vrijdag 1 juli 2011

Yesterday, Social Media Day

Nou Marcel,

Het was wel duidelijk, ik had gisteren mijn dag niet. Helemaal geen tijd gehad om te twitteren en te yammeren. En dat op Social Media Day. Dat ik dat ook nog gemist heb! Errug!


Vorig jaar heb ik op het Infonetblog er aandacht aan besteed. Dat ik het dit jaar gemist heb zeg :S Volgend jaar waarschijnlijk ook, want dan ben ik bij Concert@Sea , een nieuwe poging :)

30 Juni is door de Amerikaanse blogsite Mashable uitgeroepen tot internationale feestdag van Social Media (waar hebben ze daar geen feestdag voor?). Meeste aandacht voor deze #smday uiteraard in New York, de 2e grootste bijeenkomst vond plaats in Antwerpen
Op Dutchcowboys is een verslag te vinden van deze dag. Ik heb de indruk dat ik wat gemist heb! Die Olivier Blanchard lijkt me een insprerend spreker. Al googlend kwam ik nog bij een verslag op Marketingfacts met een presentatie van Olivier Blanchard, de moeite van het kijken waard.



De Social Media Marketing lessen van hem:
  • Social Media is geen marketingkanaal.
  • Social Media is inzetbaar in alle zakelijke functies
  • Denk er niet te veel over na
  • Leer van Disney, die klanten van generatie op generatie aan zich bindt
Olivier Blanchard is ook schrijver van het boek 'Social Media ROI'
Want daar draait het natuurlijk allemaal om: wat is de opbrengst van mijn investering? Die vraag werd ons ook gesteld tijdens de training van Social Media voor het Netwerk Marketing en Communicatie van Zuyd. Tja, wat is de relatie met je klant, gebruiker, student je waard? Mij veel. En jou ook, dat weet ik zeker. Daar zijn we gek genoeg voor. Moet je daar gek genoeg voor zijn?
Over ROI heeft Gary Vaynerchuk een uitgesproken mening over. Ik zag onlangs het filmpje 'wat is de ROI van je moeder?' LOL


Dus, zet Social Media niet in omdat iedereen het doet. Weet wat je er mee wilt doen, wat je wilt bereiken (een betere/hechtere relatie met je klant). Basisvoorwaarden voor inzet van Social Media zijn: goed kunnen luisteren, geduld hebben en tijd investeren (dus ja, het kost geld). En leer de controle los te laten. Jij bent geen eigenaar van je Social Media kanaal, dat zijn je fans, volgers, vrienden.
Je weet dat ik altijd zeg: Een goede relatie onderhouden, kost tijd en aandacht. Het is gewoon net zoals in het 'echte' leven. :) Nee, het is gewoon het echte leven, althans voor mij.

Fijn weekend!
Judith

Geen opmerkingen: