donderdag 14 oktober 2010

Educause Dag 1

Ha Judith,

Je zit nu aan de andere kant van de muur ook jouw verslag te schrijven van onze eerste (echte) dag op de Educause. Aangezien we alleen de keynote gezamenlijk hadden ben ik erg benieuwd naar jouw verslag (al heb ik mondelijk natuurlijk wel het een en ander gehoord)...

De Keynote

Eigenlijk was het al klaar nadat we de keynote hadden gehad! Professor Hamel stuiterde van het podium tijdens zijn lezing: "Reinventing Management for a networked world" Eigenlijk ging dat verhaal over changemanagement en hoe organisaties als de onze kunnen proberen om bij te blijven in de veranderende wereld. Of zoals Prof. Hamel zei: "trying to outrun the change" Het verhaal komt eigenlijk neer dat verandering iets evolutionairs is. Geen plannen maken maar gewoon doen en juist niet van een toplevel de strategie plannen (want the Cycle of denial is zowel in de boardroom als in de bedroom aanwezig) , maar juist de initiatieven vanaf de werkvloer stimuleren. Naar analogie van een online bank waar er geen employees meer zijn, maar waar je als in een soort van eBay achtige constructie geld kunt (uit)lenen zou je ook kunnen gaan kijken naar onderwijscontent'handel'. Dus een online systeem waarin onderwijscontent wordt aangeboden en/of gekocht. Als het voor een bank kan...

Daarnaast was een van de voorbeelden van Professor Hamel TopCoder. Dit software bedrijf heeft 'slechts' 50 medewerkers maar 10.000den die meeprogrammeren aan hun software. De 10.0000den spelen als ware een competitie wie het beste design of het beste programmaonderdeel kan maken en krijgen op basis daarvan credits (ook geld) Deze systematiek is ook te vertalen naar onderwijscontent. Echt een leuke uitdaging om vanuit ZuydPLEIN aan te werken.

Prof. Hamel gaf aan dat je eigenlijk in ieder bedrijf ruimte zou moeten creeeren om de 'crazy ideas' uit te werken. Ze moeten dan minstens door 1 persoon gesponsored worden anders waren ze misschien wel echt crazy, crazy... Deze ideas zouden dan tijd/ruimte moeten krijgen om te evolven en je zou een soort van Stock Exchange moeten creeren waarop mensen vanuit de organisatie kunnen de/investeren in de ideeen. De ideeen die na een bepaalde tijd in de top 5 staan krijgen dan de ruimte (lees geld) om echt uitgewerkt te worden. Een mooie broedplaats om met de veranderingen van deze tijd om te gaan. Wil jij mijn sponsor worden voor dit (het eerste) idee? Ik mag er van Chris (onze baas) geen plan van maken dus we moeten met iets creatievers komen!

Wees gerust ik zal me inhouden bij de beschrijving van de volgende sessies. Op twitter en yammer heb ik ook al bites neergezet en ik wil niet iedereen overloaden met informatie. De vervolgsessies zal ik wat compacter proberen te verwoorden.

2e sessie: Infrastructure as a Service, the Internal Cloud

Bij infrastructure as a Service of zoals ook bij de titel stond the Internal Cloud ging het erover dat je naast Software as a Service ook kon denken aan infrastructure as a service. Echter daar waar normaal bij de termen '... as a service' of 'Into the Cloud' vaak gedacht wordt aan extern ging het juist hier erover dat je 'the Cloud' ook intern kunt creeeren. VMWare komt dan als tool om de hoek kijken die het meest gebruikt wordt en gedurende de sessie kwam ik tot de conclusie dat wij als Hogeschool Zuyd (de jongens van ICTOS, maar ook bij de opleiding NID) daar al mee bezig zijn. Nog niet in de mate waarop het kan en ik vraag me af hoe bewust het gebruik is als 'Cloudware' maar we zijn er toch mee bezig. Belangrijk issue hierbij is het vertrouwen tussen de opleidingen en de ondersteunende diensten. Een gebied waar we onder het kopje 'partnership' ook hard mee bezig zijn binnen de Hogeschool.

Top10 questions when implementing social media

Een heerlijke sessie. Vooral ook door de vorm. De zaal was bommetje, bommetje vol en ze hadden eigenlijk een soort van terrasjes opstelling gemaakt met twee schermen. 1 een twitterfeed waarop vragen, opmerkingen en suggesties langskwamen en het 'gebruikelijke' scherm waar de powerpoint op te zien waren. Eigenlijk kwamen de tien meest gestelde vragen rondom social media in het onderwijs langs. Via de #edusocmedia is het overzicht te zien van zowel sheets, als opmerkingen (meer dan 400) vanuit de zaal. Zo krijg je eigenlijk een 'archief op basis van social media over social media'. Nu ben ik jammer genoeg vergezetten welke 'grabber' tool de inhoud van twitter langer vast kan houden dan de gebruikelijke 'paar dagen'. Wellicht strakjes toch nog eens gaan zoeken.... ;)

Beursvloer

Ik was er al naar op zoek geweest en je was bij me dus jij weet hoe enthousiast ik over Kinect ben. Nu heb ik het dan voor het eerst live gezien en ik moet zeggen. De expectations die ik had zijn nog waargemaakt. Ik hoop alleen dat de camera die ze op de beurs gebruiken ook de camera is die je meekrijgt als je in November Kinect in Amerika kan kopen. Ik geloof in dit soort materaal als onderwijstool voor de toekomst. In een latere blog ga ik hier nog op terugkomen!

Lightening Round Mobile Learning

Mijn op-een-na-laatste sessie was een Lightening Round over Mobile Learning. 3 sprekers vertelden in het kort iets over hun initiatieven met betrekking tot Mobile Learning. Vanuit Georgia was er het initiatief van het Mobile Learning in eerste instantie voor studenten, maar ook voor patienten. Daarnaast hadden ze een soort van proceduretool waarin procedure taken konden worden uitgelegd. Zij hadden dat op medisch gebied gemaakt, maar de vertaling naar andere vakgebieden was zeker te maken.

Het leuke van Mariland (nummer 2 in de rij) was dat zij hun Mobility project juist via de Honours Studenten hadden geintroduceerd. Juist door de motivatie en door de moeilijkheid om vaak bij elkaar te komen was dit een groep die eigenlijk Mobility Learning groot hadden gemaakt.

Uitsmijter was een Professor uit Japan die een eigen LMS had gemaakt in 1997. Los van de leuke presentatie en de insteek dat LMS leuk moest zijn dus cultureel gekoppeld aan de studenten (Pokemon op de voorpagina!) was het een heel andere insteek dan bij bijvoorbeeld Blackboard. De naam van dit LMS was TIES en het was dermate interessant dat ik wat meer onderzoek ga doen naar dit systeem en er ook in deze blog nog eens op terug wil komen. Want het zag er inspirerend uit.

Blackboard Executives

Tenslotte ben ik bij de Blackboard Executives geweest die de toekomst van Blackboard hebben gepresenteerd. Een hele blog waard (grijns ja ik blijf bezig) maar als ik het nu in het kort moet opsommen:

Blackboard Learn is bezig met 9.1 wat nog steeds promising uitziet. De beloftes zijn zeer goed. Mooi is om te zien dat we vanaf december individuele gebruikers kunnen laten werken met CoursSites. Dit is een gratis 9.1. omgeving waarin we gebruikers ervaringen kunnen laten opdoen met 9.1. Ik ben erg benieuwd. De samenwerking op Content Niveau met McGrawHill zag er ook zeer veelbelovend uit. Maar dat hadden de mensen van McGrawHill ons ook al verteld bij hun booth.

Blackboard Collaborate is eigenlijk de samenwerking (lees samengang) tussen Blackboard, Wimba en Elluminate. Bb heeft Wimba en Elluminate overgekocht en er wordt gewerkt onder de naam Project Gemini aan een samenwerkingstool die het beste vanuit de twee werelden (Wimba,Elluminate) moet integreren in Blackboard. Ook dat zat er op de booth al goed uit, maar ook dat moeten in praktij zien. Vind ik dan!

Tenslotte was er Blackboard Mobile waar ik tot nu toe nog niet zo veel aan vond. Op de mobiele telefoon is het me allemaal nog iets te sloom. Maar op de iPad was ik echt wel overtuigd. Dat ziet er goed en mooi uit. Je zou eigenlijk alle I en TI studenten moetend voorzien van een iPad en samen met hun apps ontwikkelen en hun in multifunctionele groepen (dus met studenten van andere opleidingen) online onderwijs content gaan ontwikkelen. Dan maken we daar een game of stockmarket of beide van en dan ben ik weer gelijk aan het begin van dag terug....

Pffffff Ik heb er honger van gekregen. Kom laten we wat gaan eten!

Groeten Marcel en zoals je hebt gezien ga ik op deze blog later dit jaar (;)) nog vaker terugkomen.

5 opmerkingen:

Ria zei

Een enerverende dag Marcel!
Wat een indrukken. Het congress levert genoeg op om de komende 5 jaar mee vooruit te kunnen (met je blog :P). Hou ons nitwits opp de hoogte van jullie ervaringen!
Stay cool man.
Jos

Ankie van een Broek zei

Waaauw! Ik ben blij dat ik dit heb mogen lezen. Ben benieuwd naar het gevolg!!!

Anoniem zei

Hallo Marcel, voldoende inhoud om bij terugkomst aan de slag te gaan. Ben benieuwd hoe snel zaken kunnen worden opgepakt. Lees met interesse je blogs.

Anoniem zei

Leon S. Is de anonieme schrijver

Jack Pleumeekers zei

Kinect komt in Nederland ook in november op de markt. Je kunt zelfs nu al bestellen.
Jack