maandag 18 april 2011

De Bibliotheek; Nodig! Maar de definitie moet over!

Ha Judith,

Waarschijnlijk is dit de eerste keer dat ik een 'volle' BLOG ga gebruiken om te reageren op een van jouw blogs. Het gaat zich om jouw BLOG met de titel: 'Bibliotheek Zuyd overbodig?'. Je spreekt daarin over de stappen die genomen zijn door onze Bibliotheek in het meegroeien met de tijd. En je spreekt over de worsteling die Bibliotheken hebben met hun plek in onze huidige tijd. Je sluit je blog af met de opmerking van MacKenzie Owen en met je eigen vragen. Ik zal je zeggen: Jullie hebben het beide mis!

MacKenzie Owen

De rol van bibliotheken bij kennisdeling wordt sterk belemmerd door het in stand houden van veel overbodigs. Door te kijken naar het daadwerkelijke informatiegedrag van studenten en daar onbevooroordeeld op in te spelen, kunnen we de bibliotheekvoorziening weer actueel en relevant houden.

Judith van Hooijdonk

Maar zou Bibliotheek Zuyd ook die feniks moeten zijn, en zichzelf (en haar boeken? zoals bij de start van ZuydPLEIN ;)) verbranden en daarmee ook het onderwijs te veranderen?
Is de bibliotheek daartoe in staat? Is dat haar rol?


Een beetje gelijk heb je wel Judith. De Bibliotheek zou zichzelf moeten veranderen. Maar niet naar iets nieuws. De oorspronkelijke betekenis van het woord is verkeerd ingevuld! Ergens in de historie is Bibliotheek gekoppeld aan 'vault of books' vanuit Theca en Biblio, maar ik stel je voor om nog een stapje terug te gaan... Laten we terug gaan naar The Bibliotheca, wat volgens mij later verkeerd vertaald is naar verzameling van verhalen/boeken.

Over 'The Bibliotheca' wordt op Wikipedia het volgende gezegd
The Bibliotheca (Ancient Greek: Βιβλιοθήκη 'library'), in three books, provides a comprehensive summary of traditional Greek mythology and heroic legends, "the most valuable mythographical work that has come down from ancient times," Aubrey Diller observed,

Maar ik baseer mijn stelling dat de definitie over moet door het epigram dat Patriarch Photius I van Constantinopel heeft gemaakt:

'Draw your knowledge of the past from me and read the ancient tales of learned lore. Look neither at the page of Homer, nor of elegy, nor tragic muse, nor epic strain. Seek not the vaunted verse of the cycle; but look in me and you will find in me all that the world contains'

En in die laatste zinsnede zit hem de kern. Als je in de Bibliotheek kijkt dan zou je alles moeten zien wat de wereld bevat. Creativiteit, inspiratie, het verleden, het heden, de toekomst en alles wat nodig is om daar te komen.

Dat was dus altijd al de bedoeling van de Bibliotheek. Dat is niet nieuw. Maar volgens mij beginnen we in de Bibliotheek van Zuyd daar nu pas voor het eerst zelf in te geloven!

Imagine (vooral 6:10) Creativity is as important as Literacy


Dus laat ons een stap terug doen! Het woord Bibliotheek herdefinieren! En daarna uitstralen dat de Bibliotheek al jaren die omgeving is die de wereld bevat. Vroeger, nu en MET de toekomst!



Grijns... Zoals Bono zingt: "You don't know how beautiful... You don't know how beautiful you are!"

(Super)Librarians! Get on your BOOTS!

Groeten Marcel

1 opmerking:

Judith zei

Leen Liefsoens heeft in de reactie op haar blog over de overbodige bibliotheek ook aandacht geschonken aan jouw blogpost en die van mij. Tof hè?
http://leenlief.web-log.nl/blog/2011/04/de-overbodige-bibliotheek.html