vrijdag 8 april 2011

Zuyd en OU presenteren: Nederlands Informatica Onderwijs Congres

Goedemorgen Judith,

Goed geslapen? Hoe was je edingen cursus? Google Docs was geloof ik het topic gisteren nietwaar? Hebben onze cursisten veel geleerd van onze informatieprofessionals?

Vandaag en gisteren staan voor de opleiding Informatica/Technische Informatica in het teken van het NIOC. Het Nederlands Informatica Onderwijs Congres.



En trots dat ik ben! Niet alleen voor diegene die achter de schermen hebben gewerkt vanuit ons team om het te organiseren (Thanks vooral naar Miguel, Dennis en natuurlijk Marlou) Maar ook voor de vele lezingen die door mijn collega's (mede) verzorgd wordt. Of het nu gaat over zeer inhoudelijke topics hoe te 'transfereren van Bio Informatica naar Technische Informatica (Bart Wauben). Of het nu gaat over persoonlijke effectiviteit bij 'Getting Things Done' (Chris Kockelkoren off course) Of het nu gaat om rondetafeldiscussies. Ik ben er trots op!

Ook trots ben ik op de onderwerpen die Rianne en het duo Guus/Miguel presenteerden.

Rianne heeft gepraat over ZuydRobotics onze Robotica club voor studenten. Door deze presentatie heb ik gemerkt dat Robotica bruist op Zuyd en binnen verschillende opleidingen wordt er hier aandacht aan besteed. Ik zie het toch als opdracht om te gaan proberen om die krachten te bundelen. En wellicht dat dan onze WK Voetbal deelname aan de Horizon kan verschijnen. Rianne heeft ook de Social Community DoITatZuyd besproken die nu bemensd wordt door een vijftal studenten. Ik ben eigenlijk alleen nog op zoek naar een goede docent die de zaak kan aansturen. HmmMmmmm....

En Guus en Miguel? Nou die geven het vak Security voor Software Engineers en participeren in de minor Digitale Identiteit. Vooral bij dat eerste vak vind ik het geweldig dat ze gebruik maken van de methodiek om studenten zelf filmpjes te laten maken. De filmpjes gaan dan a-la Mythbusters over een bepaalde mythe die bestaat en die de studenten dan proberen te 'kraken'.


(Dit is het origineel de Eigen Video volgt later)

Maar nog net een klein beetje meer trots ben ik op onze studenten. Ze stonden er weer! Een leuke demo met Naomi onze NAO robot



en de door henzelf gemaakte LEGO NXT flipperkast



Geweldig toch! En dat allemaal op een conferentie in Heerlen, op Zuyd! Echt gaaf! En al deze mensen doen dat uit Liefde voor het vak! Echt Trots ben ik daar op!!!



Greetz Marcel

3 opmerkingen:

Jack Pleumeekers zei

sjiek hoor! ...en die Twitter fountain, leuk! Het bruist weer eens bij Hogeschool Zuyd.

mvdlaar zei

Het digitale deel van onze presentatie van Guus en mijzelf is hier (http://prezi.com/hxar0m1v21sr/mythbusters-filmpje-maken-als-onderwijsvorm/) op Prezi te vinden.

Wie geïnteresseerd is in het hele verhaal, mag ons uitnodigen om het te komen vertellen en laten zien.

Frans Roovers zei

Leuke voorbeelden van die Robot en de Flipperkast.
Ik ben als experimentele muziekmaker een bewonderaar van Pierre Bastien, die o.a. met meccano muziek maakt (http://youtu.be/BrvZ5dMCej4)
misschien kan ik met jullie eens meedenken over een 'installatie' zoals ze dat in de kunst noemen. Iets met techniek en muziek. Misschien een intellligent muziekinstrument of in ieder geval zien wat met de lego of robot mogelijk is, leuk voor een deelname bij Robodock festival