maandag 14 maart 2011

Auteursrechtenwiki

Hoi Marcel,

Natuurlijk ken je onze Auteursrechtenwiki :)
http://auteursrechtenloketzuyd.wikispaces.com/
Via TrendMatcher werd ik geattendeerd op de mogelijkheid van gratis wiki van Wikispaces voor het onderwijs. Toen ik met Pascal de instellingen voor onze Auteursrechtenwiki bepaalde, hadden we deze mogelijkheid al gezien, maar was toen alleen voor K-12 scholen beschikbaar. Vanaf nu ook voor hoger onderwijs en ook voor bestaande wiki's. Dus heb ik via 'manage wiki' onderaan op de pagina 'subscription' de wiki aangemeld voor 'educators'.

Inmiddels heb ik een mailtje van Wikispaces ontvangen. De Auteursrechtenwiki is 'approved' ;) en of we 'the word' wilden verspreiden. Nou dat doe ik graag, bij deze dan. :)
Wat heeft dit nu als voordeel?
Volgens Trendwatcher geen reclame, maar daar hadden we toch al geen last van. Ik had gehoopt dat nu ook niet-wikispacesleden via discussies berichten kunnen posten, helaas dan moeten we toch de betaalde versie aanschaffen. We hebben nu wat meer GB opslagruimte. Als je deze wiki als samenwerkingsomgeving met studenten wilt gaan gebruiken, heeft deze onderwijsversie wat meer mogelijkheden zoals per pagina private zetten of niet, zie hier voor meer tips.

Vorige week heb je bij het gesprek met Avans erbij gezeten toen we het hadden over auteursrechten, Blackboard en Stichting PRO. Je hebt ook gemerkt dat ik door mijn Twittercontacten gemakkelijker mensen benader om deel te nemen aan deze club. Hoezo Twitter een onzinnig medium? Hoewel het onderwerp auteursrechten niet iets is om blij van te worden, word ik dat wel als ik goede mensen met verstand van zaken bijeen kan brengen. En onze Bert geeft daarbij ook het goede voorbeeld :) Ere wie ere toekomt!

Inmiddels staat mijn Powerpoint van mijn presentatie over Auteursrecht en Stichting PRO ook op Slideshare

Auteursrechten
Ik ben ook nog bezig aan een stroomschema rondom auteursrechten, maar ik wacht nog even op een documentje van een tweep! :)
Kennis delen = kennis vermenigvuldigen.

groet,
Judith

2 opmerkingen:

Leen Liefsoens zei

Hé Judith, bedankt voor de update rond Wikispaces. We gaan kijken naar het gebruik van een interne wiki, dus dit is handig om te weten. Daarnaast een informatieve presentatie rond auteursrechten! (waarvan de header me heel bekend voorkomt :-) )!

Marcel Schmitz zei

Ha Judith,

Natuurlijk kende ik die Wiki al ;) Ik had hem alleen nog niet bekeken. Dennis Lexis heeft auteursrechten als onderwerp bij het vak Ontologie (gegeven door Anton Goos). Ik zal onze 'RTL4-iPad-student' attent maken op je blog en op de wiki.

Misschien is er zelfs aan app. van te maken!

Dat zal pas reclame geven!!!