dinsdag 11 mei 2010

10 jaar Kennistechnoloog

Ha Judith!

Gefeliciteerd met je 25-jarig jubileum als informatie professional. Of wellicht moet ik zeggen je 25-jarig betaald informatie professionalschap. Want gegarandeerd dat je voor die 25 jaar ook bezig bent geweest met het verkrijgen, verwerken en delen van informatie. Toch?!

In ieder geval zul je je passie voor de informatie in al je boeken vast geordend hebben.



Welkom in de wereld van de ICTO Adviseur. Ik loop al een tijdje hier rond en probeer experts op hun vakgebied te helpen om met technologie kennis te verkrijgen, verwerken en delen. Soms door die technologie te maken, soms door te adviseren welke technologie te gebruiken, soms door de experts te leren hoe met de technologie om te gaan. Een kind kan de was doen!



Nou ja de was doen... Het is in ieder geval zo dat de kinderen sneller leren om te gaan met de technologie dan de oudere generatie. Maar dat is al een tijdje zo. In ieder geval de 10 jaren dat ik al bezig ben als afgestudeerd kennistechnoloog en wellicht zelfs al de 22 jaren dat ik met een computer bezig ben. Jawel al in 1988 kwam mijn vader met een PC thuis. Ik kan het me nog goed herinneren. Als een van de eersten! HGCIBM /h /e was nodig om een beetje monochrome Digger te kunnen gamen. Maar toch ook een catalogisatie van mijn CD's of van wieleruitslagen in de QA database zodat ik de beste Tour Poule kon invullen. De eerste bewegingen in 3D omgeving in Wolfenstein 3D, DOOM en Duke Nukem en een buurjongen met een 80 meter Coax kabel tussen zijn en mijn kamer, zodat we ook tegen elkaar konden spelen. En dan hadden wij nog geeneens hyves, msn of mobiele telefoon in vergelijk met al die 10 jarigen die nu me hebben toegevoegd op MSN of Hyves of die al hun spullen in mijn virtuele jeugdhuis op Habbo Hotel hebben gedropt.

In jouw 25 jaar is veel gebeurd op Informatie gebied. Er is veel gebeurd op Kennis gebied en er is ICTOPISCH veel gebeurd op technologie gebied.

Of niet...

De ideeen die ik tijdens het afstuderen had over de virtuele omgeving waarin je de bewegingen kon leren, kon voelen, kon ervaren van de meester, zoals die het zijn/haar gezel voordeed... De interactie die project Natal eind van dit jaar gaat opleveren is er nu pas... Na tien jaren!



Maar de technologie ligt dan wel bij alle kinderen onder de kerstboom of op de pakjesstapel van sinterklaas. Is het niet dit jaar dan volgend jaar. Nu de experts proberen te overtuigen en de kennis vertalen. Want de jeugd die kan niemand tegenhouden. En dat wil ik graag benadrukken met dit juweeltje uit mijn jeugd met een zeer toepasselijke tekst...



Greetz Marcel

1 opmerking:

Judith zei

leuk dat buurman&buurman filmpje, onze favoriete serie toen de kinderen klein waren :)
Meer reactie volgt :)
goed hemelvaartweekend!