woensdag 30 maart 2011

Virtual Reality gebruikt bij Sociale Vaardigheden trainingen bij Autismen

He Judith!

Weet je nog dat ik bezig was met de Stichting GIPS, Social Work, Goal043 en studenten I/TI voor het maken van een Serious Game waarbij het voor de 'speler' duidelijk wordt wat het is om een autisme te hebben?

Ik denk dat we inmiddels een of twee jaren na het 'droppen' van het eerste idee zitten en dat het me helaas nog niet gelukt is om docenturen vrij te maken die zowel vanuit de opleiding Social Work en Informatica hier gezamenlijk aan werken. Gepraat is er veel, maar het 'Just Do IT' verhaal (courtesy of Jeroen Alessie ;)) is nog niet gelukt. Onder het motto: "You can reach, but you can't grab it". Het idee was dat studenten Informatica en studenten Social Work samen een spel zouden maken. Ik probeer dat nog steeds voor elkaar te krijgen, maar kijk ondertussen likkebaardend naar USC ICT en hun 'Virtual Reality Learning Social Skills for Autismn Project' Gaaf een dergelijke omgeving, ben ook erg benieuwd hoe ze dat hebben ingericht en of je makkelijk scenario's (als Social Worker of PABO docent kunt toevoegen.) Aangezien ik me niet kan klonen ben hoop ik dat ik een van mijn studenten zo 'gek' krijg om overzee bij USC ICT een stage te gaan lopen.

Zo ziet hun omgeving voor de Social Skill voor Autismen eruit. Goed he!



Zoiets moeten we toch hier ook kunnen realiseren. Nee, niet morgenavond, zeker de virtuele omgeving niet, maar waar zouden we het geld vandaag kunnen halen om een omgeving op te zetten, waar je dan verschillende scenario's in kunt laden. Of zouden we toch gebruik moeten maken van Second Life (wellicht zelfs in combinatie met de Kinect?)



Nu nog onze studenten uitdagen om me dit ook te maken. Ik hoop dat Bas of Daniel mijn BLOG lezen zodat ze weten dat de Kinect voor hun klaar ligt en dat ze hem maar hoeven komen te halen.

Misschien kan ik het dan wel "Baggen"



Groet Marcel

2 opmerkingen:

Chris zei

Hallo Marcel en Judith,

Leuk al die nieuwe ideeën en verhalen, serious gaming is echt hot en volgens diverse mensen het ding van de volgende tien jaar.

Ik ben een groot voorstander van de informatie die ZuydPLEIN verspreid, maar laten we het eens over communicatie hebben.

Ik was vandaag op een niet-virtuele meeting van een social groep op linkedin met naam "Reizend Circus". Daarin zaten studenten en docenten van Hogeschool Zuyd of mensen van buitenaf. Het ging over hebben regels/richtlijnen invloed op ons gedrag. Moeten we richtlijnen hebben over gebruik social media. Wat blijkt de Hogeschool Zuyd afdeling communicatie reageert niet eens over deze discussie (gebeld en ge-e-maild hierover). Ook niet iedereen kende ZuydPLEIN en wist van de komende upgrade van Bb.

De vraag is nu, hoe krijgen we mensen bereikt zonder gebruik van de e-mail push die ze niet lezen, wetende dat de social media niet wordt gevolgd en groot gedeelte van alle Twitterberichten niet echt wordt gelezen...

Wat doen we hieraan? Ik zal deze discussie ook starten op Yammer.

Want het is toch zonde dat veel mensen niet op de hoogte zijn van veel mooie zaken die binnen HS Zuyd gebeuren.

Marcel Schmitz zei

Ik denk dat we met kleine stapjes moeten werken. En moeten blijven proberen om ons geluid te laten horen.

Maar besef je dat 'wij' (en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel hard nog meedoe met het yammeren) een van de actiefste yammercommunities zijn (althans dat zeggen ze) Wellicht toch nog iets waar we als zuyd op 2.0. gebied goed in zijn!

Groet Marcel