woensdag 23 februari 2011

In a galaxy far far away... or so close?

May the force be with you Judith!

And the force is strong? But is it strong enough? Eigenlijk ben ik helemaal geen Star Wars volger maar meer een Trekkie. Maar toch! In een Galaxy Far Far Away is er iets moois in onderwijsland. Namelijk:


Wie beter om het uit te leggen dan een van de top drie, one of the early adapters (2000 al)! MIT



Nederland kennisland zijn we al zo ver? Zelfs ik krijg van een van mijn meest vooruitstrevende collega's de vraag: "Mag ik die weblecture wel online zetten?" Ik denk echt dat de open courseware stap voor Zuyd (voor Nederland zelfs) een te grote stap is. Of vergis ik me daarin? Heb jij enig idee hoe ik de collega's zo ver krijg? Moet ik ze challengen? Is Open Courseware het antwoord op LifeLongLearning? Do we have the force? Is it Faraway or So Close?



Greetz Marcel

1 opmerking:

Chris zei

Hoi Marcel,

Jij bent ambitieus, vakkundig, ondernemend, open en inspirerend? Jij bent Zuyd! Ik heb nog geprobeerd te bedenken of "open" dat open betekent wat jij aangeeft dat we zouden willen. Hier is "onze" definitie...

Met open bedoelt Zuyd transparant en ‘met een brede blik’. Mensen van Zuyd zijn op de hoogte van wat speelt en houden elkaar op de hoogte. De professionals en professionals in wording van Zuyd zijn gelijkwaardige gesprekspartners en kijken verder dan wat voor de hand ligt. Ze staan open voor de visie van een ander en kijken daarbij altijd over de grenzen van het eigen vakgebied heen. Ze geven elkaar feedback in een informele cultuur en reflecteren om zo te durven leren met elkaar en van elkaar.

De laatste regel is inderdaad leren van en met elkaar, maar deze is zo te interpreteren dat openzetten van bv ELO-omgeving misschien nog wel een "bridge too far" is. Maar goed, als MIT alles open zet wie ben ik dan om mijn colleges niet vrij te geven (wordt nu overigens standaard gedaan) en zal de vraag niet meer stellen.

groet Chris