maandag 21 maart 2011

Een sociaal Infonet

Hi Marcel,

Vraag jij je nooit af wanneer ons Infonet, de intranetomgeving van Zuyd, een soort iGoogle wordt? Mijn iZuyd! met natuurlijk een mobiele website én app :D.
Ons Infonet liep destijds door het gebruik van portlets (vgl met de gadgets bij iGoogle) voorop. Maar helaas is het niet mee ontwikkeld, de zoekfunctionaliteit is onvoldoende en de actualiteit is belabberd. Ik vermoed dat weinig gebruikers Infonet als hun persoonlijke startpagina zien, laat staan als een samenwerkingsomgeving ervaren.
Interne informatieverspreiding gebeurt bij onze organisatie via een veelheid aan nieuwsbrieven :S. Sinds kort is een Zuydnieuwspagina toegevoegd aan Infonet. Hoewel dit nog moet groeien, vind ik het nog erg 1.0 gericht. Hiermee bedoel ik dat er wel informatie wordt gedeeld, maar geen kennis wordt gecreeërd zoals dat met web2.0 tools kan. Op de Zuydnieuwspagina en op blogberichten van Infonet kan gereageerd worden, helaas gebeurt dat nog niet (zo vaak). Er is geen attendering op nieuwe blogberichten, daarom trek het mij ook niet aan om hier nog te bloggen. Daarnaast vind ik de blogfunctionaliteiten te beperkt.
Het Infonet behoort een verbindende omgeving te zijn, nu is het toch meer een nieuwsvoorziening dan een kennisuitwisselingsomgeving.
We zijn sinds dit schooljaar aan de slag met Yammer, wat zou het toch fijn zijn als deze en al mijn sociale netwerken geïntegreerd zou zijn binnen Infonet.

Hogeschool Zuyd heeft een twitteraccount, een facebookaccount en ook op LinkedIn zijn we te vinden. Ook dit wordt nog erg 1.0 gebruikt, dus alleen maar om informatie te verspreiden. De nieuwsberichten die op website van Hogeschool Zuyd worden gepubliceerd worden automatisch ook via Twitter en Facebook gepost. Dat kan ook anders.
Hieronder een overzicht van publicaties die ik op dit gebied onlangs gelezen / gescand heb

De kracht van social media voor interne communicatie, zoals het afstudeeronderzoek van Saskia de Laat. Zij heeft als afstudeeropdracht van TUe literatuuronderzoek verricht en vele interviews (o.a. Belastingdienst, Gemeente Tilburg, Fontys) afgenomen. In dit blogbericht een overzicht van haar onderzoeksresultaten.
Naast de bekende voordelen, zoals
meer en betere samenwerking, co-creëren, kennisdeling en kennismanagement, efficiënte & snelle communicatie (geen push maar pull) versterken van de identiteit de organisatie (social media zouden zo'n verbindende rol bij het Sterk Merk Zuyd kunnen spelen) past social media ook helemaal bij Het Nieuwe Werken.
Natuurlijk ervaren sommige ook nadelen zoals:
steeds weer nieuwe, andere tools, complexere informatiestromen, verantwoordelijkheid voor communicatie ligt bij de medewerker. Daarnaast is de ROI niet goed meetbaar, het kost gewoon tijd voor er effect meetbaar is.

Ook het boek En nu online ... social media voor professionals, organisaties en facilitatoren geeft handige tips, voorbeelden en test. Vooral de (herkenbare) ervaringsverhalen zijn interessant.
Deel 1 van het boek over het gebruik van social media in je eigen werk, was voor mij een bekend verhaal. In deel 2 kwamen de mogelijkheden van het gebruik van social media in teams en organisaties (tip!). Deel 3 kwam de rol van facilitator aan bod, hoe je online leren vorm kan geven, voor mij een interessant onderdeel. Het boek is te leen in de bibliotheek NE, maar ik wil ook wel een eigen exemplaar. Heej ik zag dat de bieb het ook als eBook heeft, laat ik die eens gaan 'lenen'!

Op Frankwatching is de laatste periode regelmatig blogposts over social intranet verschenen, mede door het Congres Intranet 2011, dat 15 maart heeft plaatsgevonden. In een het blog "Een sociaal intranet: technologie en tools op de tweede plaats" worden 10 strategische uitgangspunten vermeld om een succesvol sociaal intranet te ontwikkelen:
  1. Wat will je met het intranet bereiken? Is het de bedoeling dat we weten waar medewerkers mee bezig zijn en/of  gaat om delen van kennis?
  2. Zet zoeken en vinden centraal, taggen moet mogelijk zijn
  3. Stel diverse community manager aan (ha!)
  4. Leer mensen de waarde inzien van delen van informatie, het vertellen waar ze mee bezig zijn
  5. Pull, don't push. Laat structuur los
  6. Kies het juiste platform
  7. Zorg voor duidelijke gebruiksrichtlijnen, bv. gebruik e-mail pas als je het echt niet via intranet kan delen 
  8. Leer van de early users 
  9. Integreer het sociaal intranet in je manier van werken
  10. Informatie is in principe openbaar 
Over veel van deze punten heb ik al eens geblogd: de early adapters, de community manager, gedragsregels en openheid.

Conclusie: De kracht ligt in "connect en share", samen weten we zoveel meer dan apart.
Het informele leren wordt (is) zoveel belangrijker. Naast know-how (vaardigheden) en know-what (kennis) is nu ook know-where en know-who belangrijk. Als Zuyd die netwerkorganisatie wil zijn dan zullen de know-where en know-who ook gefaciliteerd moeten worden, een 'sociaal' Infonet, dus!
Een sociaal Infonet vraagt wel om een heel andere manier van werken. Is Zuyd hier wel aan toe? Daarover een ander keer meer.

Andere publicaties over dit onderwerp zijn verzameld in mijn Delicious en WorldCat lijstjes

greetings
J.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Erg interessant!

Ik denk inderdaad dat het een goede ontwikkeling zou zijn als de huidige vorm van infonet binnen Hogeschool Zuyd plaatsmaakt voor een meer sociaal georiënteerd infonet.

De afgelopen weken heb ik tijd besteed aan het onderzoeken van de beschikbare Social Intranets en de inzetbaarheid binnen ons bedrijf (Mediaan).

Als er interesse is vanuit jullie kant wil ik hier best eens kennis over uitwisselen, mochten jullie hiermee verder gaan.

Danniëlle zei

Hoi, misschien onderstaande link eens doorsturen?

http://www.fontys.nl/nieuws.aspx?nieuws_idartikelsoort=12&nieuws_idnieuws=11651

:-)

Maar serieus, ik heb weleens gebruik gemaakt van Twitter om Marcel Wintels iets te vragen en het is heel fijn als er dan ook een reply komt.