dinsdag 4 mei 2010

Een werkdag tussen twee vrije dagen in...

Ha Judith,

Geniet je een beetje van je vakantie(tje)? Het weer is er helaas niet naar, maar ik hoop toch dat je (vast al lezend) een beetje aan het bijkomen bent. Ik heb een werkdinsdag die tussen twee vrije dagen in zit. En dat zijn meestal de meest bijzondere dagen ;) Gevarieerd is hij in ieder geval wel!

Maar het gaat nu even niet om wat ik gedaan heb op ICTO gebied, al kan ik het niet nalaten om aan te geven dat ik geexperimenteerd heb met een stemsysteem waarmee je live een mobiele telefoon, twitter of een websitepoll in een powerpoint kunt verwerken. (LEUK!) Later daar vast meer over. Nee de dag is gevarieerd door het nieuws dat naar buiten komt. Variatie 1: Internet Explorer Populariteit:

http://www.nu.nl/internet/2240498/internet-explorer-bereikt-historisch-dieptepunt.html
... In Europa is Internet Explorer zelfs nog verder gezakt. Volgens cijfers van Statcount

er bedraagt het marktaandeel daar nog maar 43 procent. Maar ook Firefox, lange tijd de grootste uitdager van Internet Explorer, zakte ten opzichte van begin dit jaar een procentpunt, naar 38,8 procent.


Vooral Google Chrome wint in Europa terrein. De browser heeft inmiddels een marktaandeel van 8,68, tegen 5,78 procent begin dit jaar.
...

Discussies over leeromgevingen, werkomgevingen in welke organisatie dan ook zouden ook hier over moeten gaan. Welke voorkant kan onze, nee beter gezegd, gaat onze gebruiken kiezen in de toekomst? En welke invloed heeft die voorkant (webbrowser dus...) dan op de programma's, op de informatiearchitectuur en op de infrastructuur die we met zijn allen verzonnen hebben. En welke invloed kunnen wij weer uitoefenen op de aanbieders van de tools die wij onze gebruikers adviseren. Sterker nog! Daar waar ik als Software Engineer 'vroeger' rekening moest houden met verschillende netscape en 4 verschillende internet explorer subversies, daar zouden de huidige ontwikkelaars (en testers) nu ook rekening mogen houden met de verschillende browserversies. Maar wellicht is dat marketingtechnisch niet de beste insteek? Of bekijk ik het dan verkeerd?

En dan heb ik het alleen nog maar over webbrowsers die verschillend zijn en nog niet eens over XP, Vista, 7, Apple, of de variatie aan operating systemen die onze organisatie binnen komen. Hoe 'wapen' je tegen een dergelijke variatie aan de ene kant en een markt die daar niet op voorbereid lijkt te zijn? Graag jouw advies hierover ;)

Dan nog kort even het andere nu.nl bericht wat interessant was. Namelijk de twee minuten stilte die vanavond. We hebben een mooi, klein monument in Posterholt, waar ik probeer om twee minuten in mezelf (is dat dan ook mindfullness?) te keren en me bewust te zijn van het geluk dat ik heb om te zijn wie ik ben en om te zijn waar ik ben. En vast zal dat gepaard gaan met de 'inhoofdse klanken van Jef Buckley'



Vorig jaar (geloof ik dat het was) heb ik getwitterd vanaf de plek waar ik stond (in stilte!) Dit jaar zal ik dat niet doen, want: http://www.nu.nl/internet/2240047/twee-minuten-twitterstilte-4-mei.html Het moet niet veel gekker worden ;) Of juist wel?

Wat doe jij?

Groet Marcel

1 opmerking:

Judith zei

Vind het altijd weer grappig dat ik via een eigen tweet lees dat er geblogd is. Geeft altijd even een verwarring van "huh, heb ik geblogd dan?" *grijns*
Ik ga verder niet in op je brower- en OS-opmerkingen, geen zin in. Ik heb vakantie hoor, ik doe alleen maar leuke dingen :).
Ik zal zo dadelijk zoals altijd naar de Dam kijken en 2 minuten stil zijn, nu ook geen getwitter dan ;)
Je begint me in te halen met bloggen, heeft mijn 'dreiging' toch effect gehad :P Maar mijn blogbericht volgt deze week, ondanks vakantie, want bloggen is leuk!
Fijne dag morgen.
Judith