zondag 20 maart 2011

Creativiteit in Construction

Hey Judith,

Zoals je weet loop ik iedere week een aantal keren onze loungeruimte in. Soms (echt waar) zitten daar ook mensen te spelen. Warcraft 3 Towerdefence, Call of Duty allerlei games komen langs. Al een aantal weken (maanden wellicht wel) trekt Minecraft mijn interesse. Een groot aantal studenten spelen het en wereldwijd begint het ook een hit te worden. Dus ik denk ik vertel je erover.

Bijzonder is dat het grafisch niet zo heel bijzonder is. Je loopt in een blokjeswereld en daar kun je vanalles doen. Bouwen, afbreken, graven en zoeken naar resources, beesten aanvallen, maar ook eigen realiteit creeeren. Kijk maar eens!



Het is daarmee een game waarbij je je eigen creativiteit kunt laten gaan. Je kunt zelf zogenaamde MUDs bouwen in deze omgeving. MUD staat voor Multi User Dungeon en is eigenlijk een ruimte waarbinnen je met meerdere gebruikers zit.

Ik ben zelf nog niet aangestoken, maar wil het wel gaan proberen. De vraag is wat je er mee zou kunnen in het onderwijs (en voor welk niveau onderwijs) In het Minecraft forum wordt daar op ingegaan met erg leuke suggesties. Vooral het bouwelement komt daarin naar voren. Hoe omgaan met materialen of hoe juist in een bepaald thema een huis, gebouw of structuur neer te zetten. Er zijn verschillende mensen (link 1, link 2, link 3) die schrijven dat minecraft geschikt is voor het onderwijs.

Leuk voor basisscholen, wellicht voor middelbare scholen en voor HBO studenten die de tijd willen doden. Maar ook voor in de les. Ik ga het in ieder geval eens uitproberen...

Laat je nog wel horen of we er meer mee kunnen dan ik nu denk.



Groet Marcel

P.S. Ik weet overigens niet meer of ik nu bij dit BLOG gedreven ben vanuit de technologie (Minecraft) of vanuit de zeer mooie plaat van U2 die ik je wilde laten horen (Red Hill Mining Town) omdat jij de Joshua Tree gezien had (Live and on Film)...

Geen opmerkingen: