woensdag 16 maart 2011

Vuur & Vlam

Hoi Marcel,

Vuur & Vlam is het mooie thema van de Zuydconferentie volgende week donderdag 24 maart. Deze 3e Get Together vindt na de bijzonder 1e bijeenkomst in de grotten van Geulhem, de filmische dag in Foroxity met mijn 'meet en tweet' nu plaats op onze Kunstenfaculteiten. Daar waar inspiratie en creativiteit bruist.
Het was ooit 'onze' ZuydPleinconferentie, maar dit jaar is het breder getrokken, naast onderwijsinnovatie, is er ook aandacht voor organisatievernieuwing en onderzoek.
Het programma [alleen te bekijken door Zuyderlingen] is gevarieerd. Ik zie dat jij iets vertelt over Serious Gaming, 2 Superlibrarians schenken aandacht aan literatuuronderzoek, Weblectures door Frans. Er komt iets over co-creatie, marketingstrategie, intellectueel eigendom, creatief denken. Leuke onderwerpen. De opzet zijn gesprekken, geen powerpoints, geen prezi's. Komt daarom datgene waar ik in Vuur & Vlam van raak niet aan bod? Niets over social media, niets over deze tools waarmee je kan samenwerken, elkaar kunt inspireren en informeren, betrokkenheid en branding kan vergroten. Bij mij is die vonk wel overgeslagen, niets zo "hartverwarmend" als (micro)bloggen!
Bij KiB waren wel diverse presentaties over social media maar die waren voornamelijk MKB georiënteerd. Waarom niet op de Get Together?

Er gebeurt natuurlijk ook binnen Zuyd van alles op het gebied van web2.0. Het CvB heeft ooit het goede voorbeeld gegeven door een wiki te starten rondom beleidstrategie, en ze hebben geblogd maar zijn daar mee gestopt. Helaas.
Hoe 2.0 zou Zuyd nu eigenlijk zijn? Wat gebeurt er op Onderwijs2.0-, Onderzoek2.0-en Organisatie2.0-gebied binnen onze hogeschool? Ik zou het wel eens willen weten. Misschien eens gaan inventariseren? De meeste Twitteraccounts die ik van Zuyd ken, zijn erg zendingsgericht, niet op de communicatie. Ik weet dat jij een studenten-webcareteam hebt samengesteld. En zo zijn er vast nog vele goede voorbeelden.

Wij bij Zuyd zijn meestal gewoon van DOEN, geen stappenplannen, geen richtlijnen en geen beleidsplannen social media, niets van dat
Op Frankwatching las ik dat web2.0 begint (alweer) bij bewustwording.
"Awareness kan bijdragen aan draagvlak, minder vrijblijvendheid en daarmee tot een duurzamere adoptie van social media in de organisatie"
Drietal manieren om "awareness" te bereiken:
- plenaire sessies
- kennismakingssessies en marktplaatsen
- meelopen met collega's

Ruim 2 jaar zitten de web2.0 tools in mijn digitale gereedschapskist en heb ik ze geïntegreerd in mijn werkzaamheden. Hierover mag ik in mei bij Avans wel een half uurtje komen praten op een inspiratiemiddag.
Nou ja, geen gepassioneerde sessie van mij op de Vuur & Vlam-dag. Ik ga de 24e maart wel weer twitterend (hashtag heb ik al bepaald :P #g2g11) beleven.
En ik blijf workshops RSS en Microbloggen verzorgen, de eDingen krijgen ook nog wel een vervolg in welke vorm dan ook. Ik denk mee met collega's als ze me daarom vragen. En als top-Yammeraar verschijnen mijn berichtjes ook als notificatiemails in de digitale postbussen van de collega's. Met het risico van "daar heb je haar weer", het lot van de early adaptor ;) maar dit is ook mijn rol zo lees ik op een blogpost over de 21eDingen SURFdag waar onze Chris enthousiast over onze eDingencursus heeft gesproken. Die olievlekwerking gaat niet zo snel (misschien toch een beetje vuur aan toevoegen ;).
Maar ik hou het web2.0 vlammetje binnen Zuyd wel brandend, hoor!


Beste collega's, doe je 'iets' binnen Zuyd met social media binnen je organisatieonderdeel, onderwijs en/of onderzoek en je wilt dit delen? Laat het me weten (je weet me wel te vinden ;), dan vul ik dit overzicht verder aan. Ik ben er net mee begonnen, alleen nog maar zoekactie  'Zuyd' binnen Twitter en Facebook uitgevoerd. Foursquare, Netvibes, Wiki's, Blogs, er vast nog heel veel meer!

groetjes,
Judith aka jujuutje

zie ook mijn twitterlijstje voor een overzichtje met Zuydtweeps



Geen opmerkingen: