maandag 22 februari 2010

Vastelaovend, Olympische Spelen, Poltiek

Wat een week!

Nu nog een link vinden naar ICT of ICTO om mijn avonturen te kunnen 'verkopen' op deze BLOG. HmmMmmm....

Nou mijn Vastelaovend is altijd voor de helft gebaseerd op de Feesnaeskes dit jaar met Prins Guus 1e en Prinses Britt. Het was echt super. De dansmarietjes deden het goed, onze vorst deed het goed, de Naeskes deden het goed en de Prins en de Prinses al helemaal. Als vereniging (hier komt de link met ICT) hebben we ook een website. Jarenlang heb ik die zelf zo en zo beheerd via een gratis Web2.0. tool (Het content management systeem Joomla) Ik had eigenlijk voor onze hele jeugdvereniging in Posterholt allerlei subsites aangemaakt. De beheerders van de verschillende subsites hadden er net als onze eigen Hanneke bij de Feesnaeskes veel tijd en werk in gestoken om veel inhoud toe te voegen. Helaas kan ik dat nu niet meer laten zien. Want doordat ik niet dagelijks of wekelijks tijd had om het technische beheer adequaat voor mijn rekening te nemen werd onze site, en meerdere sites gehacked. Het gevolg (ook vanwege mijn slechte -vrijwillige-  beheer) geen weg terug mogelijk naar een oudere versie.

Gelukkig heb ik nu via een bedrijf van een van de studenten van onze eigen Hogeschool Zuyd een nieuwe site. Bewust heb ik bij het huidige contract afgesproken dat hij verantwoordelijk is voor het technische onderhoud van de site. En gelukkig willen de vrijwilligers, zoals Hanneke, weer met volle inzet de website vullen. Jammer genoeg vallen we terug in de mogelijkheden van het systeem. Zo was het fotoalbum voorheen in een flashachtige vorm en is het nu wat soberder opgezet. En probeer dan maar eens aan je gebruikers uit te leggen, dat dit toch beter is, aangezien het superdeluxe flash fotoalbum nu juist de reden was van de hack!

En toch zijn de verwachtingen gecreerd naar de gebruiker... Klinkt bekend toch?   

Het zijn dezelfde verwachtingen die we van Sven en Ireen hadden/hebben bij het schaatsen. En dan is het in eerste instantie bij Ireen teleurstellend (vooral voor haarzelf) dat het dan even niet lukt. Gelukkig zien we (wellicht geinspireerd door de verassing van Mark Tuiters) dat Ireen uiteindelijk wel alle puzzelstukjes op de plaats krijgt en op het moment dat de verwachtingen van buiten weer weg zijn uiteindelijk ook weer kan voldoen aan de eigen verwachtingen. En 'gewoon' weer goud haalt. Les die daaruit moeten trekken in de richting van ICTO? Nou ik denk dat we het moment bereikt hebben dat de verwachtingen van 'buiten' geminimaliseerd zijn, terwijl die intern (binnen het ZuydPLEIN) zeker niet gedooft zijn. En juist dat moment moeten we benutten om de kansen te creeren en de kansen te benutten voor de Hogeschool Zuyd om stappen voorwaarts te doen op ICTO gebied. En dus net zoals Ireen, te gaan voor Goud en het Goud te behalen! Boeiende vraag voor onszelf is daarbij: "Wat is voor ons het Goud?"

Bij de Jongerenlijst waarvoor ik momenteel raadslid ben in de gemeente Roerdalen. heb ik natuurlijk van datzelfde Joomla gebruik gemaakt. (Als je dan ergens een fout maakt....) En ook bij die site ben ik natuurlijk dezelfde hacker tegengekomen. Ook hier een totale crash, een nieuwe site en ook hier zijn nu de functionaliteiten een stuk minder ten faveure van de stabiliteit. En ook hier hebben de gebruikers van de site verwachtingen die nu niet waar worden gemaakt. Maar ook hier hebben we nu wel weer een site die werkt en die in de toekomst beter wordt onderhouden, omdat we daarin geinvesteerd hebben.

Of de verwachtingen van de kiezers van 4 jaar geleden waar zijn gemaakt weet ik nog niet. Op 3 maart krijg ik daarvan wellicht een indicatie van. Alhoewel het wellicht eerder 4 maart wordt aangezien dat we met potlood gaan stemmen in plaats van met de computer. Wederom een interessante stap terug in plaats van verder voorwaarts. En zo heel veel hoor je daar niet over. Hoe zou dat komen?

Hoe het ook zal gaan. Het gaat voor ons in de verkiezingen over kansen creeren en kansen benutten. En net zoals 4 jaar geleden kun je ons nu ook weer vinden op youtube, maar ook op hyves  en natuurlijk via mijn eigen twitter berichten. En zo kom je dan ook op het moment dat je allerlei sites tegen komt die automatisch twitter, blog of tube items oppikken van raadsleden uit je gemeente en dat ook beoordelen (ben de site kwijt, help mij!) Kortom ICT blijft in beweging en de verwachtingen ook.

En zo kwam het toch wel allemaal bij elkaar deze week. De gekte van de vastelaovend. De gekte van de landelijke politiek. De gekte van een twittergemeenschap over de val van het kabinet. De gekte van de Olympische Spelen. En de gekte van de verwachtingen van ons Nederlanders op zowel Vastelaoves, Politiek en Olympische Spelen gebied. Het loopt allemaal naadloos over in de gekte voor ICT in het Onderwijs en de hoge verwachtingen die we daarover hebben binnen de Hogeschool Zuyd!

Laat ons samen kansen creeren! Laat ons samen kansen benutten! 

1 opmerking:

Marcel Schmitz zei

Tja en dan nog geen dag later zien we wederom dat verwachtingen in dit leven geen garanties bieden. Het ongeluk of in dit geval de foute aanwijzing kan iedereen overkomen. Ook al verwacht je het niet.

Zoals Harry al eerder vandaag zei: Je moet er mee leren omgaan. We krijgen het niet veranderd, we kunnen ons wel naar richten. Ik hoop dat ook Sven vlug het hoofd weer omhoog heft en nieuwe doelen stelt.

En dat moeten wij ook doen.