zondag 10 april 2011

4 april was TEDx Maastricht 'the future of health'

Hoi Marcel,

Heb jij vorige week maandag de tweets gevolgd van #TEDxMaastricht?
Ik niet zo, is toch lastig tussen de bedrijven door. Is er trouwens iemand van de faculteit Gezondheidszorg of van een kenniskring van Zuyd geweest? Ik heb er niets over gehoord. Je moet er wel voor worden uitgenodigd, uiteraard was 'onze' Jeroen van de partij. Ik heb diverse enthousiaste tweets van hem voorbij zien komen. Op het eind van de dag heb ik Jeroen gevraagd wat ik zeker niet mocht missen.

Wij gebruiken regelmatig TED-filmpjes in ons blog. Voor degene die nog niet zo goed weten wat TED is:
TED is een jaarlijks event waarop onder het motto ‘Ideas worth spreading', sprekers hun toekomstvisies delen op het gebied van Technologie, Entertainment en Design. TEDx-evenementen zijn gebaseerd op het TED-formaat, maar wel onafhankelijk van de TED-organisatie. Een TEDx-evenement is gratis, maar niet iedereen kan er bij zijn, er vindt een selectie plaats op basis van eigen bijdrage. Deze evenementen worden altijd live stream uitgezonden.

Terug naar de kijktips van Jeroen.
Ik moest zeker naar Sophie van der Stap kijken. In 1e instantie zei me deze naam niets maar toen ik het begin zag, wist ik het weer. Dit is het meisje van de negen pruiken. Ik heb haar enkele jaren geleden bij De Wereld Draait Door gezien n.a.v. het verschijnen van haar boek 'Het meisje met negen pruiken'. Als 21-jarigen kreeg zij kanker, door met verschillende pruiken onder de mensen te begeven, kon zij even de harde realiteit vergeten. Met de pruiken op had ze speeltijd en kon ze ondanks de kanker even gelukkig zijn. "Playing a mindgame with your illness". Indrukwekkend verhaal en filmpje. Ik ga haar boek nu zeker lezen.


Wat ik zeker ook moest zien, zei Jeroen, en jij ook, is onderstaand filmpje van Tim Hurson. Een inspirerende presentatie wat unexpected connections teweeg kunnen brengen. We stellen de verkeerde vragen, we moeten vragen stellen waar we het antwoord niet op weten, dan pas komt innovatie BOOM!
The miracle of creativity:
looking ahead it seams impossible
looking back it seems inevitable


Als tip kreeg ik ook om naar de hele 4e sessie te kijken, dat is me niet meer gelukt op deze mooie zondagmiddag, maar natuurlijk wilde ik wel even het filmpje van Fred Lee, bekend van 'If Disney ran your hospital' bekeken ;) Hij vertelt overtuigend dat het ook voor een patiënt niet om tevredenheid draait maar net zoals bij Disney om de belevenis. Compassie, aandacht met liefde, vermindert stress bij een patiënt. Echter een belevenis is niet meetbaar.


Ik zag nog zoveel tweets over Simon Sinek dat ik die ook nog eventje heb bekeken.
Alles draait om vertrouwen! (goh ;)) Als we ons omringen door mensen die geloven in wat wij geloven, dus in een veilige omgeving vertoeven, dan durven we risico's te nemen, te experimenteren, fouten te maken. Sinek verlangt naar meer menselijke interactie, hij wil meer 'hand shake' conversatie, dus niet echt een social media man. Maar natuurlijk heeft Sinek gelijk; vertrouwen, persoonlijke aandacht en passie  moet je centraal stellen in je professionele houding, inspirerend leiderschap!


Nog zoveel meer moois te zien bij TEDx Maastricht, maar dat kan je zelf ook ontdekken m.b.v. deze links:
Ik hoop dat vele gezondheidszorgmanagers deze inspirerende lezingen goed tot zich laten doordringen. Ook onze gezondheidszorg (net zoals het onderwijs) heeft inspirerende leiders en gepassioneerde medewerkers nodig.

groetjes,
Judith

1 opmerking:

Maikel Andelbeek zei

Zelf ben ik er niet geweest, maar een collega van het andere werk van mij zit daar in de organisatie. Zelf had ik helaas geen uitnodiging weten te bemachtigen.

Achja, volgend jaar beter ;)

Groetjes,
Maikel