zondag 21 maart 2010

Joie de vivre

De laatste weken las ik in diverse publicaties over 'het nieuwe werken', ofwel werk 2.0 en de medewerker 2.0. Je snapt dat het nieuwe werken te maken heeft met het toepassen van web 2.0 in je werksituaties, er gebruik gemaakt wordt van nieuwe technologieën waardoor er slimmer, efficiënter en effectiever gewerkt kan worden. De medewerker 2.0 verwacht een minder hiërarchische manier van leidinggeven, meer eigen verantwoordelijkheid, gaat voor eigen creatieve oplossingen. Dit soort uitspraken zijn her en der te lezen.
Zie bv. de websites: hetnieuwewerkenblog en werken20.
Maar ook het 'Handboek communities' en 'Twitteren met resultaat'. Het 'twitter'-boek heb ik ter voorbereiding op de persoonlijke meet & tweet met Remmelt Vetkamp gelezen. Heb het boek meteen aan hem uitgeleend, maar het heeft nog niet tot veel tweets van zijn kant opgeleverd. Nog ff geduld oefenen ;)
Tijdens de kwartaalborrel op ZuydPLEIN heb ik enkele web 2.0 tools waarmee ik werk getoond. Daar kwam de discussie over hoeveel privé tijd deze tools kosten. Tsja de lijn tussen werk en privé vervaagt. Dat hebben wij allang ondervonden, maar we worstelen er ook mee. Tenminste ik wel. Hoewel ik twitteren, bloggen, netvibes, you tube en al die andere leuke web 2.0 dingen hartstikke top vind, op het werk kom ik er niet aan toe. Dus ja, het kost veel privé tijd.
Maar ook het volgen van al die interessante tweets en blogs kost veel tijd. Als informatie professional lijd ik aan infobesitas :S. Schandalig maar waar. Ik wil niets missen :) Maar ik ben niet de enige. Netwerk had er afgelopen week een uitzending over.




Hoewel ik weet hoe mijn informatiekanalen te structuren, het lukt me niet altijd terwijl ik zelfs binnenkort een RSS workshop geef :S. Gezien het aantal aanmeldingen hebben collega's hier ook behoefte aan.
In het redactieblog van Informatie Professional las ik over de 'informatiecoach', nog een leuke uitdaging naast de 'e-dingen coach' :D. Hierin kwam Guus Pijpers weer in voor, dezelfde Guus die ook in de Netwerkuitzending zat en waarvan ik vorige week het boek 'Informatiegedrag van mensen' heb gelezen. Hij schrijft ook voor Het Nieuwe Werken Blog. En zo is de cirkel weer rond.

Dit vind ik nou leuk, dit soort informatie bij elkaar zoeken en delen. Maar moet dit nu echt op zondagavond? Ja, want morgen ligt weer een berg B&B-werk op me te wachten. Voor dit soort leuke dingen neem ik de tijd niet. Terwijl we alleen nog maar leuke dingen gingen doen?
Maar daar hebben we in het functioneringsgesprek al over gehad. Toch wel bijzonder dat we dit zo met ons vieren hebben gedaan. Moet nog wel 'even' het verslagje maken. Heb jij dat al gedaan? Hoop dat ik het nog allemaal weet, te weinig aantekeningen gemaakt.
Hopelijk gaat ons nieuwe werken niet deze kant op *grijns*




Zaterdagavond ben ik naar Alex Klaassen geweest (in Kirchroa of all places, er stonden zelfs verkeersregelaars voor het theater :) ). Heerlijk gelachen! En hij zei als je de week met een glimlach begint dan start je het weekend met een slappe lach, dus daarom een liedje van Alex om te glimlachen.




En als je wilt weten hoe ik lach als ik te veel gedronken heb (tenminste dat zeggen mijn kinderen, terwijl ik nooit te veel drink :)) dan moet je even naar zijn optreden bij Paul de Leeuw kijken. Maar volgens mij hoef ik daar nog geen glas alcohol voor te drinken -haha-.

Een goede week. O nee dat is pas over 1 week. :0
Tot ziens in de Goede Week (1 april!), dan gaan we weer leuke dingen doen :)
Judith

2 opmerkingen:

Guus Pijpers zei

Beste Judith,

Leuk bericht! Jouw cirkel kan nog groter. Ik schrijf ook voor lifehacking.nl en howtomanage.nl.

Judith zei

@Guus Pijpers
Nog groter? :) Site Lifehacking ken en volg ik en wist ook dat je daarvoor schreef, maar howtomanage.nl zei me niets en link werkte niet,ff gegoogled en kwam op howtomanage.academicservice.nl
Bedankt voor de aanvulling, ik zal m toevoegen aan mn Google Reader ;)
groet, Judith