zondag 13 maart 2011

Update

Hallo Marcel,

Het was een gekke week, maar dat is niet zo vreemd met carnaval.
En genoten van het off-line leven? Geen vastelavond2.0 voor jou :)
Dat is ook prima, het is een goede bescherming tegen informatie-overload. Waarom ik dit zeg? Ik zal je even bijpraten ;) Ik heb de afgelopen week wel veel achter/aan/met laptop, iPad en iPhone gezeten. Weer eens wat opgeruimd en gestructureerd. Veel gelezen, digitaal en papier. Lekker getweepuntnuld.

Vorige week zaterdag kreeg je bij de Volkskrant The American gratis, en echte Hollanders als we zijn, wilden F. en ik die dan ook hebben. Net zoals enige tijd geleden het AD met de gratis CD van Trijntje kwam. Wat de kadootjes betreft is het 1-0 voor 't AD, want ik heb meer genoten van de CD dan de DVD. Maar qua krantinhoud wint de Volkskrant. Heb interessante artikelen gelezen.

Zoals het artikel over Nicholas Carr [LexisNexis-link, eerst inloggen]. Hij was in Nederland vanwege zijn nieuw boek The Shallows  Hij stelt dat internet (net als Google) ons dommer maakt. Ik heb ook zijn lezing bij The John Adams Institute bekeken ( uurtje). Volgens hem raak je sneller afgeleid door allerlei internetprikkels en daardoor verandert ons brein. We gebruiken onze hersenen door internet anders. Datgene wat gestimuleerd wordt, ontwikkelt zich natuurlijk beter dan een niet aangesproken hersenkronkel.
We zijn volgens Carr niet meer in staat om rustig en geconcentreerd een boek te lezen. Nu is dat voor mij altijd al een activiteit gweest voor in de zomervakantie. Vroeger werd ik door de kinderen afgeleid en nu door internet. ;) Een ontspannend detective tussendoor lukt nog wel hoor.

Natuurlijk herken ik wel het een en ander in zijn verhaal.
We scannen nu veel meer informatie, en de vorm van informatie-overdracht (van tekst naar audio en video) is ook een ingrijpend veranderd. Ik merk zelf ook wel dat ik meer een 'apengeest' aan het ontwikkelen ben, gedachten die van de hak op de tak springen. Maar om nu te zeggen dat we dommer worden en minder denken en reflecteren? Ik vind juist dat ik door het bloggen dat steeds meer ben gaan doen.
Trouwens ander onderzoek laat zien dat jongeren steeds meer de rechterkant van hun brein gebruiken, dus meer creativiteit en emoties. Niet slecht toch?
Maar het is altijd goed dat er ook mensen zijn die de 'gevaren' van internet belichten.

Ik moet wel uitkijken voor een social media burnout, las ik. Zeker 30 plussers ;)  Het is zoals met alles, een goed evenwicht bewaren in datgene wat je doet (en laat). Niet multitasken, maar leven in het hier en nu (laat mij maar lekker mindfulness twitteren *grijns*)
Mijn moeder zei altijd: 'alles met te is niet goed, behalve te-vreden' ;) Laat ik het daar maar op houden. Dus is het goed om zo nu en dan de computer even uit te zetten. Dat heb je goed gedaan, Marcel.

In dezelfde Volkskrant stond een artikel van Jos Baijens met de inspirerende kop 'Leraar, koester uw gamende leerling en diens smartphone' [LexisNexis-link, eerst inloggen] Spreekt je wel aan hè?
Voor degene die geen LexisNexis of Volkskrant hebben, het artikel staat ook gewoon vrij op internet.
Hij stelt dat computers snel een grotere rol moeten gaan spelen in het onderwijs. Hij ziet (terecht!) de bottleneck in geld, tijd en scholing voor docenten. Hij pleit voor een gedwongen aanpak om management (faciliteren) en docent (veranderende didactiek) te bewegen computers te gaan gebruiken. Hij ziet veel in geavanceerde leergames :) Ik denk dat het artikel je wel aanspreekt, hoewel niet iedereen dwang de goede manier vindt (lees Wilfred Rubens)

Trouwens, mijn vaste krant NRC Next begint een rubriek over games Next Level. Leuke berichten zal ik wel voor je uitknippen, want NRC Next zit helaas niet in Lexis Nexis licentie van Zuyd.

Daarnaast stond in het Vervolg van de Volkrant 'De wraak van de bibliothecaris' [LexisNexis-link, eerst inloggen] over een klokkenluider die misstanden en zelfverrijking bij de Koninklijke Marine aan de kaak stelde. Het deed me erg denken aan de film An officer and a gentleman. Dat zoiets bestaat zeg.`

En als je nog een interessante TEDfilmpje wilt zien, kijk dan (20 min.) naar Salman Khan die een 'praatje' geeft over hoe je door video te gebruiken het onderwijs opnieuw kunt uitvinden

Eén van mijn favo-tweeps Dympie heeft een geweldig systeem van Getting Things Read. Elke maand maakt zij een overzicht op haar blog van alle interessante gelezen artikelen. Of ik dit goede voorbeeld ga volgen? Ik heb jou nu wel even een overzichtje gegeven. En ik heb wat leesvoer rondom thema's verzameld en hierover wat blogposts geschreven. Deze volgen de komende weken gedoceerd (niet stiekem lezen hè)

En tot slot natuurlijk een nummer van de Zwarte Lijst


Maandag ben ik weer op kantoor. Jij ook?
Nog een fijne zondag.
groetjes,
Judith

1 opmerking:

Chris zei

Hallo Judith,

Een eding wat wij al hebben gehad, video opnames van lessen. Wat Kahn heeft gedaan is inderdaad "amasing". Formatief toetsen door middel van leuke systemen en een docent die alleen nog maar bezig is met het individueel gerichte onderwijs. Het is de moeite waard om in ieder geval zaken als deze te proberen. Wat ik wel merk is dat voornamelijk in dit soort zaken wiskunde en taal als basis worden genomen. Waarom, omdat ze nauwelijks veranderen en de hoeveelheid werk ook niet verloren gaat.

Kijken of we onze ICT-faculteit zo gek krijgen.

Chris