dinsdag 2 maart 2010

Super librarian?!

Je had het in je laatste weblogbericht over Joomla! Had ik nog nooit van gehoord. Toevallig(?) las ik dit weekend een artikel hierover in 1 van mijn favoriete vaktijdschriften Digitale Bibliotheek. Naast de insprirerende artikelen in dit tijdschrift, lees ik ook graag Intellectueel Kapitaal (t nieuwe nummer zit in mn tas met een intrigerend artikel 'ict-sector is kwetsbare innovatiemotor', straks eens lezen :)) en Information Professional.
Staan trouwens ook voor jou boeiende berichten in :)
Maar ik word er ook onrustig van.

Op de G2G in januari heeft Zuydbibliotheek zich gepresenteerd als Super Librarian, we oogsten veel bewondering met onze prachtige posters. Maar daarna?

cop. N.J. State Library


Vorige week hadden we onze strategiedag bibliotheek. Ik was na afloop teleurgesteld. Waarom? Ik wil zo graag die bibliotheek met die super librarians die een spil zijn van de lerende sociale netwerken. Maar moeten wij vooruit terwijl we ons realiseren dat het onderwijs nog niet op alle fronten zover is (er wordt toch nog veel naar traditionele bronnen verwezen), of toch fors inzetten op die samenwerking met het onderwijs en de docent informatievaardig maken, bewustmaken maken van de vele digitale bronnen die ook voor hen beschikbaar zijn. De (ondersteunende) rol die de bibliotheek ook hen kan bieden? Voor dat laatste hebben we nu doelen geformuleerd, en voor meer opname van studentproducten in de HBO-Kennisbank, en voor eenheid in beleid. Daar hebben we onze handen al weer vol aan het komende jaar.
Jaloers ben ik dan wel op anderen, die wel fors kunnen inzetten op de 21 of 23 dingen, die wel een prachtige digitale leeromgeving, die al wel een federatieve zoekmachine hebben.
Maar aan de andere kant zijn er ontwikkelingen, kleine initiatieven, pareltjes binnen de diverse opleidingen die dan weer advies nodig hebben en die wij dan weer op het juiste spoor kunnen zetten (wij als spoorzoekertjes in die grote web2.0-speeltuin?).Na de storm dit weekend, is de onrust bij mij ook weer een beetje bedaard.
Vele ontwortelde bomen zag ik gisteren tijdens mijn fietstochtje naar de Hotelschool. Symbolisch voor wat er allemaal staat te gebeuren?
Het is zoals het is ;) We doen allemaal onze stinkende best (zelfs in onze vrije tijd). We moeten genieten van die kleine succesjes, we zijn nog niet zo slecht bezig, om onze goeroe Harry te citeren :D.

Maar voor deze toekomstvisie blijf ik me toch inzetten. Al gaat het allemaal niet zo snel als ik wil.
Als ICTO-team moeten we ook nog onze doelen voor het jaarplan formuleren. Gaan we voor het X-lab het komende jaar?, Jack's droom. Past ook prima in de visie van de Library of the Future!




Tot ziens IRL ergens deze week.
groetjes,
Judith


1 opmerking:

Leen Liefsoens zei

Leuk stukje. Dat onrustige gevoel ken ik helemaal :-) het is het evenwicht vinden tussen 'klassiek' beleid en 'being experimental' denk ik. Je wilt met zoveel dingen mee, maar je omgeving moet ook meewillen. Experimenteel bezig zijn is goed, maar het moet worden ingekapseld in je organisatie en dat kost altijd tijd en moeite. Toch vind ik dat bibliotheken toch ook ruimte moet geven voor creativiteit en experimenten, bijvoorbeeld binnen een werkgroepje. Vele ideeën zullen stranden binnen het groepje, maar er zullen toch een paar pareltjes (zoals jij het noemt) uitkomen die binnen de grote organisatie een succes kunnen worden. En ondertussen helpt het experimenteren ook tegen dat onrustige gevoel. Ik zou dus graag in zo een werkgroepje willen zitten :-). Overigens, ook van mij de complimenten voor jullie coole poster!