak ben) dat ik een praktisch voorbeeld had gezien. Henk was droevig en hij legde me uit waarom: Dit waren slechts twee kleine groepen. Een van 14 een van 18 die Google en Facebook aan het gebruiken waren en het werd gepresenteerd als top-of-the-bill. Henk liet me inzien dat beide groepen eigenlijk Facebook en Google Docs aan het gebruiken waren zoals wij (Hogeschool Zuyd en ROC Midden Nederland) en met ons meer instellingen in Nederland eigenlijk Blackboard aan het gebruiken zijn. Dus daar waar ik blij was met een praktische presentatie was deze van dermate kleine schaal en in vergelijk met wat me zelf doen misschien wel marginaal te noemen. Kortom: We zijn goed bezig! En dat is (positief als ik wil blijven) dan misschien ook wel weer eens erg goed om te zien.

En toen...?

Nou ja ik zat naast dezelfde Henk bij de tweede sessie van de dag. En de tranen rolde me op een gegeven moment op de wangen van het lachen. En de inhoud was er ook nog. Mijn verlanglijstje met sprekers die ik graag eens op Zuyd zou willen zien is met een uitgebreid. Na Marc Lammers, waarvan velen al weten dat ik zijn lezingen super vind, is er nu Dr. Chuck. Oftewel Dr. Charles R. Severance...

New Opportunities for Teaching and Learning: Extending Learning Management Systems Using Standards


Hij geeft meer lezingen, maar de bovenstaande hebben wij gezien. Het gaat zich eigenlijk om zijn eigen levensverhaal rondom een visie die hij al jaren heeft. De visie komt neer op het idee dat je een soort van Appstore krijgt voor onderwijsmateriaal. Kortom iedere docent kan voor 99 cent a-la iTunes store, Android store, of andere appstores zoals we die nu van mobiele telefoons en de computer kennen, zijn eigen onderwijselementen 'kopen' en de studenten er gebruik van laten maken. Een werelds idee natuurlijk waarin je het wereldwijde aanbod kunt combineren met de wereldwijde vraag en een maatwerk potentie krijgt die enorm is.

Hij verteld over al zijn initiatieven en vooral ook vaak en erg grapppig hoe vaak hij van baan is veranderd omdat er ruzie was met board of directors of dat hij op tenen had getrapt waar hij niet op mocht gaan staan. Hij heeft in al die jaren meegewerkt aan een standaard waarbij onderwijstechnologie uitwisselbaar gemaakt kan worden. Dus een standaard waarop alle grote learning management systemen gaan zitten, zodat 'bouwers' van tools die eenmaal kunnen bouwen en dat ze in alle LMSen toepasbaar zijn. Hij vertelde ook erg mooi over zijn politiek schaakspel dat hij moest doen om alle grote aanbieders (Blackboard, Moodle, Sakia, Desire2Learn...) zo ver te krijgen om de standaard te omarmen. Briljante lezing, een briljant onderwerp wat ik zeker in de komende tijd ga volgen en waar ik meer over ga vertellen.

Dit was voor mij ook het briljante einde van de conferentie met een aantal briljante lezingen, veel nieuwe ideeen, waarmee ik het nog lastig ga krijgen. Meer in de zin van: welke eerst of wie zou binnen Zuyd welke kunnen oppakken... Maar goed, wellicht dat in de komende dagen wellicht nog wel meer ideeen opgedaan worden in onze mini-Road-Trip...

Nu ga ik me douchen, zodat we dadelijk kunnen gaan ontbijten en we onze auto kunnen gaan ophalen.

Tot zo...

Geen opmerkingen: