maandag 14 februari 2011

Vleien & Flirten

Een toepasselijke blogtitel op deze Valentijnsdag, vind je niet?
Vorige week vlogen diverse vleiende en flirtende opmerkingen over en weer in onze flexruimte. Toen had ik dit blogbericht al in mijn hoofd. I told you so .... :D

via Universal Flirting Academy
Toeval (of niet?) na het lezen van jouw blogpost vorige week las ik de mannenlibelle (mag ik dit wel in ons blog citeren?) daarin stond dat mannen alleen complimentjes geven die ze echt menen. Ja, dat zeg jij ook altijd :) Dus dank je Marcel. Goed hè ik leer al complimentjes incasseren.
Tijdens ons teamfunctioneringsgesprek zei ik je al dat ik vind dat jij dat zo goed kan, complimentjes geven. Trouwens dat geldt voor al onze teamleden. Mede door jullie complimentjes en jullie geloof in mij ontwikkel ik meer zelfvertrouwen.

But English is still a bridge too far, Marcelke.
Ik heb inmiddels je Engelstalig blog bekeken. MarcelKE, Marcel Knowledge Engineering, leuk gevonden! Goed van je dat je er toch mee begonnen bent. Je was tijdens de Educause in Anaheim zo enthousiast over Tanya Joosten en haar edusocmedia (jammer dat de wiki niet meer is bijgehouden). Jij wilt die internationale contacten, dan is dit een goed begin. Maar je moet nog wel wat investeren in je relaties. :)

In jouw TED filmpje van Johanna Blakley wordt aangegeven dat te veel in stereotypen wordt gedacht. Tuurlijk er is verschil (gelukkig maar), maar ik hou niet zo van dat generaliserende van 'alle mannen' en 'alle vrouwen'. Ik vind dat ieder mens gelijke kansen verdient en niet omdat je man of vrouw bent.
Het afgelopen jaar ben ik van een 'vrouwenwereld' (bibliotheek) overgestapt naar een 'mannenwereld' (ICT). Ja, ik zit nu vaker in een overleg met alleen mannen. Daarin wordt wel anders gecommuniceerd, dat 'fenomeen' bekijk ik soms met enige verbazing. Maar ik ben met 3 mannen opgegroeid, dus ben wel wat gewend. ;)
Zoals meerdere vrouwen (maar ook mannen) ben ik van het harmoniemodel, hou van (kennis) delen, verbind graag en onderhoud ik mijn relaties. Daarom ben ik goed in netwerken, dus ook in sociaal netwerken. Ik heb je al eens vaker gezegd dat het met web2.0 tools net als in het echte leven is, het draait om communiceren en het onderhouden van relaties. En volgens wetenschappelijk onderzoek (en de Libelle *grijns*) zijn vrouwen hier beter in. Maar dat wil niet zeggen dat mannen dat niet zouden kunnen!




Maar of ik 'goeroe' nou een compliment moet vinden? Daar zijn meningen over verdeeld, dat kan je hier en hier lezen. Goeroes en zeker op Social Media gebied vliegen momenteel als paddestoelen uit de grond. Ik weet er wat van, meer dan gemiddeld, maar goeroe? Moet ik me dan ook in het oranje gaan hullen?





Als je kunt complimenteren (en die kunst beheers jij ;) heb je oog voor de ander.
In diezelfde (of toch andere) Libelle las ik dat van flirtend communiceren je leven leuker wordt. Ook dan heb je oog voor een ander ;)
Enkele jaren geleden hebben we in de bieb van de Hotelschool het boekje Zakelijk Flirten aangeschaft. Hartstikke leuk boekje. Als je zo eens op internet rondklikt, vind je een flirtfabriek en zelfs een flirting academy en een ongelooflijk hoeveelheid flirtcoaches.

Zo'n workshop (flirtend presenteren, flirtend netwerken, flirtend solliciteren, enz enz.) heb jij niet nodig, dat doe je al intuïtief :) Twijfel je nog, bekijk dan even deze flirt-checklist.
Het draait om open communiceren, aandacht voor de ander, en accepteren van (communicatie)verschillen.En als je dan ook nog als adviseur met een brede grijns op je gezicht het gesprek in gaat, krijg je veel meer voor elkaar. Daarom lukt jou ook zo veel. :D
Volgens mij kunnen we zelf wel een workshop 'flirtend communiceren' aan bieden. We hebben genoeg ervaringsdeskundigen binnen ZuydPlein. *haha*

Het was je al opgevallen dat vrouwen jouw vleiende opmerkingen in blogberichten waarderen en daarover twitteren. Dat is leuk voor degene die het betreft maar ook voor jou.
Zouden daarom velen social media ook zo leuk vinden? Mensen zijn online vrijer dan offline. Durven meer. Dat wordt altijd negatief uitgelegd, maar mensen complimenteren volgens mij sneller online dan offline. Tenminste in mijn online netwerken gaat het er veelal humouristisch en complimenteus aan toe.



Heb ik je nu weer genoeg gevleid?
Voor alle lezers van ons blog en ook voor jou
Happy Valentine's Day.
Ik ga m vanavond kijken ;)


Love,
Judith

Geen opmerkingen: