maandag 7 december 2009

Onderwijstapas…dat smaakt naar meer!



Op 7 december werd door ZuydPLEIN voor de 2e keer de Onderwijstapas georganiseerd. Onder het genot van lekkere tapas werd olv Frans Jacobs tijdens de lunchpauze gediscussieerd ‘Richtinggevende eisen aan leeromgevingen in het hbo ter versterking van het innovatief vermogen van hbo-studenten in de netwerksamenleving’. Een mond vol, ja. Na een korte inleiding door Frans, die op dit onderwerp wilt gaan promoveren, werd er stevig gediscussieerd over de ict-competenties van studenten én medewerkers, de netwerksamenleving, de eisen aan een (flexible) leeromgeving binnen de (huidige) ict-infrastructuur. Heel leuk was dat er naast ZuydPleiners, enkele docenten ook 3 studenten aanwezig waren. Geen doorsnee studenten, maar IM-studenten met vele netwerken.Naar aanleiding over de discussie over de ict-beheersystematiek moest ik denken aan een artikel in Information Professional dat ik pas gelezen had: de kunst van het loslaten (Bevrijd informatie delen van de ketens van risicobeheer / Michiel Kooper. IP(2009) nr. 11/12). Een oproep om Information Governance in te voeren in je organisatie. Information Governance is nog een relatief nieuw vakgebied, een wetenschappelijke onderbouwing van het begrip is er nog niet. Al googlend over dit onderwerp kwam ik er achter dat op 19 november een Information Retrieval Day (ik wist niet van het bestaan) is georganiseerd. Dat was interessant geweest. Maar gelukkig hebben we de website nog!
Ik hoor om mij heen gezucht en gesteun over alle informatie in zovele netwerken, we houden het allemaal niet meer bij. Information Governance gaat hierover; hoe krijg we de informatiestromen onder bedwang. Een nieuwe uitdaging voor ZuydPLEIN?!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Judith,

Je snelle reactie op de onderwijstapas is leuk. Bedankt. Ik deed een poging om een reactie te plaatsen, maar ik behoor blijkbaar ook bij die nog 'niet al te ICT vaardige mensen'; of ik ben wat ongeduldig van aard op deze late maandagavond. Wat mij wel zorgen baart is inderdaad de governance: op de juiste manier nuttig gebruik maken van alle informatie stromen. Niet alleen maar klikken en doorgeven aan een ander, maar er echt inhoudelijk iets mee doen. We hebben nog veel uitdagingen op ZuydPLein.

Welterusten en tot morgen,

vriendelijke groet,
Annerien

(later geplaatst door Judith)