donderdag 24 maart 2011

Mijn "Reality is Broken"! Help jij hem fixen?!

Goedenavond Judith!

Later vandaag (donderdag 24-3-2011) is de GetTogether 2011 en we zullen daar zeker ook op deze BLOG van laten horen. Maar ik wil alvast een korte preview geven. Juist omdat ik het niet meer kan verbergen! MIJN "REALITY IS BROKEN" VANAVOND! En ik kan Jane McGonigal ervoor bedanken! De queeste die ik mezelf heb opgelegd is om hem weer te 'fixxen' en dan nog beter dan die al was!

Jane ken je wel! Volgens mij heb jij me zelf attent op haar gemaakt via de TED presentatie over Serious Gaming die ik al een keer gepost heb. Grijns omdat het kan post ik hem gewoon nog eens ;)



Maar zoals ik van jou geleerd heb. De echte diepgang vind je bij mensen! Maar zeker ook bij de boeken die de mensen schrijven! Dus ik heb een tijd geleden REALITY IS BROKEN van mevrouw McGonigal besteld. Gisteren gekregen en vandaag voor de helft gelezen en voor de helft uitgescanned. Briljant!


Mevrouw McGonigal (ik durf haar echt nog niet met de voornaam aan te spreken) bespreekt in drie gedeeltes waarom dat onze realiteit kapot is en hoe die gefixed kan worden. Eerst legt ze de basis uit: Waarom maken spellen ons vrolijk! Deel twee gaat over het opnieuw uitvinden van de realiteit en het derde deel gaat over hoe hele grote spellen de wereld 'echt wel' kunnen veranderen. Dit is ook de lijn in het TED filmpje...

Maar in het boek heeft ze natuurlijk de gelegenheid om dieper te gaan. Ik zal de afzonderlijke spellen in komende blogs bespreken die ze langs gaat, maar ze geeft 14 fixes aan die we kunnen toepassen op de echte wereld. Later vandaag zal ik tijdens de GetTogether vertellen over de basis waaruit ieder spel gedefinieerd wordt...

LET OP !!! PAS OP !!! SPOILER!!!

(Wil je verrast worden tijdens de Get Together dan moet je stoppen met lezen tot na 24-3-2011 12:00)

LET OP !!! PAS OP !!! SPOILER!!!

De vier elementen zijn:
1. Een Doel, zodat je een gevoel van nut hebt.
2. Regels, hierdoor wordt creativiteit 'losgelaten' en strategisch denken gestimuleerd.
3. Feedback, dit geeft je een belofte dat je kunt winnen, maar ook motivatie om te blijven spelen.
4. Vrijwillige deelname. Kortom iedereen moet doel, regels en feedback accepteren zo ontstaat er een 'common ground' waar je veilig en plezierig kunt verblijven.

Ik hoop dat duidelijk te kunnen maken door het spelen van FLUXX en jawel hoor Miguel gaat me helpen!

Met deze vier elementen wil ik een aantal (ja je leest het goed... aantal) spellen gaan opzetten en inzetten binnen (en buiten) de Hogeschool Zuyd. Dus maak je maar klaar om mee te spelen (of in ieder geval er hier over te lezen ;))

Jane schrijft zeer leuk, overtuigend, maar ook met sterke voorbeelden. En onderbouwd met onderzoek en uitspraken vanuit het heden en het verleden. Met als aansprekend begin en einde van de cirkel het verhaal van Herodotus over de Lydians (Check nogmaals TED filmpje van mevrouw McGonigal voor verhaal over de Lydians) Wie was Herodotus?



Tot zover voor nu. Ik denk dat ik binnenkort aankom voor een rol in mijn SuperBetter variant. Ik heb je al benaderd voor de bouw van de ARG voor de opleiding I/TI, maar er zijn meer leuke spellen om te spelen en uit te proberen in het boek van Jane!

O ja en als je in New York City bent kijk dan alvast even waar Quest to Learn School (review over de school) is, want daar wil ik graag nog eens naar toe om te kijken hoe ze het daar klaarspelen om de eerste game-based school te zijn.

Bedankt Jane, bedankt Judith, it's all because of you (sort of)



Groeten Marcel

Geen opmerkingen: