vrijdag 5 februari 2010

Presentaties ....

Ja, ook ik kan vol bewondering kijken naar natuurtalenten die een zaal kunnen boeien met een verhaal. Marc Lamers waar jij ook een bewonderaar van bent, is er natuurlijk zo één, maar ook Eppo van Nispen tot Sevenaer die ik het afgelopen jaar een paar keer heb gezien. Jaloers kan ik daarop zijn. Helaas zo'n natuurtalent ben ik niet :S
Heb net m'n filmpje van de Meet&Tweet van de G2G bekeken. Brrr..
Dus ga jij lekker je gang met je ochtendshow, jij zult dat prima doen!

Deze week had ik enkele instructies voor de nieuwe 1ejaars Hotelschoolstudenten. Een middag met ICT-instructies ter vervanging van Jos. Dat was appeltje-eitje. Studenten achter de pc en laten inloggen en uitleggen hoe het netwerk, mail en Blackboard werkt. Alleen snappen ze echt niet dat inloggegevens over Zuydaccount afkomstig is van een afzender die 'U&I management' heet :S Zou dat niet anders kunnen?

Woensdag- en donderdagochtend verzorgden Annerie en ik de bibliotheekinstructie. Al jaren proberen we een vorm te vinden om de student toch iets over de digitale en fysieke bibliotheek bij te brengen. Ik geloof dat we die nu wel hebben gevonden. Maar catalogusinstructie blijft toch saaie taaie kost. En een 1 uur luisteren is voor studenten in een introductieweek toch wel heftig, ze krijgen zoveel info over zich uitgestort. Annerie en ik wisselen nu ons praatje af met tussendoor enkele filmpjes maar de uitsmijter vinden ze toch wel het leukst!
Maar we komen de studenten nog een paar keer tegen tijdens andere modules met databankintructie, misschien dat ze dan wat meer bij de les zijn!

Je weet dat ik ook met een korte didactische cursus bezig ben. Wij worden als bibliothecarissen steeds vaker gevraagd om instructies, informatievaardigheden, databankinstructies etc. te verzorgen. Maar bijna niemand van ons is didactisch geschoold, dus zo'n cursus is wel leerzaam.
Heb al enkele tips van cursusdag 1 toegepast en die werkte wel.
Tip 1: maak het verhaal persoonlijk. Dus ik vertel nu waarom ik kennisdelen belangrijk vind, dat ik web2.0 (die term kennen ze natuurlijk niet) zo leuk vind en dat ik nu ook blog en dat dit soort tools ook in het onderwijs en bibliotheek geïntegreerd (moeten) worden.
Tip 2: ontvang ze gastvrij. Wij hebben een koffiecorner in de bieb, dus een paar kannen koffie was op een Hotelschool zo geregeld ;)

Tijdens de cursus krijgen we allerlei tips en trucs over houding en stemgebruik etc. maar als ik dat moet oefenen tijdens de cursus dan voelt dat zo geforceerd en word ik daar helemaal onzeker van *dandenkojahiermoetikoplettenendatmoetikzodoen* :S
Tijdens de bibliotheekinstructie ken ik mn verhaal en kan ik makkelijker op een groep inspelen maar ga ik denken *grijns* gaat het mis XD
De kracht ligt in jezelf (zeggen ze), dus gewoon mezelf blijven!

Nu moet ik een korte presentatie voorbereiden voor cursusdag 2. Heb besloten dat het onderwerp RSS gaat worden, dat moet kort en krachtig lukken. Ik ga maar eens beginnen aan zo'n 'krachtpuntpresentatie'. En ik heb ook nog een klapper met literatuur te lezen....
Fijn weekend.

Judith

Nog een Loesje tot besluit:
'Mijn gedachten vliegen verder dan een papieren vliegtuigje'

1 opmerking:

Chris zei

Marc Lammers heeft natuurlijk wel een punt. Verbeteren wat goed is en dat wat slecht is wordt toch niet beter, dus niet veel energie instoppen.
Alleen is een student nog in opleiding en kan nog leren en daarom is het ook belangrijk nog de mindere kanten bij te schaven. Alleen moet je niet alle energie erin stoppen...