maandag 18 januari 2010

What are words worth?

Communicatie! Samenwerken! Kennisdelen! Het blijven terugkerende items. Logisch natuurlijk, daartoe is ZuydPLEIN op aard!
Maar ook interne communicatie blijft een steeds terugkerend thema. Collega’s die geen tijd hebben om hun werk digitaal te delen. Documenten die heen en weer blijven vliegen via de mail i.p.v. delen op Blackboard, Surfgroepen, Wiki’s (of GoogleWave?). Met hoeveel Zuyderlingen zijn we niet bezig met het opslaan en structuren van dezelfde informatie? Zelfs ik, als informatie professional begin te verzuipen. Dat moet echt beter. Ik hoop zo dat het CvB het grote belang inziet van het voorgestelde project DLWO, DLWCO, DLCWO (of gewoon Zuyd2.0?).
En we moeten echt meer web2.0 tools gaan inzetten voor onze samenwerkingsomgeving. Iedereen is er van overtuigd dat we met die 21 of 23 dingen aan de slag moeten, maar discussie over tijd …..
Dat kost het inderdaad maar het is onze taak om enthousiast te blijven, door het te doen gaat het pas lukken. Ik las dit ook in het Handboek communities (via bibliotheek HHM, maar ligt ook op het bureau bij Jack). Ook Het E-learning handboek voor leerkrachten van TACCLE dat Mariska aan de ELO- en ICTO-coördinatoren tijdens de G2G heeft uitgedeeld bevestigt onze ideeën hierover. In het Handboek communities lees ik ook dat verandering langszaam gaat. Lastig voor zo'n ongeduld als ik. Het blijkt dat de combinatie van top-down (leiding moet het belang ervan inzien) en bottum-up (mensen die willen experimenteren moeten de ruimte krijgen) het beste werkt. Remmelt Vetkamp heeft ook een Google Wave account, zal ik eens een balletje opgooien tijdens de lunch woensdag? Maar dan moet ik ook tijd voor krijgen :S.
Ik heb al het een en ander genoteerd in het notitieboekje dat we als kerstgeschenk hebben gekregen van het CvB om onze zoete invallen te noteren. Ik neem het mee naar de lunch.


Samen creëren we de toekomst! Ambitieus. Open. Inspirerend. Eigen verantwoordelijkheid & persoonlijke aandacht. Ondernemend. Vakkundig.
In Editie Zuyd nov. 2009 staat over het Meerjarenbeleidsplan 2009-2013: “om deze ambities waar te maken, gaat de hogeschool ook investeren in haar medewerkers. Investeren in een vitale organisatie betekent investeren in de interne dienstverlening, in onderwijs, onderzoek en ondersteuning en in in- en externe samenwerking.”
Wat zijn deze woorden waard?
Heb je tijdens de kerstvakantie ook naar de top2000 a gogo gekeken? Daar zag ik een leuk item van de Tom Tom Club over de ontstaan van het nummer Wordy Rappinghood oftewel 'what are words worth'. Toevallig kreeg ik dit nummer te horen tijdens mijn 1e MOFIT training na het kerstreces. Voor mij nu hét nummer van de week.
Voor inzet van social media / web2.0 tools heb je early adaptors, believers, vooroplopers nodig. Worden wij de tomtomclub van Zuyd ;)

Judith

1 opmerking:

BiebmiepLeen zei

Mijn ervaring is dat deze woorden in veel beleidsplannen voorkomen! Ik geef je gelijk dat je early adaptors nodig hebt, maar deze moeten wel gefaciliteerd worden door hun managers / leidinggevenden! En juist daar ligt volgens mij de sleutel tot succes: niet bij de beleidsmedewerkers of de directie (al is het wel een begin als zoiets in beleidsstukken komt) maar bij de managers in het werkveld. Die mensen die de verantwoordelijk zijn voor de alledaagse gang van zaken. Zij moeten de ideeën oppikken van de mensen die rechtstreeks onder hun werken (de mensen op de werkvloer) en die mensen dan de tijd en de kans geven om deze ideeën uit te werken (bottom-up) en daarnaast het idee ook inbedden bij de directie/beleid (top-down). Die managers zijn volgens mij dus de sleutelfiguren voor een goede combinatie top-down en bottom-up. Niet de hoge pieten, maar de managers die net boven het werkvolk staan!