maandag 18 oktober 2010

Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow, and fantasy

Hey dude :)

Tijdens onze rit naar Las Vegas in een echte Jeep heb ik de blogpost van dag 3 afgemaakt.
Vrijdag was maar een kort dagje. Het was ’s ochtends te merken dat de beach party de avond vantevoren was geweest, het was aanmerkelijk rustiger.

Mijn eerste presentatie ging over The Academic Library in 2025
Dit verhaal ging over de toekomst van de bibliotheek over een jaar of 15 jaar. Heej!! en David Staley is hier ook bij betrokken, een specialist in scenario’s schrijven zeker :)
De scenario’s zijn gebaseerd op onderzoek onder bibliothecarissen. Een leuke oefening om te doen is: hoe zag jouw wereld er 15 jaar geleden uit? Ik gebruikte mail, Pegasus nog?, een modem verbinding met Leiden om te catalogiseren, backups maken op diskettes en op de cataloguspc installeren, thuis had ik nog geen pc. Had je toen kunnen bedenken wat er in 15 jaar veranderd zou zijn?
In het rapport van de ACRL dat op dit onderzoek is gebaseerd, staan de scenario’s beschreven. Scenario's  is een perceptie van onze toekomst, we kunnen m niet voorspellen.
Maar onderstaande trends zullen volgens de bibliothecarissen waarschijnlijk wel gaan gebeuren, dus hiermee moet rekening worden gehouden bij de beleidsstrategieën
- Toenemend aanval van hackers op systemen, cybercrime
- Next generation studenten & oudere studenten
- Geolocation, mobiele toegankelijk, grote touchscreens
- Open courseware, open content. Bbibliothecarissen in de ondersteunende rol om docenten te helpen in zoeken naar alternatieve informatie
- Online cursussen, studenten pikken datgene wat ze willen, cursussen worden niet alleen aangeboden door onderwijs maar ook door bedrijven
Veel van deze trends heb ik ook al beschreven in het vorig blog. Maar ja het is natuurlijk niet zo vreemd dat dit overeenkomt. Heel veel punten gingen snel over de powerpoint, dat kreeg ik allemaal niet zo snel verwerkt. Ik zal het rapport nog eens lezen en later een meer uitgebreide blogpost aan besteden.
Maar tips als buiten je eigen werkveld kijken, discussiëren met opleidingen én studenten over de bibliotheek van de toekomst kunnen wij als Bibliotheek Zuyd ook ter harte nemen.
Het belang van de bibliotheek als fysieke ontmoetingplaatsen om samen te werken en te studeren (ook hier het ‘van rumoer naar rust’ verhaal). Er kwamen beelden als ‘library on the net’ waar je op kunt abonneren, dus content op maat en de opkomst van social bookmarking.Bedreiging of kans?
Ook de UK is men met toekomstscenario’s voor bibliotheken bezig maar dan in een breder verband en tot 2050. Reminder voor mezelf: check publication date ;)
De presentatie is opgenomen, maar nog niet online beschikbaar via Educause site.

Tijdens de wisseling van de sessies kwam ik eindelijk :) Jeroen Alessie van Avans tegen en 2 collega’s van HAN. Dat was even gezellig tijdens het kopje (nou ja kopje ...) koffie.
Daarna de allerlaatste presentatie:

The Science of Education: Creating a Compelling Learning Experience
De University of Phoenix heeft al midden jaren 90 een omslag gemaakt naar het online aanbieden van onderwijs, de overgang van textbooks naar eTextbooks is al gemaakt. De volgende stap is het creëren van een persoonlijke leeromgeving.

Het Apollo project van de University of Phoenix streeft naar ‘education as a service’
Men wilt een omgeving creeëren waarin:
• Leren een persoonlijke belevenis is
• Leren samenwerkend en sociaal is
• Leren moet actief en uitdagend zijn
• Leren moet samenhangend
In deze omgeving wordt het 'DNA' van de student, docent en mede-studiegenoten geïntegreerd. Onderwijsmateriaal wordt op verschillende manieren aangeboden, zodat ieder zijn persoonlijk leertraject kan volgen. Student is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en bepaalt in deze omgeving wat hij wilt delen. Alles wordt gemeten.
Ik vond het een bijzonder project. Misschien nog eens iets wat ik met Ralph kan bespreken. Maar dan ga ik hun site ook nog eens wat beter bestuderen. Prachtig site trouwens!

De keynote Confessions of a University President: Information Technology and University Leadership hebben we na 10 minuten gelaten voor was het was. Kijk ik (misschien) nog wel eens via stream.I k kon niets meer opnemen.
Het was Disney time!!

Judith

Geen opmerkingen: