vrijdag 2 april 2010

Online structuur te huur?

Dag Judith,

Nu wordt mijn schuldgevoel toch echt te groot... Het is bijna geen duoblog meer... Is er niet ergens, wellicht online, structuur te huur? En dan niet de tools die we kennen, waarin documenten, cursussen, informatie, gewerkte tijd, geplande activiteiten of gedachten gestructureerd worden. Maar een tool die structuur kan creeren in het hoofd van een chaoot? Of een tool die structuur brengt in het hoofd dat in een wereld zit waarin dat de chaos alleen maar groter wordt door de grote hoeveelheid aan keuze's, mogelijkheden en kansen. Leuke keuze's, mogelijkheden en kansen, overigens!

Zo'n tool zou die dan in je hoofd zitten, als implantaatchip. Of gewoon op je arm, je horloge of zelfs maar in je telefoon. Is misschien de telefoon al zo'n tool. Ik bedoel met de huidige generatie telefoons die ons ieder moment van de dag up to date kunnen houden met de laatste informatie. Is dat niet al die structuurbrenger, of verder nog sturend medium in een wereld van chaos. Bepaalt de telefoon niet al grotendeels je dag? Agenda, twitter, mobiel bereikbaar ieder moment van de dag voor vragen, msn op de telefoon en wat als je dat ding een keer vergeten bent of als hij een dag niet synchroniseert? Dan wordt de chaos groter... Althans bij mij ;) Ja echt waar het kan echt nog groter ;)

De Bionic Man (en Woman) waren al TV hits 20 jaar terug. iRobot heeft al jaren geleden dat nog dunnetjes overgedaan, om nog maar te zwijgen over Data in Startrek, die wel de structuur had, de logica had, maar die op zoek was naar hart en ziel. Juist die hart en ziel die de chaos veroorzaken... Gaan we naar dit soort pogingen van structuur in onze chaotische wereld toe? En gaan wij op zoek naar de tools daarvoor, gaan we experimenteren met de tools? Geen idee...

Ik kan alleen zeggen dat ik opnieuw (heel menselijk) ga proberen om de structuur die deze duoblog kan bieden te grijpen. En te schrijven over datgene dat we tegenkomen. Spreek me maar weer aan over de verwachtingen die ik in deze zin creeer en die de chaos moeten doorbreken op het moment dat het (weer) mis gaat. Want die structuur kan ik je al bieden ;) via deze digitale tool.

Groet Marcel

1 opmerking:

Chris Kockelkoren zei

Als hersenen goed waren in het bijhouden van acties, dan zouden hersenen hersenen hebben die hun herinnerde aan het feit dat ze iets moesten doen.
Wanneer zijn wij totaal relaxt? Alleen de week voor we op vakantie gaan. Dat heeft niets te maken met de vakantie, maar het feit dat we alle "stuff" (= alle dingen die we nog moeten doen) hebben gedaan, opgeschreven of gedelegeerd.

Deze technologie heet Getting Things Done, GTD(r). Dit is een zeer goede manier voor organiseren en zaken voor elkaar krijgen. Deze methode (te simpel voor woorden) werkt meteen is absoluut niet moeilijk en voor chaoten (zoals ik) een must. Deze methode leer ik de studenten in Managementvaardigheden...!

Ook mede docenten ben ik aan het besmetten met deze GTD-"ziekte", omdat enkele zien dat de georganiseerdheid ook wel veel voordelen heeft. Daarnaast heb ik de techniek verbeterd door het te combineren met de tool OUTLOOK en de technieken die ik in een Timemanagementcursus heb gegeven!

Wil je een voorproefje van een leuke seminar gegeven voor Google medewerkers door de founder van deze methode David Allen:
http://www.youtube.com/watch?v=Qo7vUdKTlhk

Het boek:
http://www.managementboek.nl/boek/9789052616261/getting_things_done_nederlandstalig_david_allen

Groet Chris Kockelkoren
Docent I/TI faculteit ICT