woensdag 6 april 2011

Ons Nieuwe Werken

Hoi Marcel,

Zoals je weet heb ik veel 'getreind' de afgelopen dagen, daardoor wat lees- en blogdenktijd gehad.

Zo heb ik o.a. het gratis eBook 'Werken nieuwe stijl' van Bas van de Haterd kunnen lezen. Tijdens de Get Together heeft hoofd P&O een presentatie gegeven over Het Nieuwe Werken. Helaas kon ik daar niet bij zijn, want ik zat bij jou :). Tijdens deze Zuydconferentie heb ik naast HNW nog iets gehoord als 'gevels neerhalen', netwerkorganisatie, en uiteraard onze Zuydwaarden: 'open, ambitieus, inspirerend, vakkkundig, ondernemend'; daar word ik wel blij van. Maar zoals gezegd ik ben niet bij de presentatie van Het Nieuwe Werken geweest en ook niet bij die van het CvB over bestuursfilosofie, dus weet ik niet of er al reden tot juichen is.

In het eBook van Bas van de Haterd dat een samenvatting is (voor kenniswerkers die geen tijd hebben om het echte gelijknamige boek te lezen ;)) worden voorwaarden geschetst die nodig zijn voor de vernieuwende manier van werken. Het boek is te lenen bij Bibliotheek Zuyd op de locaties Nieuw Eyckholt en Havikstraat, zie ook bijbehorende website
Het nieuwe werken heeft volgens vd Haterd 3 pijlers:

  1. Technologie & Communicatie
  2. Werkplek
  3. Mentaliteit & Cultuur
Over elk van deze 3 pijlers zal moeten worden nagedacht. Meestal krijgt de werkplek veel aandacht, inrichten van flexwerkplekken valt natuurlijk op. De veranderende arbeidsmarkt (langer doorwerken, meer ZZP-ers) vraagt steeds meer om plaats en -tijdsonafhankelijk werken. Thuiswerken dat nu mogelijk is met de hedendaagse (communicatie-)technologie. Het gebruik van mobiele apparaten en de enorme vlucht van social media waardoor men steeds meer en vaker met elkaar verbonden is.
Maar waar Het Nieuwe Werken vooral omdraait is vertrouwen. Cultuur van veel organisaties is nu nog gericht op aansturing, controle en angst. Maar prestatie en resultaat worden de belangrijkste graadmeters als tijd in de vorm van aanwezigheidsplicht dat niet meer is. Dit zal minder als controle worden gevoeld als dit op basis van goede afspraken gebeurt.
Leiderschap wordt bij Het Nieuwe Werke steeds belangrijker. Leiders zijn geen managers. Managers managen dingen en geen mensen. In een kennisintensieve organisatie met steeds meer zelfsturende teams heb je leiders nodig die voorbeeldgedrag tonen. Leiders die hun mensen inspireren en hun talenten laten ontplooien. Gelukkig hebben wij er zo één!
Een visie neerleggen is belangrijk bij het succesvol invoeren van Het Nieuwe Werken, maar ook het doel benoemen waar naar toe wordt gewerkt.

Ik heb inmiddels op aanraden van Jack de concept-versie van de CvB-notitie 'Duurzaam van betekenis voor een professie : de besturingsopgave van Zuyd' gelezen.
Zuyd is goed bezig. Een visie is neergelegd, het doel waar het CvB naar toe wilt ook. Hoewel ik wel een beetje het 'Bij welke reorganisatie werk jij? -gevoel krijg. Alles is nog niet uitgekristalliseerd, maar het begin is er. Er komen nieuwe units met directeuren, dat worden dan de managers die moeten sturen. Maar er worden ook teams gevormd met teamleiders. Ik hoop dat dit de inspirerende leiders worden, die het werken nieuwe stijl bevorderen. In de notitie wordt ook even gesproken over moderne arbeidsverhoudingen die uitgaan van ruimte, vertrouwen en heldere doelafspraken.Daar wordt ik wel blij van.

Menno Lanting heeft ook een nieuw boek geschreven Iedereen CEO, over netwerkleiderschap in de nieuwe organisatie. Aanschaftip voor Bibliotheek Zuyd!
Hierin meer de nadruk op het gebruik van social media ter ondersteuning van deze nieuwe manier van samenwerken, verbinden, innoveren en kennis uitwisselen. Ook hierin de boodschap dat social media, technologie geen doel op zich is. Zoals dit ook in onderstaande Prezi van Bas van de Haterd naar voren komt:




In Ons Nieuw Werken als zelfstandig professional is het omgaan met technologie dus essentieel. Ik hoop dat Zuyd aandacht gaat geven voor training, te beginnen met knoppencursussen voor de diverse tools maar juist ook aandacht voor de gedragstraining.Want veranderen gaat het!

Ook wordt in het boek van Bas van de Haterd naar de toekomst gekeken. In de Opzij van deze maand heb ik een artikel over het werken in 2035 gelezen (dan zal ik toch niet meer in het arbeidsproces ziiten?)
De trend is dat steeds meer in kleinere, netwerkorganisaties gewerkt gaat worden. Het gaat steeds meer draaien om mensen en hun kennis en creativiteit, dit is niet op te schalen. Zeker in kennisintensieve organisaties zal de verwachtte optimale organisatiegrootte rond 150 liggen, Dunbar's Number.
Naast de netwerkorganisaties zal ook steeds meer in virtuele projectteams worden samengewerkt, uiteraard gaat dit over de landsgrenzen heen. Crowdsourcing zal ook meer worden gebruikt om nieuwe ideeën te generen.
Arbeidsrelaties worden steeds losser. Werknemers zullen zich niet meer levenslang aan 1 bedrijf verbinden, maar worden / (slash) workers, werken voor meerdere organisaties tegelijkertijd. Personal branding wordt daarom nog belangrijker (zie ook mij Infonetblogpost over 'mijn sterk merk' (alleen voor Zuyderlingen toegankelijk) .Ook hier draait alles om betrouwbaar te willen zijn, als mens en als organisatie.

Vertrouwen is dus het kernelement van efficiënt samenwerken nu en in de toekomst.

Of zoals Menno Lanting het formuleert:
Wanneer medewerkers zelf ‘CEO’ zijn over hun werk en uiteindelijk ook het merk, dan organiseren ze met elkaar het werk, zorgen voor hun eigen PR, eigen technologie, maken hun eigen communicatiemiddelen en werken op de plek en op de tijden die ze zelf kiezen. Daar is dan steeds minder een organisatie voor nodig, laat staan managers.
Er is echter nog steeds een rol weggelegd voor managers. Die ligt op het gebied van faciliteren, verbinden, filteren en het vertellen van aansprekende verhalen die mensen er toe verleiden (een deel) van hun tijd te besteden aan een organisatie. Dit is overigens geen management maar leiderschap

Ik ben benieuwd in welke vorm en in welk tempo Het Nieuw Werken op Zuyd tot stand komt.
We zullen echt niet minder gaan werken, dat merk ik zelf ook. ZuidPLEIN werkt toch al een beetje volgens de 'nieuwe stijl'. Als je het vertrouwen krijgt van de leidinggevende dan vind je het ook niet zo erg om een paar uurtjes in de avonden te werken, want dat heb je er wel voor over als je activiteiten zelf kunt plannen.Ik tenminste wel.
De kunst is en blijft om de balans tussen werk en privé goed te bewaken.

Judith

Tja, het is weer een (te) lang blog geworden ;)

Geen opmerkingen: